Nokia 808 PureView

Nokia 808 PureView

Zahoďte své fotoaparáty

Po téměř dvou letech přichází nástupce úspěšného modelu N8, který je doteď jedním z nejlepších fotomobilů. Novinka ještě vsází na operační systém Nokia Belle, ale její hlavní předností je špičkový 41 megapixelový fotoaparát s technologií PureView a bezztrátovým zoomem. I zbylá výbava je velmi dobrá, nechybí GPS s navigací, NFC nebo HDMI konektor, a my tak máme před sebou nejvybavenější Nokii všech dob.

Uživatelské prostředí: Symbian žije a z hluboka dýchá!

Dostávám se k další kontroverzní části dnešní recenze. Operačním systémem v modelu 808 PureView je Nokia Belle s Feature Packem 1. Původně, před přejmenováním, šlo o systém Symbian Belle. Jde tedy o systém, který pohřbila loni v únoru sama Nokia, systém který už několik let čelí ostré kritice snad i za to, že vůbec je. Před pár lety totiž Nokia zaspala dobu a Symbian nepružně reagoval na nástup dotykového prostředí. Za 4 roky se ale stihlo mnohé změnit a současný stav systému Nokia Belle s Feature Packem 1 je plně konkurenceschopný a může být kvalitní alternativou ke známějším systémům. Pojďme se na něj ale podívat z blízka.

Pohotovostní obrazovky s widgety

Začínat nemůžeme nikde jinde, než u odemykací obrazovky. Tu však možná ani moc neuvidíte, protože se zobrazí jen při odemykání ve stylu středová klávesa a dotyk displeje. Ani tedy nevadí, že samotná odemykací obrazovka nenabízí mnoho informací. Datum a čas si totiž můžete nechat svítit stále na displeji. Tuto šikovnost umožňuje AMOLED displej a právě systém Nokia Belle. Stačí tedy jen mrknout na ležící telefon a hned vidíte velké hodiny, datum i ikonky informující o případných zmeškaných událostech.

Pohotovostní obrazovky s widgety v režimu na šířku

Pokud se rozhodnete telefon odemykat posuvným tlačítkem na boku, vyhnete se zcela odemykací obrazovce a dostanete se rovnou na pohotovostní obrazovku, na které jste naposledy zůstali. V Nokii 808 tedy není nic jako hlavní pohotovostní obrazovka. Počet pohotovostních obrazovek je omezen počtem 6. Můžete ale mít třeba jen dvě nebo jedna, záleží na vás. Obrazovky jsou průchozí a snadno se tak dostanete z poslední na první či opačně. Specialitou systém Nokia Belle je individuální tapeta pro každou pohotovostní obrazovku. Spolu s Feature Packem 1 se výrazně rozšířila nabídka widgetů. Celkem jich je 47 a další si můžete doinstalovat. Pryč je rovněž doba, kdy byly widgety o jedné velikosti. Už verze Nokia Belle přinesla widgety o různých velikostech. Kromě widgetů si na obrazovky můžete nasázet i zástupce jednotlivých aplikací.

Informační lišta a úprava pohotovostních obrazovek

Prostředí Nokia Belle je plně přizpůsobené pro práci i v režimu na šířku a to ve všech úrovních. Stačí tedy jen překlopit telefon i pohotovostní obrazovky se spolu s widgety přeskupí. To je mezi chytrými telefony málo vídaný jev. Pro orientaci na šířku si dokonce můžete na každé obrazovce zvolit odlišné uspořádání widgetů, než pro režim na výšku. Šikovné a unikátní. V horní části displeje se nachází informační a výsuvná lišta. Ta se velmi podobá té, kterou známe z Androidu. Najdete v ní informace o zmeškaných událostech, mobilní a Wi-Fi sítí a nechybí ani rychlé zapnutí mobilních dat, Wi-Fi, Bluetooth či tichého profilu. Ve spodní části displeje se pak nachází trojice tlačítek. První tlačítko vás zavede do seznamu aplikací, respektive hlavního menu. Stejnou funkci ale má i středová, hardwarová klávesa. Druhé tlačítko na displeji slouží k vytáčení čísla a třetí k nastavení pohotovostních obrazovek. Takřka totožného menu nastavení se dočkáte i při delším podržení prstu na prázdném místě obrazovky.

Seznam aplikací

Seznam aplikací je vertikálně orientovaný a pracuje s maticí 4x3 ikonky. Dle aktuální módy je menu tvořeno jako dlouhý a ještě delší (záleží na počtu instalovaných aplikací) seznam, ve kterém rolujete. Pokud by vás to zajímalo, po zapnutí je v hlavním menu 64 ikonek. Zda-li je to přehledné, nechám na každém z vás. V každém případě lze ale hlavní menu opravdu razantně proměňovat. K samozřejmostem patří možnost zobrazení ve stylu seznamu a možnost si ikonky přeskládat dle libosti. Mnohem důležitější je ale možnost vytvářet složky a do nich seskupovat vámi zvolené aplikace. Díky tomu si tak vlastně můžete menu přeskládat tak, že si vystačíte třeba jen s 12 ikonkami a nebude nutné dlouze rolovat. Každý si tedy najde své ideální řešení, které mu bude nejvíce vyhovovat. Praktické je rovněž vyhledávání, které může usnadnit a především zrychlit práci při hledání konkrétní aplikace.

Úpravy seznamu aplikací

Funkce zpět je zakomponována do spodního řádku a vždy vás dostane o úroveň výše. Pokud stisknete středovou klávesu, dostanete se vždy na pohotovostní obrazovku. Využívat můžete rovněž červené sluchátko, které vás při krátkém stisku vrátí do hlavního menu. Při delším podržení vás nejprve přesune až na pohotovostní obrazovku a vzápětí vyvolá nabídku před vypnutím, ve které se nachází položky profily, letecký mód, úsporný režim, zamknutí telefonu a vypnutí. Pokud červené sluchátko podržíte déle než tři vteřiny, dojde k okamžitému vypnutí.

Seznam aplikací a informační lišta na šířku

Proměnou s příchodem Feature Packu 1 prošla nabídka naposledy spuštěných aplikací. Ta se stále vyvolává delším podržením středového tlačítka. Nově ale nabízí náhled celého zmenšeného displeje a nikoliv jen jeho výřez jako dříve. To usnadňuje orientaci. Multitaskingová nabídka tak vypadá velmi podobně, jako u Windows Phone. U každé aplikace je navíc křížek a můžete ji tak snadno zavřít.

Naposledy spuštěné aplikace

Velmi příjemným překvapením je celková rychlost prostředí. Navzdory postaršímu jednojádrovému procesoru běhá vše neuvěřitelně plynule. Nokia si troufla na opravdu hodně animací a ani ty nečiní telefonu díky grafické kartě sebemenší problémy. Velmi efektní je například animace při překlopení telefonu. Nokii 808 nedochází dech ani při spuštění více aplikací a stále vše bravurně zvládá. Některé problémy se samozřejmě najdou, jako například tradičně pomalý Nokia obchod nebo delší spouštění některých náročnějších stažených aplikacích, jinak je ale vše opravdu velmi rychlé. Aktuálně na trhu nebude mnoho rychlejších telefonů. S optimalizací softwaru si tedy Finové dali opravdu práci a já nemůžu jinak, než je chválit.