Nokia 808 PureView

Nokia 808 PureView

Zahoďte své fotoaparáty

Po téměř dvou letech přichází nástupce úspěšného modelu N8, který je doteď jedním z nejlepších fotomobilů. Novinka ještě vsází na operační systém Nokia Belle, ale její hlavní předností je špičkový 41 megapixelový fotoaparát s technologií PureView a bezztrátovým zoomem. I zbylá výbava je velmi dobrá, nechybí GPS s navigací, NFC nebo HDMI konektor, a my tak máme před sebou nejvybavenější Nokii všech dob.

Fotoaparát: jednoduše skvělý

Dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu. K největšímu trumfu, kterým je fotoaparát. Nabízí rozlišení 41 megapixelů, automatické ostření, LED diodu, silný xenonový blesk, čip velký 1/1,2 palce a světelnost F/2,4. Tolik v rychlosti parametry fotoaparátu. Pokud byste se rádi dozvěděli o fotoaparátu opravdu vše do nejmenších detailů, odkážu vás na náš dřívější speciální článek. Níže se na fotoaparát podíváme o něco stručněji.

Fotoaparát působí opravdu mohutně

V prvé řadě si zřejmě kladete otázku, proč 41 megapixelů? Klasická odpověď, že jde o marketingový tah, ale v případě Nokie 808 neplatí, byť lákadlo to bezpochyby je. Velké rozlišení má dva důvody. Fotku v plném rozlišení, které činí 38 megapixelů v režimu 4:3 a 34 megapixelů v širokoúhlém režimu 16:9, můžete později různě upravovat, především dělat mnoho výřezů a výsledek bude stále velmi kvalitní. Smířit se budete muset jen s velikostí fotografie, která se pohybuje od 10 do 20 MB.

TIP! Nokia 808 PureView a její 41 Mpx fotoaparát: vše, co jste o něm chtěli vědět

V oblasti fotoaparátu je telefon výrazně tlustší

Druhé využití vysokého rozlišení nabízí technologie PureView. Po její aktivaci máte na výběr rozlišení 8, 5 a 3 megapixely v poměru stran 4:3 a 8, 5 a 2 megapixely při poměru stran 16:9. Kouzlo technologie PureView spočívá v tom, že snímek je pořízen v plném rozlišení a pak zmenšen na 8 megapixelů, přičemž na každý pixel pak může připadat více fyzických pixelů. V případě 8 megapixelů to bude 5 fyzických pixelů. Při pěti megapixelech se počet fyzických pixelů zvýší na osm, při třech megapixelech na 14 a při širokoúhlých dvou megapixelech se dostanete až na 21 fyzických pixelů. Výsledné snímky tak budou barevně vždy perfektně věrné a navíc se takřka zcela vytratí digitální šum, který vídáme téměř u všech fotoaparátů v mobilních telefonech.

V režimu 4:3 se využívá maximum bodů na výšku, v režimu 16:9 se využívá maximum bodů na šířku

S „kouzlem“ PureView souvisí ještě digitální zoom, který se v mobilních telefonech poprvé setkává s praktickým využitím. Navíc jde o další důvod vysokého rozlišení. Nokia chtěla nabídnout možnost přiblížit snímanou scénu, jenže optický zoom použít nemohla, to by hrb na zádě byl už opravdu obrovský. Díky sníženému rozlišení v PureView módu ale můžete přibližovat bez ztráty kvality a záleží na zvoleném rozlišení, kam vás až zoom pustí. Při 5 megapixelech si například scénu přitáhnete 3x bez ztráty kvality, jako u jiných fotomobilů. Samozřejmě už ale nebudete moci využít fyzické pixely navíc, jelikož ty budou využity pro účel přiblížení. V Nokii 808 PureView tedy nejde o digitální zoom, který snímek ve výsledku digitálně dopočítá, ale nýbrž o výřezy, jenže bez ztráty kvality výsledného snímku. Jedná se opravdu o geniální využití vysokého rozlišení, díky čemuž máte i ve fotomobilu prakticky plnohodnotný zoom, u kterého ani při přiblížení není problém se sníženou světelností, jako u optického zoomu.

