Sorcery! 4

Sorcery! 4

Epická cesta je u konce

Epická čtyřdílná sága vycházející z klasického papírového gamebooku se po třech letech od vydání první části konečně dostala do finále. To je patřičně epické a zaměřuje se na střet s Arcimágem. Jisté je, že se putování uchýlilo ke konci, stále však není jednoznačné, jak skončí. Pravě vy o tom díky otevřeným možnostem rozhodnete.

Musíme se vrátit do 80. let minulého století. Gamebooky, interaktivní knihy, nejsou žádnou novinkou a mnohem dříve, než jsme mohli zachraňovat svět v epických počítačových RPG hrách, se hráči s knihami v ruce vydávali na vlastní dobrodružství. Herní studio Inkle dovedlo nejen žánrovou klasiku Sorcery! oživit, ale přidat i řadu vlastních nápadů. Po třech letech od vydání první části přichází závěrečná kapitola, kde se má rozhodnout o osudu vaší výpravy.

Sorcery! 4 – videorecenze

Epické finále

Zatímco první díl byl fantastickou adaptací původního gamebooku s několika chytrými inovacemi (třeba v soubojích), druhý a především pak třetí díl otevřel možnosti, svět a přidal množství RPG prvků. Čtvrtá a finální kapitola se od tohoto trendu lehce odklání. V podstatě zachovává všechny elementy z předchozích dvou dílů, ale působí naprosto odlišně. Už jste u cíle své cesty, dorazili jste k Arcimágovi, úhlavnímu nepříteli, Korunu králů máte na dosah a osud světa vám téměř leží u nohou. Téměř.

Mapa není tak otevřená a vaše cesta působí lineárněji. To je minimálně před vstupem do města pravda. Celou dobu však máte jasný cíl. Zůstává ovšem na vás, jak ho dosáhnete. Ačkoliv znalost předchozích dílů je nezpochybnitelnou výhodou, neztratí se ani naprostí nováčci. Pokud se do hraní chcete pustit, stejně ale doporučuji návrat k prvnímu titulu. Základní mechaniky jsou stejné, a ačkoliv nemá tolik možností, lépe se ve hře zorientujete. Sledovat příběh od začátku dává také smysl, když se de facto bavíme o knize… byť interaktivní.

Kniha nebo RPG

Pokud se řadíte mezi nováčky, mám pro vás dobrou radu: předpokládejte, že se vás naprosto vše snaží zabít. Ať už je to dřevěná lávka, až příliš dobře vypadající lano nad propastí, zdánlivě bezpečná skrýš nebo usměvavý poustevník. Neustále sledujte zásoby jídla a úroveň zdraví. Hladoví, nevyspalí a polomrtví nejmocnějšího mága na světě nepřemůžete. Ačkoliv jsem předchozí díly hrál, i tentokrát jsem se nechal mnohokrát napálit. A to mě hrozně bavilo.

Když v prudkém větru visíte na skále, nemá smysl zkoušet čarovat. Než něco uděláte, jednou rukou se neudržíte. Smrt. Jen tak nabíhat na hlavní bránu v domnění, že se probojujete, také nemá smysl. Čeká vás smrt. Když jste schovaní v kupeckém vozíku, připravení meče (pro případ odhalení) vás akorát prozradí. Z toho plyne jediné – pozorně čtěte a přemýšlejte. V tom jsou hry od Inkle nepřekonatelné. Všechna vodítka v textu máte, jen je potřeba zapojit představivost.

Méně novinek

Z pohledu hratelnosti moc novinek nepřibylo. Souboje se prakticky nezměnily, ale to nic neubírá na jejich kvalitním zpracování (připomeňme, že v původní knize jste házeli kostkou) – opět z textu musíte vyčíst kroky nepřátel a sami tomu uzpůsobit rozložení energie. Mnohem více než dříve ale hra klade důraz na magii. Novinkou jsou protikouzla, bez kterých Arcimága jen těžko porazíte. Čarování ovšem vyžaduje trochu pozornosti a trpělivosti, jelikož musíte listovat v šikovné knize kouzel.

Sorcery! 4

Mapa se postupně překrývá detailnějšími plány, když třeba vstoupíte do budovy. Právě prostředí města je jednou z výsad čtvrtého dílu. Neobejdete se v něm bez intrik a třeba já se vydal cestou převleků. Vy na to můžete jít úplně jinak. Právě koncentrované městské prostředí nabízí spoustu nových možností, a přestože to působí lineárně, ve výsledku si užijete několik různých cest. V tom vám pomůže i tlačítko pro návrat k předchozím rozhodnutím. Když nebudete spokojeni, můžete to zkusit znovu.

Opět nechybí ilustrace z původní knihy a hezky zpracované prostředí. Dostatečně epická je i hudba, která ale na můj vkus hrála až příliš málo a hra většinou působí trochu hluše. Za výraznější zvukový doprovod bych se jistě nezlobil. Mluvené slovo při takovém množství textu asi vážně není možné, což také zamrzí.

Už tak komplexní hratelnost v Inkle příliš dále nekomplikovali a až na pár drobných úprav se soustředili hlavně na vyprávění epického finále. Pokud příběh sledujete od začátku, čekali jste na jeho rozuzlení tři roky. Závěrečná kapitola rozhodně není zklamáním, protože fungující prvky zachovává a soustředí se na finální střet s Arcimágem. Konců má hra hned několik, ale dostat se k nim není jednoduché. Pokud nemáte problém s angličtinou a máte rádi fantasy knihy, Sorcery! 4 vám nabízí skvělý zážitek. Teď už jen zbývá napjatě čekat, do čeho se v Inkle pustí příště.

Stáhnout Sorcery! 4

90%
  • příběhově nejintenzivnější díl