GTA San Andreas

GTA San Andreas

Legenda v plné parádě
49

Jsou hry, které přijdou a zase odejdou. A pak jsou tu takové, které naprosto změní celý herní průmysl. Jednou z nich je i Grand Theft Auto: San Andreas, která původně vyšla v roce 2004. Jedná se o vůbec jednu z největších a nejotevřenějších her a vy si ji můžete zahrát na svém telefonu nebo tabletu. To si snad nenecháte ujít, ne?

Už za tři dny tu jsou Vánoce, ale radost si můžete udělat již nyní. Pro Android a iOS totiž vyšla doslova legendární hra. Grand Theft Auto je oblíbená série s otevřeným světem a příběhem gangstera (pokaždé jiného). V lednu vyšla hra i pro Windows Phone 8. Důraz je zde kladen na otevřené možnosti – můžete hrát příběh, ale klidně se na všechno vykašlat, ukrást auto a vydat se na úplně vlastní dráhu. San Andreas z roku 2004 získal několik ocenění za nejlepší nebo nejoblíbenější hru. Já sám pamatuji, že jsem ve světě San Andreas na PlayStationu 2 strávil hodiny času.

Grand Theft Auto: San Andreas – videorecenze

Vítejte zpět v Los Santos

Mobilní verze nic neosekává a nabízí vám přesně to samé jako na PS2 nebo dalších konzolích. Akorát některé textury by měly být vylepšeny, ale stejně hra působí na první pohled staře, což vám jistě vadit nebude, pokud s nostalgickou slzou oku vzpomenete na proseděné dny u PS2. A když ne na této konzoli, tak jste hru jistě potkali na počítači – neznám nikoho, kdo by se v tomto legendárním světě nikdy neprošel. Učitelé by mohli vyprávět, San Andreas bylo snad povinnou výbavou každého studenta, který si na hodiny nosil počítač.

Vy jste Carl Johnson, přezdívaný CJ, a vracíte se do města na pohřeb své matky, která byla zavražděna. Potkáváte svého staršího bratra i zbytky rozpadajícího se gangu. Rozhodnete se zůstat, dáte partu zase dohromady a postupně ovládnete celé město. Cesta bude ale velmi dlouhá a trnitá, protože konkurence nespala. Hned od první animace je to celé na vás – buď budete postupovat podle příběhu, nebo se vydáte úplně po vlastních. To by ale byla škoda, protože příběh vám otevře další města a ukáže spoustu obsahu, jako jsou různé obchody, posilovny a podobně.

Větší než cokoliv

Pokud jste si nenechali ujít předchozí díl (rovněž vyšel pro mobilní zařízení), tedy Vice City, a přišel vám už tak veliký, tak nyní zpozorněte. San Andreas totiž neobsahuje jen jedno město, ale rovnou tři – Los Santos, San Fierro a Las Venturas. Už podle názvů vám může být jasné, že inspirace vzešla ze skutečných měst. Rozloha celé hry je tak přibližně 44 km². To je čtyřikrát více než u Vice City. Ale bylo by dost k ničemu, kdyby tak velký prostor nebyl vyplněn zajímavým obsahem. A to si pište, že je.

Jelikož je hra otevřená, tak příběh nemá jen jednu hlavní linku, ale skládá se z množství úkolů, které můžete dělat, jak se vám zlíbí a nikdo vás za to trestat nebude. Postupně potkáváte další a další postavy, pro které můžete plnit mise. Postupně si tak budete odhalovat zajímavá místa ve světě, ať už se týkají volného hraní, jako jsou právě posilovny, obchody, opravny aut nebo kadeřnictví (a další), nebo příběhu.

Mobilní nedostatky

GTA San Andreas vám nabídne nejen nostalgii, ale i stovky hodin neuvěřitelné zábavy, kdy můžete dělat téměř vše v ohromném a otevřeném světě. Hra je tak skutečným pískovištěm gangsterského světa. Má ale i své stinné stránky. Nemluvím teď o zastarání některých úkolů, ale jde mi především o příšerné ovládání. Představte si totiž, že hrajete hru, která nebyla úplně snadná na gamepadu, a nyní ji máte zvládnout s několika virtuálními tlačítky? Jízda na rychlé motorce je opravdu riskantní a taková přestřelka je mnohem těžší. Problém je, že vývojáři vůbec nesnížili obtížnost u některých misí, takže je díky těžšímu ovládání jen s obtížemi zvládnete.

Grand Theft Auto: San Andreas

Rockstaru se však nedá upřít snaha – máte na výběr z několika stylů ovládání, někdo má radši joypad, jiný si vybere virtuální šipky. Stejně tak si můžete upravit i další tlačítka a přizpůsobit si je na displeji. I tak jde ale pouze o virtuální tlačítka, kterých je v určitých situacích skutečně hodně (mění se třeba podle dopravních prostředků a možností). Pokud však máte k dispozici gamepad, tak je to úplně jiná káva. V takovém případě vám hru musím doporučit bez váhání, i kdybyste GTA San Andreas nikdy dříve nehráli. Bez ovladače se do toho pouštějte jen ve chvíli, kdy hru znáte a chcete si zavzpomínat.

Za 160 Kč získáte plnohodnotnou hru, která nabízí spoustu obsahu, jeden z největších herních světů vůbec a hlavně stovky hodin zábavy. Avšak vzpomínky se mohou od reality trochu lišit a při hraní tak můžete narazit na to, že si třeba grafiku pamatujete mnohem hezčí, než jak se vám zdá nyní (přitom mobilní verze byla značně vylepšena). Tak to už u nostalgických vzpomínek chodí. Bez gamepadu se ovšem jedná o rizikový podnik, protože tu máte skvělou hru, která se skrz virtuální tlačítka ovládá velmi těžko. Nenechte se však snadno odradit – obzvlášť pokud jste předchozí díly GTA (vydané pro mobilní platformu) zvládli. Za ten risk to možná stojí, protože GTA San Andreas patří k největším herním legendám. Stahovat můžete pro iOS, Android a Windows Phone 8.

Stáhnout Grand Theft Auto: San Andreas

90%
  • Hodiny skvělé zábavy