Microsoft Lumia 950 XL

Microsoft Lumia 950 XL

To nejlepší z Redmondu

To nejlepší, co může Microsoft nabídnout. To je nová Lumia 950 XL, která je po okraj našlapaná funkcemi. Má špičkový displej, výborně fotí, nabídne inovativní USB-C a rychlý procesor Snapdragon 810 s 3 GB RAM. Díky Windows 10 Mobile a režimu Continuum se dokáže proměnit v počítač, zbrusu nový systém ale přináší i problémy. Jaká je nejlepší Lumia současnosti v praxi? To odhalí naše recenze.

Windows Continuum: nová éra (bez) počítačů?

Jednou z často proklamovaných funkcí nových Windows 10 Mobile je Continuum neboli schopnost telefonu proměnit se v počítač. Ano, zní to bláznivě, ale ona to vlastně dokázala. Po připojení monitoru (či televize), klávesnice a myši můžete používat počítačové prostředí se stejným rozložením a používáním aplikací jako na počítači. A v praxi? Překvapivě návykové, zábavné a užitečné zároveň.

Microsoft Lumia 950
Líbilo se nám:
  • originální prostředí s dlaždicemi
  • vylepšené možnosti personalizace
  • nové notifikační centrum a notifikace
  • stejné aplikace jsou na telefonu i počítači
  • nová grafika systému
Nelíbilo se nám:
  • občasné chyby systému
  • restarty a padání aplikací
  • Cortana stále není dostupná při nastavení českého jazyka

Co Windows Continuum umí?

• Připojit se kabelem skrze dok nebo bezdrátově přes Miracast k druhé obrazovce a zobrazit na ní počítačové prostředí
  • Používání s i bez nabíjení
  • Mít spuštěné dvě aplikace současně – jednu na displeji telefonu, druhou na externím zobrazovači
  • Zobrazit lištu běžících aplikací ve spodní části obrazovky i přehled úloh stejně jako na počítači
  • Provozovat vestavěné aplikace (pro správu e-mailů, kalendáře, fotek, dokumentů nebo souborů) i ty univerzální od třetích stran z Windows Store (například Facebook)

Co Windows Continuum neumí?

• Spouštět klasické x86/x64 programy
  • Spouštět Windows Phone aplikace (!)
  • Zobrazit plochu s ikonami a klasického Průzkumníka
  • Zobrazit na jedné obrazovce dvě a více aplikací vedle sebe
  • Běh se zamknutou (zhasnutou) obrazovkou telefonu

Co budete pro běh Windows Continua potřebovat?

• V případě kabelového propojení Display Dock a klávesnici s myší (nic není obsaženo v základním balení)
  • V případě bezdrátového propojení stačí obrazovka s podporou Miracastu a klávesnice (i když se lze obejít i bez ní)

Když někomu poprvé ukážete Continuum, obzvláště někomu, kdo nesleduje poslední technologické trendy, bude jeho nejčastější reakcí ohromení. A je to na místě. Z telefonu se po jednoduché konfiguraci skutečně stává počítač s prostředím Windows 10 – všechny aplikace vypadají identicky, dokonce tu najdete i dolní lištu s běžícími aplikacemi, přehled úloh a dokonce i Start. Navíc můžete používat dvě nezávisle na sobě – jednu na telefonu, jednu na monitoru či televizi. Funguje také přepínání aplikací zkratkou Alt+Tab (a vlastně většina dalších počítačových zkratek).

Poté si ale začnete uvědomovat některá omezení. Nespustíte si klasické x86 nebo x64 programy, nýbrž musí jít o nové, takzvané univerzální aplikace. Ty starší napsané ještě pro Windows Phone v režimu Continuum na velké obrazovce také nelze používat. A těch je bohužel většina. Pokud se přes Start na velké obrazovce pokusíte takovou aplikaci spustit, zobrazí se na telefonu. U aplikací, které používám opravdu často, například Messenger, Telegram nebo Spotify, to není dvakrát pohodlné. Postupně se ale nové začínají objevovat a třeba Uber, Zomato a další už jsou k dispozici v podobě univerzálních aplikací, které fungují i v „počítačovém“ režimu.

