Out There

Out There

Výprava do hlubokého vesmíru
1

Zrovna teď se nám to krásně hodí. Do kin přišel Interstellar a vy si můžete zahrát hru Out There, která staví na podobných základech. Na jedné straně představuje fascinaci nekonečným vesmírem a touhu objevovat, ale na straně druhé také zhmotňuje všudypřítomné nebezpečí. Pokud jste však dobrodruhem, tak to určitě risknete.

Dnešní recenzi bych rád začal takovou poznámkou, která se hrou nemusí přímou souviset. Lidstvo je nepochybně spjaté se Zemí. Neustále nás nějak omezuje (v dobrém i špatném slova smyslu). A od nepaměti se lidé snaží z tohoto vlivu vymanit. Naše moderní města jsou toho jasným důkazem. Vyvrcholením byl let do vesmíru. Vůbec ta představa kolonizovat vesmír. Ale poslední roky se výzkumy zavírají a na vesmírné programy nejsou peníze. To nadšení ale přetrvává. Ať už jsou to filmy, knihy nebo hry. Dnes si jednu takovou dáme.

Out There – videorecenze

Co když

Co když na zemi už nebude co jíst? Tuto otázka si pokládá nejnovější snímek režiséra Christophera Nolana. Zatím si lidstvo vždy nějak poradilo, ale co když… A stejný výchozí bod má i tato hra. Jste totiž průzkumník, který se probouzí z kryospánku a zjistí, že je daleko za Sluneční soustavou. Vlastně neví kde je a co má dělat. Díky opuštěné mimozemské základně zjistí, že nejsme ve vesmíru sami. A nejen to, získá technologii, která mu dovolí cestovat mezi soustavami.

A to už přicházíte na řadu vy. Dostáváte pod kontrolu nejen svou loď, ale především tři základní veličiny, které vás budou neustále pronásledovat. Těmi jsou palivo, kyslík a štít. V podstatě za každou akci musíte zaplatit palivem. Ať už se chcete přesouvat nebo těžit. Vždy vás to bude něco stát. Podobně je to s kyslíkem, který spotřebováváte při přesunu. Štít (myšleno jako stav poškození lodi) zase dostává zabrat při nečekaných událostech nebo poblíž některých planet.

Survival

Tato hra je předně o objevování. Navštěvujete nové soustavy, přistáváte na planetách, těžíte suroviny, objevujete mimozemské civilizace, učíte se jejich jazyk a získáváte nové technologie. Svět je ohromný a náhodně generovaný. Jakmile se ale budete chtít hrnout pionýrsky vpřed, tak velmi brzy narazíte. A to právě na nedostatek některé ze surovin. A paliva není nikdy dost. Nedej bože, aby se vám poškodil motor a vy neměli dostatek železa na opravu!

V takových situacích hra končí. A vy zjistíte, že je ohromně snadné se do takové situace dostat. Já většinou skončil na nedostatek paliva. Důležitým faktorem jsou i náhodné události. Hra také vypráví příběh – opět generovaný. Pokaždé tak bude vaše cesta jiná. Může vás vcucnout černá díra, můžete se dostat do roje asteroidů nebo narazit na podivné formy života. Občas si můžete vybrat, jak se zachováte. A někdy vám to dost pomůže, jindy zase třeba přijdete o polovinu nádrže.

Znovu do vesmíru

Smrt. Ta vás v této hře čeká na každém kroku. A budete umírat. Věřte mi, že dokonce dost často. Ale s každým dalším pokusem budete chytřejší, dokážete třeba odhadnout, kdy ještě můžete dolovat, a kdy se už vyplatí nastartovat motory a letět zase o kus dál. Ale když umřete, tak budete chtít hrát znovu. Čeká vás totiž úplně nová cesta, nové události a nové soustavy. Hra je poměrně těžká, ale ne frustrující. Spíš motivující.

Out There

Ještě jsem tu nezmiňoval, že budete měnit také lodě. Ta vaše má poměrně omezený nákladní prostor, což se brzy ukáže jako problém. Najít novou loď ale není nic snadného. Musíte mít velké štěstí. Také musíte počítat s tím, že třeba nebude mít potřebné motory, takže je bude nutné sestavit. A není to jen o velikosti skladu. Každá loď spotřebovává jiné množství paliva nebo jinak vydrží v nehostinných podmínkách.

Out There je splněný sen všech dobrodruhů, kteří sní o nekonečném vesmíru. Hra perfektně kombinuje toto nadšení z objevování se strachem a nejistotou. Nikdy nevíte, co vás v další soustavě potká. A věřte, že toho má hra připraveného hodně. Samozřejmě, nic není nedokonalé. Vyprávění formou gamebooku nemusí každého bavit, grafikou vás také neohromí a určitě by mohla lépe vysvětlovat základní mechaniky. I přes to vám ji musím jednoznačně doporučit.

Stáhnout Out There

90%
  • rozmanitý svět