BlackBerry Q10

BlackBerry Q10

Pracovník tělem i duší

Konečně nové pravé BlackBerry s klávesnicí a zbrusu novým systémem BlackBerry 10. Model Q10 ztělesňuje všechny zkušenosti, které BlackBerry nasbíralo za více než deset let na trhu zaměřeném na profesionální komunikátory. Osvědčí se nebo už nedokáže jít s dobou? To prozradí naše recenze.

Uživatelské prostředí a systém: vše nově

BlackBerry Q10 bylo představeno společně s modelem Z10 jako první zařízení, které běží na zbrusu novém operačním systému BlackBerry 10, který kanadská firma BlackBerry vyvíjela společně s firmou QNX po dobu tří let. Systém je stejný, jako na Z10, takže si v této části recenze některé části textů vypůjčíme, je zbytečné popisovat dvakrát totéž. Z10 a Q10 jsou ale přeci jen hodně rozdílné smartphony, a co fungovalo dobře na Z10, nemusí přeci být zdaleka tak příjemné na malém displeji modelu Q10.

Uklidním vás, ovládání je stejně intuitivní a pohodlné, jako na Z10. Samozřejmě, v případě delších seznamů položek nebo na webu je větší displej výhodou, samotné ovládání je ale stejné, a možná i o něco lepší. Díky menším rozměrům displeje se totiž váš prst u gest, na kterých je systém založen, méně nacestuje.

BlackBerry 10 kompletně překopalo ovládání telefonů této značky, a pokud přecházíte například z modelu Bold, budete si muset (delší) chvíli zvykat. První, co se musíte naučit po vybalení telefonu z krabice, je slovo „gesta“. Na těch je totiž celý systém založen – žádné mačkání tlačítek, ale gesta.

Ovládání gesty se v zásadě skládá ze čtyř hlavních gest:

• Tahem od spodního rámečku nahoru zminimalizujete aplikaci a vrátíte se na obrazovku s běžícími aplikacemi nebo si zobrazíte základní přehled notifikací při levém okraji displeje.
  • Tahem od spodního rámečku nahoru a následným pokračováním směrem vpravo můžete z jakékoliv obrazovky nebo aplikace nahlédnout přímo do aplikace BlackBerry Hub, jednotného rozcestníku pro všechny notifikace, zprávy, emaily a podobně. Toto gesto nese pojmenování BlackBerry Peek.
  • Tahem z horního rámečku směrem dolů si na domovské obrazovce zobrazíte zkratky pro vstup do nastavení a ovládání některých základních funkcí (Wi-Fi, Bluetooth, budík…) a v aplikaci pak většinou tímto gestem zpřístupníte nastavení.
  • Tažením obrazovky směrem vpravo se vrátíte o úroveň zpět – například z emailu se vrátíte do BlackBerry Hubu, z přílohy se vrátíte do emailu a podobně. Navíc můžete jen o úroveň zpět nahlédnout, podívat se například do emailu kdo že tu přílohu poslal a pak pokračovat dál v práci.

Pomocí těchto čtyř hlavních gest se dokážete pohodlně a rychle pohybovat celým operačním systémem BlackBerry 10. Jedná se o filosofii ovládání, kterou BlackBerry pojmenovalo termínem Flow. V doslovném překladu toto slovo znamená plynout, proudit a přesně takto je operační systém BlackBerry 10 koncipován.

Veškeré prvky uživatelského prostředí spolu kooperují, při ovládání se cítíte, že prostředím jakoby proplouváte. Můžete se kdykoliv podívat kde jste byli před chvílí, aniž byste museli přerušovat svou aktuální činnost, můžete si rychle a pohodlně zkontrolovat notifikace aniž byste museli vyskočit z aplikace nebo stahovat roletku, která vám zakryje celé aktuální okno. Jednoduše se posouváte sem a tam podle toho, co přesně v danou chvíli potřebujete.

BlackBerry si hodně zakládá na tom, že BlackBerry 10 přináší zcela nový způsob ovládání a zcela nové uživatelské prostředí. V současnosti najdete takřka u všech platforem stejný typ ovládání – tlačítko domů a tlačítko zpět. Pokud se chcete během práce se zařízením podívat například do emailu, musíte aplikaci zavřít, najít ikonku emailu a email otevřít. Následně to samé opakovat při návratu do původního okna. Jak jsme napsali v předchozím odstavci, BlackBerry 10 na to jde trochu jinak.

Ubuntu Mobile a Nokia N9

Mnoho uživatelů, když poprvé vezme do ruky BlackBerry 10, hledá právě tlačítka domů a zpět, protože na to jsou zvyklí. Ovládání čistě pomocí gest bez jakýchkoli tlačítek je pro spoustu uživatelů naprosto nové a chvilku může trvat, než si na toto ovládání zvyknou. Dvojnásob to platí pro dosavadní uživatele BlackBerry, kteří byli zvyklí na zcela něco jiného, a delší dobu jim bude trvat, než si na nové ovládání zvyknout. Nicméně se zdá, že ovládání pomocí gest bude pravděpodobně tím nejdůležitějším rozdílem mezi aktuálními operačním systémy a nově nastupujícími jako je BlackBerry 10, ale také například připravované OS Jolla Sailfish nebo Ubuntu Mobile.

