Perchang

Perchang

Když logika zápasí s fyzikou
1

Jak vypadá spojení logické hratelnosti s fyzikální postřehovkou? Perchang vás zavede do krásně čistého prostředí, kde vás nechá experimentovat s pádly, spínači, ventilátory nebo odrážedly. Nejprve dostanete za úkol přijít na správné řešení, ale opravdová výzva bude až jeho realizace. Tak se obrňte trpělivostí, obzvlášť pokud hrajete na Androidu.

Občas mám se zařazením her problém, protože nesedí do žádné z mých připravených kolonek. Rád bych řekl, že Perchang je logickou hříčkou. A skutečně, pozdější úrovně vyžadují odhalení strategie. Ne vždy se na rozložení prvků podíváte a řeknete si: „Jasně, tohle pohnu sem, tohle sem a mám to.“ Jenže na druhou stranu, mnohem větší překážkou se stane samo provedení. Vše totiž ovládáte v reálném čase přímo za pochodu.

Perchang – videorecenze

Kdo chce kam

Princip celého titulu je snadný a veskrze předvídatelný. Na jedné straně padají kuličky, které chytrým a správným využitím několika mechanismů dostanete na stranu druhou. Čas od času tvůrci přihodí nový prvek a za chvíli už rozdělení „ze strany na stranu“ nemusí platit. Otvor pro cíl se může nacházet téměř kdekoliv. Díky velikému ventilátoru není problém kuličky poslat třeba do vzduchu.

Nejlepší na tom je, že k ovládání nedostanete více než dvě tlačítka. S těmi aktivujete dané prvky, přidáváte jim na intenzitě, nebo je přepínáte do různých poloh – záleží na ovládaných prvcích. Jednou to mohou být pádla jako z pinballu, jindy zmiňovaný ventilátor nebo třeba plošinky, které se překlápí ze strany na stranu. Nové prvky hra přidává poměrně často a během 60 úrovní se nudit nebudete. To ovšem neznamená, že by hra byla bez chyby.

Jen se trefit

Vychází to už z onoho principu kombinace logické hry a ovládání v reálném čase. Zásadní je pak fyzika, takže se kuličky odráží, skáčou a po proskočení speciální branou se chovají jak hopsakoule. To znamená, že nestačí na správné řešení přijít, ale je nutné ho i dokonale realizovat. Podobný problém měla i hra Sticklings, kde ale bylo možné zadávat úkoly při zastaveném čase. Zde nic takového nemáte.

Abyste úkol splnili, je třeba do cíle dostat daný počet kuliček. To samozřejmě dává smysl, protože co kdybyste tam nějakou hodili náhodou… Ale leckdy je zvolený počet až zbytečně vysoký. Některé prvky totiž nefungují úplně spolehlivě a nemáte u nich takovou kontrolu, jako třeba u prostého odrážedla. Mluvím například o ventilátorech, které jsou používány hojně, a práce s nimi je zároveň nejméně jistá. Už jen proto, že nemáte žádný jasně viditelný ukazatel síly proudu vzduchu.

Čistá laboratoř

Jestli o něčem naprosto nepochybuji, je to vzhled titulu. Vše se odehrává v minimalistickém prostředí a je doplněno o umírněné barvy. Skoro si budete připadat jak v laboratoři. Ale ne takové, kde vám vše nahání hrůzu, nýbrž kde máte chuť zkoušet nové věci a experimentovat. Grafika je prostě čistá a funguje parádně. Tlačítka jsou spojena s jednou barvou (buď červenou, nebo modrou) a ovladatelné prvky po klepnutí snadno přebarvíte. Určování, která barva se hodí pro který prvek, je součástí logické části hry a rozhodně stojí za pochvalu.

Perchang

Zatímco vzhled úrovní vypadá skvěle, už jsem nebyl tolik nadšený ze zvoleného písma, které je téměř nečitelné. Nehledě na to, že narazíte i na technické chyby, kdy se špatně spočítají kuličky prošlé cílem nebo se některá zvláště zasekne. Zbytek se liší v závislosti na zařízení, kde titul hrajete. Pokud na iOS, hra vás ničím neruší, ale za její stažení si zaplatíte 2 eura. Na Androidu můžete hrát zdarma, ale má to drobný háček – během hraní na vás čas od času vyskočí reklama, ale ne tak, jak jste zvyklí z jiných her. Tady vyskakují téměř neustále. Stačí třeba třikrát restartovat úroveň a musíte sledovat reklamu. To je asi způsobeno tím, že jde o jediný monetizační prvek ve hře. Odstranění reklam stojí 39 Kč, což není mnoho.

Zatímco z grafiky a zpracování jsem, i přes drobné výhrady třeba ke zvolenému písmu, nadšený, největším otazníkem je právě kombinace logické a postřehové hry s fyzikou. Nacházení řešení a určování, které tlačítko má ovládat daný prvek, je zábava. Nutnost řešení ještě dokonale provést už nemusí sedět každému, obzvlášť když asi nejpoužívanější prvek, ventilátor, nefunguje úplně přesně. Pokud chcete hrát na Androidu, tak si navíc připravte 39 Kč na odstranění reklam. S nimi je to k zbláznění.

V právě vydaném rozšíření najdete 24 nových úrovní, které se odehrávají ve stavu beztíže.

Stáhnout Perchang

Google Play (zdarma) App Store