Saber's Edge

Saber's Edge

Steampunkoví piráti ve vesmíru
4

Co se stane, když smícháte steampunk s trochou anime a vložíte do toho piráty s létajícími loděmi? Vznikne pěkně zajímavé prostředí, ve kterém se může odehrávat třeba RPG kombinující prvky casual her s tahovou týmovkou. Titul má navíc v rukávu pár originálních nápadů, které dovedou hratelnost slušně oživit.

Titulu Puzzle & Dragons se před lety povedlo nastolit zajímavý trend, který dodnes řada her kopíruje. Jednou z nich byla třeba i Dungeon Gems od Gameloftu. Prakticky v nich jde o spojení dvou různých žánrů. A přestože jsou si téměř všechny tyto hry náramně podobné, v některých mechanikách se liší, což může znamenat celou řadu rozdílů. Nakonec tak mám pocit, že jsem nyní hrál úplně jinou hru, než jsou ony dvě zmiňované. Co za to může, si ukážeme v recenzi.

Saber's Edge – videorecenze

Vesmírní piráti

Dejte si dohromady piráty, anime a steampunk a vyleze vám z toho velmi zajímavý svět, ve kterém se dnes recenzovaný titul odehrává. Celý příběh začíná snahou zachránit ztracenou spolubojovnici a nechybí v něm špičkování mezi parťáky, hrdinské proslovy ani pohrdavé projevy nepřátel. Přestože ne všechny dialogy jsou špatné, rovnou říkám, že by se hra obešla i bez nich. Takto je po chvíli stejně začnete přeskakovat a vlastně o nic nepřijdete.

Mnohem důležitější je samozřejmě hratelnost, která spojuje elementy casual her z žánru „spoj tři“ a tahovou RPG s týmovými prvky. Oproti zmiňovaným hrám přináší jednu zásadní změnu – hrdinu nepředstavuje jedna barva žetonů, ale má úplně vlastní herní pole. Z toho vyplývají dvě věci: na jednu stranu se rozrůstají speciální schopnosti, které hrdiny mohou odlišit, ale zároveň je mnohem těžší udržet přehled o hrací ploše, když se neustále přepíná.

Skutečně jiní hrdinové

Díky několika plochám narazíte třeba na skvělý nápad s tvořením spojení skrz více postav v jednom tahu. Jakmile uvidíte, že se jeden žeton mění v šipku, znamená to, že navazuje na žeton stejné barvy u jiné postavy. Pokud na něm při tahu skončíte, hra automaticky přeskočí na další plochu a v jednom tahu tak zvládnete minimálně dva útoky. Samy barvy žetonů pak představují schopnosti, které se u postav mohou výrazně lišit.

Zatímco červená barva u jednoho znamená silný útok proti vybranému protivníkovi, u druhého může vyvolat slabší plošný útok. Samozřejmě platí, že čím více žetonů v jednom tahu spojíte, tím silnější efekt vyvoláte. Vedle toho se u každého hrdiny může objevit speciální token s unikátní schopností, jako je třeba omráčení protivníka. To nesmíte brát na lehkou váhu, neboť správné využívání těchto žetonů často rozhodne o výhře nebo prohře.

Všeho moc škodí

Hned ze začátku jsem měl skvělý pocit, že má hra výborně nakročeno a některé nápady jsou tak zásadní, že ji staví nad ostatní podobné tituly. Má to ale pár háčků. Spojování skrz více herních ploch se nedá příliš plánovat, protože mezi nimi nelze volně přecházet. A unikátních kouzel zase není tolik, aby vás nějak výrazně nutily přemýšlet nad obsazením týmu. To samé platí i pro příslušnost k frakci u hrdinů, což funguje ve stylu kámen-nůžky-papír (frakce A má výhodu proti frakci B apod.). Později budou týmy tak namixované, že to nemá příliš smysl řešit.

Saber\'s Edge

Rychle si ale všimnete rostoucí obtížnosti. Jelikož jde o free-to-play titul, hodně pozornosti věnuje managementu skupiny. Téměř po každé hře je nutné hrdiny vylepšovat, což ale stojí hodně herních zlaťáků, kterých se po chvilce nedostává. Získávání nových hrdinů je rovněž neskutečně pomalé, takže stejně první dny budete hrát jen s těmi, kteří zrovna budou k dispozici. Úplnou nadbytečností jsou pak předměty, které vás nutí utrácet měnu za bedny s náhodným obsahem. A šance, že dostanete zrovna to, co hledáte, je tak naprosto minimální.

Jsou věci, které tato hra dělá dobře, a pak ty, které trochu méně. Nabízí vizuálně zajímavý svět (i když s výrazným nedostatkem různých prostředí) a několik originálních nápadů, které zajišťují, že nemůžeme mluvit o dalším klonu. Unikátní schopnosti sice nejsou příliš rozvedené, ale přidávají hře taktický prvek. Celé to samozřejmě kazí free-to-play model s rychle rostoucí obtížností a nutností utrácet masivní sumy herní měny. Úsměvná je i výše „mikrotransakcí“. Třeba za „supervýhodný“ startovní balíček zaplatíte tisíc korun. Ať už je v něm cokoliv, za tolik peněz prostě nestojí.

Stáhnout Saber's Edge

65%
  • schopnosti hrdinů