Možnosti zoomu v režimu PureView

Volně se přesuneme k další skvělé věci, kterou konkurence může jen tiše závidět. Na mysli mám silný xenonový blesk, který je navíc podpořen LED diodou, která se rozsvítí v době, kdy telefon ostří a potřebuje na scénu vidět. Xenonový blesk dosvítí zhruba na 4 metrovou vzdálenost, což je téměř třikrát dále než LED dioda. Xenonovému blesku nechybí ani funkce předblesku, která eliminuje nežádoucí červené oči. Xenonový blesk je mnohem silnější než LED dioda a objekty doslova zmrazí, což oceníte zejména u večerních party fotek, na kterých nebudete mít lidi rozmazané tak, jako u klasických fotomobilů s LED diodami.

Důležitý pomocník: xenonový blesk

Pohodlí při fotografování obstarává dvoupolohová spoušť fotoaparátu, která se tiskne velmi dobře. Navíc lze nastavit, zda má dojít k aktivaci fotoparátu i z uzamčeného telefonu. Postačí jen dlouze podržet spoušť, i když je zhasnutý displej.

Také prostředí podrobně popisujeme v samostatném článku a tady si jej stručněji připomeneme. Speciální fotomobil si zaslouží inovované prostředí, řekla si Nokia. Na začátku máte na výběr ze tří základních nabídek. Finové myslí na rychlé fotografování a nechybí automatický režim, kdy jen „cvakáte“ v 5 megapixelech a režimu 16:9. Takový pěkný ideál na běžné fotky. Druhou nabídku tvoří různé scény, jako například krajina, portrét či makro. Vyřádíte se ale až ve třetí nabídce, která je plně ve vaší režii. Nastavujete si opravdu vše, rozlišením počínaje (maximálně 38 megapixelů), přes hodnotu ISO, kontrast, barevný nádech, ostrost, expozici a vyvážením bílé konče. Velkou pochvalu dávám za možnost si trojice různých nastavení uložit a jednoduše mezi nimi přepínat.

Jak fotí?

A nyní již nastala chvíle, kdy se podíváme na výsledné snímky, které pořizuje Nokia 808 PureView. Podíváme se samozřejmě na exteriér, interiér, makro snímky, ale i záběry v noci. Ve většině případů jsme jednu scénu nasnímali jak v plném rozlišení, tak v režimu PureView. Neopomněli jsme ani digitální zoom a několik vlastních výřezu ze snímků o rozlišení 38 megapixelů. Na samotný závěr se pak podíváme na pár prvních videozáznamů.

Ukázkové snímky - Exteriér

Začínáme klasicky fotografiemi z exteriérů. Sluší se připomenout, že všechny snímky jsou pořízeny s nastavením nejvyšší obrazové kvality. I přes ne zcela ideální podmínky jsou fotky barevně věrné a takřka bez šumu. Nejméně šumu je na fotografiích v režimu PureView, kdy je opravdu znát výhoda hned několika fyzických pixelů v jednom. Navíc budou rozlišení v režimu PureView využívána nejvíce. Proč? Velikost snímků v maximálním rozlišení se totiž pohybuje od zhruba 10 MB do 20 MB.

Velké rozlišení se ale může hodit v případě, že plánujete z pořízených snímků dělat doma výřezy. Jak můžete vidět třeba hned na první skupince fotografií, i vzdálený vysílač lze celý přiblížit. Velmi kvalitní je dle očekávání bezztrátový digitální zoom.

Exteriér - 38 Mpx, 34 Mpx, 8 Mpx, 5 Mpx, 3 Mpx a výřez z maximálního rozlišení

Exteriér - porovnání maximálního rozlišení s PureView (8 Mpx)

Exteriér - 38 Mpx, 8 Mpx a maximální zoom při 8 Mpx

Exteriér - 38 Mpx, 8 Mpx a PureView s maximálním zoomem

Exteriér (detaily) - 38 Mpx, 8 Mpx a maximální zoom

Exteriér - 38 Mpx, 8 Mpx, 5 Mpx, 3 Mpx a maximální zoom

Barevné tóny

Ukázkové snímky - interiér a šero

Fotografování interiéru je ve většině případů bezproblémové. Pokud je alespoň průměrné osvětlení, velký čip zajistí minimálního hladinu šumu a dostatečné detaily. Nejlepších výsledků dosáhnete v režimu PureView. Pokud bude světla už opravdu málo, pomůže dostatečně silný xenonový blesk.