Popsat přesně ovládání BlackBerry 10 je velice obtížné a mnohem lepší obrázek si o něm uděláte, pokud shlédnete náš videopohled. K ovládání ještě doplním, že tlačítka pro ovládání hlasitosti dokážou také ovládat multimediální přehrávač, kdy krajní klávesy slouží pro skok na další/předchozí skladbu a prostřední tlačítko pak jako play/pause. Vrchním tlačítkem můžete telefon nejen uspat a vypnout, ale po delším stisku se vám nabídnou další možnosti jako je restart zařízení nebo zamčení (pokud máte nastavené heslo) a při dlooouhém stisku se zařízení natvrdo vypne.

Prostředí jako takové je svižné a rychlé, animace plynulé a veškeré prvky jsou precizně a elegantně graficky zpracovány, zde si dalo BlackBerry záležet. Tu a tam se sice nějaká animace zadrhne nebo je snímková frekvence nižší, to jsou ale výjimečné případy. Také některé náročnější aplikace se spouští klidně i několik vteřin a k dispozici není žádný splash screen. Rovněž pokud nějakou aplikaci ukončíte, je její ikonky několik vteřin šedá, a vy ji tak nemůžete pustit znovu. To zamrzí zejména tehdy, když si nějakou aplikaci zavřete křížkem omylem a chcete ji hned spustit znovu. Například oproti takovému Androidu je ale prostředí veskrze plynulejší.

Co bych ale důrazně vytkl je enormně dlouhá doba startování systému. Trvá minutu a půl, než se telefon zapne a více než dvě a půl minuty, než můžete začít používat BlackBerry hub. Ve srovnání s konkurencí, která se startuje výrazně rychleji, je to trochu nepochopitelné. Ovládání pak následně velmi zrychluje také hardwarová klávesnice pod displejem. Backspacem můžete mazat položky, enterem potvrzovat volby a k dispozici jsou i další zkratky.

Uživatelské prostředí BlackBerry 10

Zamykací obrazovka Q10 obsahuje základní informace jako je čas, datum, signál, stav baterie a samozřejmě ikonky notifikací. Gestem z horního rámečku pak v zamčeném stavu můžete aktivovat režim Ložnice, kdy se na displeji zobrazí kontrastní hodiny s možností rychlého nastavení budíku.

Kromě toho se zde ještě nachází ikonka pro rychlý vstup do fotoaparátu, dlouhým stiskem je možné fotoaparát spustit přímo ze zamčené obrazovky. Pokud nemáte telefon zaheslovaný, tak je rychlejší jej odemknout a spustit fotoaparát přímo z domovské obrazovky, nicméně pokud heslo používáte, je tato zkratka k nezaplacení. Samozřejmě v takovém případě není možné rovnou z fotoaparátu vstoupit například do galerie fotografií, telefon je nejprve nutné odemknout.

Multitasking, seznam aplikací a nastavení

BlackBerry 10 fakticky disponuje dvěma domovskými obrazovkami. Pokud nemáte spuštěnou žádnou aplikaci, tak vidíte na displeji základní matici ikonek s nabídkou aplikací. Na jednu plochu se jich vejde celkem 12, tedy o 4 méně, než u Z10, a další plochy můžete samozřejmě vytvářet. Mezi plochami se posouváte buďto tažením do stran nebo pomocí symbolů v spodní části displeje, které vás jedním kliknutím hodí přímo na danou obrazovku. Ikonky si rovněž můžete libovolně přesouvat, složkování ani různé možnosti řazení ale možné nejsou.

Jakmile však spustíte nějakou aplikaci a tu následně zminimalizujete, dostanete se vždy na obrazovku s aktuálně běžícími aplikacemi. Běžící aplikace se zobrazují ve formě živých náhledů dané aplikace zvaném Active Frame a vývojáři mohou volně pracovat s tím, jak bude zminimalizovaná aplikace vypadat.

Například kalendář vám po zminimalizování do Active Frame ukáže nadcházející události, aplikace počasí pak náhled aktuálního dne a BBM poslední aktualizace stavů vašich kontaktů. Možností je zde prakticky nespočet a osobně jsem si oblíbil zejména minimalizované počasí a kalendář – vždy zobrazují aktuální stav. Náhledy ale nejsou zcela živé, takže pokud si například přehráváte v aplikaci video a aplikaci minimalizujete, přehrává se (dle nastavení u konkrétní aplikace) video dál, ale v náhledu je vidět jen poslední snímek.