Microsoft Lumia 950

Nespustíte také dvě aplikace vedle sebe, k dispozici není klasická plocha ani Průzkumník a další pokročilejší nástroje. Aplikace nemají tlačítko mínus na minimalizaci a na ikonky na liště nelze kliknout pravým tlačítkem a něco s nimi udělat. Prostředí tedy připomíná počítačová Windows 10 v tabletovém režimu, ovšem bez drtivé většiny klasických desktopových funkcí, které z nich známe. Ukazuje se jen nutné minimum. Pokud se ale s těmito omezeními smíříte, může vám telefon skutečně posloužit coby náhrada počítače pro základní kancelářskou práci i multimédia. E-maily, kalendář, úpravu i prohlížení Office dokumentů a spoustu dalších bez problému vyřídíte.

A fungování v praxi? Překvapivě spolehlivé a svižné, ovládání myší a klávesnicí je opravdu stejné, jako byste ovládali počítač. Displej telefonu navíc můžete proměnit v touchpad, takže myš vlastně ani nepotřebujete. Zamrzí jedině neschopnost Continua pracovat v případě, že má telefon zhasnutý či zamknutý displej, k čemuž dojde automaticky po 5 minutách neaktivity. Ani funkci Continuum se navíc nevyhnuly dětské nemoci a občas něco spadne nebo zamrzne, naštěstí ale nijak často. Přesto nezbývá než, ano, tušíte správně, počkat, než i tuto funkci Microsoft odladí.

Continuum

Jde o bezpochyby inovativní a do značné míry i revoluční funkci, která bude ale v praxi hledat využití obtížně. Pro ohromení přátel a známých a dokazování, že Windows 10 jsou skutečně univerzálním systémem, je Continuum ideální. Reálné využití ale najde jen v opravdu specifických případech. Nechcete mít na chalupě nebo doma počítač? Stačí připojit telefon k velkému monitoru či televizi a můžete vyřídit maily a další záležitosti stejně, jako byste seděli v kanceláři.

Display Dock

Já sám jsem takto Lumii 950 XL zhruba týden používal. Doma jsem ji v pracovně vždy připojil ke Continuum doku s připojenou bezdrátovou klávesnicí a starším LCD monitorem a rázem jsem mohl plnohodnotně pracovat. E-maily včetně práce s přílohami, kalendář, internetové stránky, psaní a editace textů ve Wordu, příprava prezentace v PowerPointu a zároveň poslech hudby – nic nebyl problém. A vše vypadá jako na počítači. Nebýt místy pomalejších reakcí při přepínání aplikací a občasných chybějících funkcí v prostředí, na které si člověk zvykl, ani bych nezaznamenal, že nepoužívám počítač. A když si toto uvědomíte, je to zkrátka úžasné.

Možné využití se nabízí i v hotelu, kdy se bezdrátově připojíte k televizi přes Miracast (často se však nejspíš neobejdete bez adaptéru) a vytvoříte si tak kancelář. To opravdově převratné využití, pro které by si lidé telefony se systémem od Microsoftu cíleně kupovali, ale na své objevení teprve čeká.

Líbilo se nám:
  • překvapivě použitelná rychlost
  • funkce klávesových zkratek a prostředí podobné tomu na počítači
  • možnost pracovat na telefonu i počítači s odlišnými aplikacemi
  • bezproblémová kompatibilita se všemi monitory , klávesnicemi a myšmi, které jsme zkoušeli
  • možnost provozu bez drátů pomocí Miracastu (obraz a zvuk) a Bluetooth (periferie)
Nelíbilo se nám:
  • nespustíte klasické desktopové a dokonce ani Windows Phone aplikace na velké obrazovce
  • chybí klasická plocha a souborový Průzkumník
  • občasné chyby

Multimediální funkce: nové univerzální aplikace

Už ve Windows Phone 8.1 opustil Microsoft dosavadní koncept multimediálního hubu a místo něj přišel s jednotlivými systémovými aplikacemi, které mají výhodu v možnosti samostatné aktualizace, čehož pravidelně využívá. Ve Windows 10 Mobile jde ještě o něco dál a přichází s univerzálními aplikacemi, které jsou prakticky shodné s těmi na desktopu.