Interiér - 38 Mpx bez blesku, 38 Mpx s bleskem a 8 Mpx bez blesku

Interiér - 38 Mpx - porovnání bez a s bleskem

Interiér - 38 Mpx bez i s bleskem, 8 Mpx, 5 Mpx a 3 Mpx

Interiér bez blesku, s bleskem, výřez

Interiér s bleskem, bez blesku, výřez bez blesku, 8 Mpx, 5 Mpx a 3 Mpx

Interiér - protisvětlo

Interiér v šeru - porovnání 38 Mpx a 8 Mpx bez blesku a s bleskem

Naprostá tma a xenonový blesk

Noční snímky - první bez blesku, druhým s bleskem

Ukázkové snímky - makro

Vzhledem k většímu čipu lze makro snímky fotit až od 15 centimetrů a dále. To uvádí výrobce. Reálně telefon ale ostří spíše až od 20 centimetrů. Přijde vám to příliš daleko? Pak je tu snadná pomoc. Buďto si scénu rovnou přiblížíte nebo na počítači provedete výřez, jelikož jak jsme si řekli již výše, to není u 808 PureView problém.

Makro - text

Makro - květ

Další fotografie vyfocené Nokií 808 PureView

Videozáznam

Kromě pořizování fotografií je Nokia 808 přeborníkem i v záznamu videa. Dokonce se pyšní titulem první telefon s jednojádrovým procesorem umožňující záznam FullHD videa. I když to není úplně pravda. Právě ono FullHD obstarává podpůrný procesor určený jen pro video a obecně rychlé zpracování obrovského množství informací tekoucích z čipu s vysokým rozlišením . Možnosti videa jsou velmi rozsáhlé a prakticky stejné, jako u fotografií. Na výběr máte trojici rozlišení – 1080p, 720p a 360p. Zvolit si můžete také snímkovací frekvenci, maximem je 30 snímků za vteřinu.

Prostředí video kamery

Obrazová kvalita je na velmi vysoké úrovni. Vhod přijde stabilizace, která opravdu pomáhá především při zoomování. Ano, i u videa máte možnost bezztrátově přibližovat a vězte, že to opravdu stojí za to. Při FullHD videu můžete přibližovat 4x, u HD videa 6x a při nejnižší kvalitě 640 x 360 pixelů dokonce 12 x. Samozřejmostí je automatickékontinuální ostření, které ale hned na několika kouscích trochu zlobilo a bylo buď pomalé, nebo přeostřit odmítalo. To však jistě napraví jedna z prvních aktualizací. Kromě automatického kontinuální ostření můžete přepnout na ruční. Telefon pak zaostří tam, kam položíte prst, a to i v průběhu natáčení videa. Toto ostření již funguje perfektně a rychle.

S videem se pojí také funkce Nokia Rich Recording, která se týká zvuku. Již výše jsme si řekli, že Nokia disponuje dvěma mikrofony a záznam zvuku tak probíhá ve stereo kvalitě. Nokia však šla ještě dále. Zvuková stopa má prodloužený dynamický rozsah, čímž dokáže zachytit kvalitně velmi tiché i velmi hlasité zvuky ve vysoké kvalitě. Tím Nokia zabránila nepěkným rezonancím a degradaci zaznamenaného zvuku. Při nahrávání hlasitého koncertu tak nebudete mít klasicky nekvalitní zvuk, jako z mnoha jiných telefonů, ale kvalitní a hlubokou nahrávku.

Níže naleznete testovací videa, kde nejprve porovnáváme rozlišení 1080p se 720p, posléze se zaměříme na zoom a stabilizaci obrazu, abychom testy zakončili nočním video záznamem. Každé video je nahrané na YouTube a rovněž zvlášť jako samostatný soubor pro lepší posouzení kvality.

Porovnání 1080p videa a 720p videa

Nokia 808 PureView (testovací video) – 1080p, exteriér, stabilizace

Nokia 808 PureView(testovací video) - 1080p, exteriér, stabilizace (58,64 MB, mp4)