HP Elite x3

HP Elite x3

Učeň školí mistra
64

Při zběžném pohledu vypadá HP Elite x3 jako výkonnější příbuzný Lumie 950 XL, avšak označovat jej tak by nebylo zcela férové. Spravedlivější by bylo mluvit o jakémsi ekosystému produktů, kde telefon hraje hlavní roli. S pomocí bohatého doprovodného příslušenství totiž chce Elite x3 zastat i notebook a počítač. Bude to na spásu upadající platformy Windows 10 Mobile stačit?

Continuum: poznávací znak Windows Mobile

Ambice nahradit počítač by pochopitelně byly zcela marné, nebýt podpory Continua. Tento zajímavý režim operačního systému W10M jsme si důkladně představovali před rokem, takže opakování všech jeho vlastností a výhod a nevýhod by bylo zbytečné. Připomenu, že jeho unikátnost spočívá zejména v tom, že se při připojení telefonu k externímu zobrazovači patřičně změní rozložení uživatelského rozhraní, místo aby došlo k pouhému zrcadlení obrazu. V kombinaci s počítačovými vstupními periferiemi tak teoreticky můžete získat náhradu počítače.

V této souvislosti se proslýchá, že Microsoft chce v budoucnu z Continua udělat hlavní prodejní tahák svých telefonů, mj. přidáním podpory Win32 aplikací díky emulaci. Tohoto potenciálu jako by si HP všimlo dříve a celý produkt Elite x3 kolem něj vystavělo. V technologickém světě však platí jedno kruté pravidlo – nezáleží jen na tom, jak dobrý produkt představíš, ale kdy ho představíš. Co se tím snažím říci? Možná to v tuto chvíli nebyl ze strany HP zcela prozíravý krok. Jak se totiž během testování ukázalo, Microsoft na Continuu ještě čeká sakra hodně práce. To ostatně dokládá i dvojice předinstalovaných HP aplikací, které se snaží některé základní bolístky alespoň pofoukat, ačkoliv jsem je osobně nedocenil. První se jmenuje HP Display Tools a dovede v Continuu ve vámi zvoleném časovém limitu zhasnout obrazovku telefonu. Druhá, HP Workplace, dovoluje za poplatek přes internet streamovat desktopové aplikace.

S jakými nedostatky, které lze jednoznačně přičíst na vrub operačního systému W10M, jsme se v průběhu testování Continua na Elite x3 setkali? Předně jsme si přišli jako na 5 let starém netbooku, přestože jsme používali kabelové spojení. Výkon je zkrátka o mnoho horší, než jaký dnes nabídne kdejaký atomový tablet.

Místo aby se v Continuu při stisku Alt + Tab zobrazilo totéž co na počítači, zcela nesmyslně se na nějaký čas zobrazí Task View. I prosté přepínání aplikací tak trvá dlouho, což dělá multitasking velmi nepohodlným. Přitom jde o jediný způsob, jak se dostat k jiné aplikaci, protože běh více aplikací vedle nebo dokonce nad sebou není možný.

Oproti Windows 10 na počítači se pak nelogicky liší i mnohé další, třeba vůbec nemůžete vyvolat kontextové menu na hlavním panelu (myší tudíž aplikace vždy musíte zavírat křížkem v pravém horním rohu obrazovky) nebo nemůžete otevřením Startu a psaním zahájit hledání. Zarazí, že v Continuu nelze jakkoliv organizovat dlaždiče v nabídce Start.

Téma Continuum a aplikace, resp. ovládání univerzálních aplikací myší a klávesnicí, by vydalo na vlastní knihu. Některé trpí absurdními omezeními. Z Microsoft Edge například ani na velké obrazovce nevykřesáte jakoukoliv možnost přiblížení stránky, v Hudbě Groove bez zjevného důvodu chybí jezdec pro změnu hlasitosti, jinde se často setkáte s absencí naprosto základních klávesových zkratek, … Nakonec budete rádi aspoň za ty, protože otevřít starší „neuniverzální“ aplikace aspoň na části obrazovky stále nelze.

Shodnost s aplikacemi na počítači

Při představování konceptu univerzálních aplikací se šéf vývoje operačních systémů v Microsoftu Terry Myerson vyjádřil doslova takto: „Jeden binární soubor, jeden zdrojový kód, vše bude fungovat napříč telefony, tablety a počítači.“ Přesto jedním z mnoha prohřešků W10M a zejména pak Continua zůstává nekonzistence, která vypluje na povrch, když používáte univerzální aplikace na telefonu i počítači, a to prosím vždy aktuální verze.

Galerie pod odkazem níže ukazuje nejen neopodstatněné odchylky, ale dokonce odlišnou verzi jedné a té samé aplikace na obou zařízeních. Někdy bohužel přesné srovnání nebylo ani technicky proveditelné, protože nekonzistence jde tak daleko, že některé aplikace na počítači nelze dostatečně zmenšit, aby odpovídaly těm na telefonu.

Abychom byli objektivní, zahrnuli jsme i případy, kdy shoda mezi aplikacemi panuje. Kde je však ona slibovaná absolutní parita? Cožpak ani Microsoft sám nevěří vlastnímu konceptu?

Poznámka: Screenshoty z počítače poznáte na obrázcích podle křížku vpravo nahoře nebo podle hodin vpravo dole. U každé sady je pořadí screenshotů následující: úvodní slide, malé okno na počítači, obrazovka telefonu, tabletový režim na počítači (výchozí nastavení), Continuum režim telefonu. Pro projití celé galerie doporučujeme otevřít první náhled a postupovat doprava (ikonka šipky nebo klávesa s šipkou na klávesnici).

Líbilo se nám:

• unikátní režim Continuum
  • velký potenciál