Microsoft Lumia 950 XL

Nový hudební přehrávač Hudba Groove nezměnil pouze název, ale přepracované je i uživatelské prostředí. Poradí si s formáty MP3, WAV, eAAC+, WMA, M4A a FLAC. Hudba se v aplikaci třídí podle interpretů, alb, skladeb, žánrů, seznamů stop či dle toho, zda k ní lze přistupovat offline. U jednotlivých skladeb se přitom zobrazuje i obrázek alba, pokud je skladba zahrnuta v knihovně a je přítomen ve formě metadat ve zvukovém souboru. Přehrávač je propojený i s obchodem s hudbou, což u nás bohužel nevyužijete. Samostatnou aplikaci mají pak přehrávače podcastů. V této oblasti zároveň narážíme na jeden z mála rozdílů Lumie 950 XL oproti modelu 950. Větší sestřička má totiž klasické FM rádio s RDS, zatímco menší model nikoliv. Tato stále velmi žádaná funkce tak pro někoho může být důvodem pro volbu většího modelu.

Hudební přehrávač Groove má pouze základní funkce, ale postačí

Na správu vašich obrázků zde máte aplikaci Fotky, která se dělí do tří záložek – Kolekce, Alba a Složky. Ano, opět se jedná o totožnou aplikaci s „velkými“ Windows 10. Kolekce sdruží veškeré vaše fotky a videa podle data bez ohledu na to, jak a z jakého zařízení se do cloudu dostaly. Fotíte zrcadlovkou, tabletem a dvěma mobily? Nevadí, v aplikaci se vám zobrazí automaticky fotky ze všech. Samozřejmě ale na nich musíte nastavit automatické odesílání fotek na OneDrive nebo je do cloudového úložiště nahrát ručně. Změna řazení není možná, ale pro snadnější navigaci můžete kliknout na zvýrazněný název měsíce a objeví se vám jejich seznam.

Ve složce alba jsou základní systémová alba – Screenshoty, Z fotoaparátu a Alba, ale navíc si zde můžete vytvořit vlastní, která se opět stahují nebo synchronizují s OneDrive – ideální věc k vytvoření například alba z dovolené z více zařízení. Takové album pak můžete mít hned dostupné na všech zařízeních pro ukázání vašim přátelům. Poslední záložkou jsou pak složky, kde se zobrazuje klasická adresářová struktura. V nastavení si přitom můžete zapnout i zobrazení obsahu z OneDrive, kdy se nezobrazí pouze fotografie v kolekci, ale i online alba. Praktická je možnost odfiltrovat obsah OneDrive pouze na složku Obrázky a stejné fotografie se nezobrazují víckrát, ale pouze jednou. Nepotěšila nás celková pomalost aplikace. Než se v ní zobrazí nedávno vyfocené fotky přímo telefonem, trvá to i deset vteřin, o fotkách z cloudu nemluvě.

Fotky přinesly výraznou integraci s OneDrive – všechny snímky a alba se synchronizují napříč vašimi zařízeními a je to velmi návykové

Videopřehrávač Filmy a TV pořady je, stejně jako ten hudební, propojený s obchodem. Zakoupení nebo vypůjčení filmů ale u nás bohužel nelze využít, Česko nákup tohoto obsahu nemá povoleno. Samotný přehrávač je přitom po funkční stránce skutečně primitivní. Přehraje video ve formátech MP4, H.264, WMV a problém nepředstavuje ani video ve 4K rozlišení. Dokonce podporuje i SRT titulky, které se uložené v Unicode zobrazí včetně české diakritiky.

Líbilo se nám:
  • integrace OneDrive do Fotek i Hudby Groove
  • výrazně lepší grafika a celkové provázání funkcí s ostatními aplikacemi