Multitasking je takzvaně reálný, všechny aplikace opravdu běží na pozadí a nijak se neuspávají. Velmi nepříjemné je ale omezení počtu na pozadí běžících aplikací na osm. Pokud spustíte devátou, ta první se nemilosrdně zcela zavře, což někdy opravdu není žádoucí. Mohou vám zmizet informace, rozdělaná práce nebo například postup ve hře. U malého displeje Q10 se navíc na jednu obrazovku zároveň vejdou jen 4 aplikace, takže minimalizované programy, které si chcete pro přehled nechat v tomto pohledu, už po chvíli nebudou vidět.

BlackBerry hub

Pokud ještě zůstaneme na domovské obrazovce, tak musíme zmínit také lištu s rychlým nastavením, kterou můžeme stáhnout z horního rámečku ve stylu Androidu. Na liště nalezneme celkem šest položek – vstup do nastavení, zámek otáčení displeje, Bluetooth, Wi-Fi, budík a změnu profilu mezi normálním a tichým. K dispozici je také profil pro upozorňování jen na telefonní hovory nebo režim bez vibrací. Každý z nich lze pak samostatně upravit. U každého profilu zvlášť si můžete nastavit různé možnosti upozorňování včetně toho, jak se má například chovat dioda.

Ještě doplním poslední prvky, které můžeme na hlavní obrazovce vidět. Úzká lišta při horním okraji displeje zobrazuje informace o času, signálu, baterii a aktivních funkcích jako je NFC, Bluetooth, Wi-Fi nebo aktivní budík. Ve spodní části pak na liště vidíme tři rychlé zkratky pro otevření aplikace hovorů, vyhledávání a fotoaparát. Tyto zkratky bohužel nejdou nijak změnit, vždy tam budou tyto tři. Prostředí BlackBerry Q10 se nepřetočí, ani když je telefon orientován na šířku, Q10ku prostě musíte vždy ovládat na výšku.

Kromě ikonek aplikací a oken multitaskingu máme v základním zobrazení po přesunu doleva k dispozici ještě jednu, naprosto stěžejní součást systému BlackBerry 10, a to sice už několikrát zmiňovaný BlackBerry Hub. Ale co je to vlastně ten BlackBerry Hub? Jedná se se o jedno místo, ve kterém se zobrazují veškeré notifikace, události a novinky, které se v operačním systému BlackBerry 10 odehrají, a to ze všech aplikací, chronologicky, tak jak se staly.

V jednom seznamu tak vidíte okamžitě všechny události, které se v telefonu odehrály. Přehledně pod sebou vidíte všechny emaily, SMS zprávy, notifikace aplikací, chaty z BBM a Facebooku, zprávy z Twitteru a podobně. Obsah si můžete samozřejmě filtrovat a jednoduše si tak zobrazit například jen jeden emailový účet nebo pouze konverzace BBM a v nastavení si samozřejmě můžete určit, které služby mají být v BlackBerry Hub vidět rovnou a které například až po výběru konkrétní položky v menu filtrů.

Gesto BlackBerry Peak

Důležitá vlastnost BlackBerry Hub je ta, že se do něj můžete podívat kdykoliv a odkudkoliv. Pomocí gesta BlackBerry Peek totiž můžete nahlédnout do Hubu z jakékoliv aplikace, z jakékoliv nabídky, z každého nastavení. Velice rychle tak zjistíte veškeré potřebné informace o nových událostech a notifikacích. Jednoduše nahlédnete, a když vás daná událost nevzrušuje, tak jednoduše pokračujete v práci, v prohlížení internetu, ve sledování vašeho oblíbeného seriálu a podobně.

V rámci BlackBerry Hub můžete také vytvářet veškeré nové zprávy, je jedno jestli chcete psát email, SMS, na BBM nebo na Facebook. Jednoduše dáte vytvořit zprávu, zvolíte typ zprávy a píšete. Vše je zkrátka dostupné přímo z BlackBerry Hub, veškerá komunikace je pohromadě na jednom místě. Nemusíte hledat tady, pak tady, a když to nenajdete, tak ještě jinde.

Co se týče aplikace vyhledávání, tak to je jedna z velice užitečných funkcí nového operačního systému BlackBerry 10 a ve spojení s hardwarovou klávesnicí Q10ky je to ultimátní nástroj. V pohotovostním stavu stačí začít psát a fulltextové vyhledávání dokáže prohledat naprosto veškerý obsah zařízení – aplikace, kontakty, zprávy, dokumenty, soubory, hudbu, obrázky, historii prohlížeče, kalendář… zkrátka všechno. Vyhledávání je navíc opravdu rychlé, veškeré výsledky se nabízejí v reálném čase a s téměř nulovou odezvou, takže se jedná o velice rychlého pomocníka, pokud potřebujete najít nějakou konkrétní věc.

Ještě se podíváme na samotné aplikace a jejich vzhled. BlackBerry 10 vyžívá ve všech nativních aplikacích framework Cascades. Ten svým způsobem určuje, aby se veškeré aplikace trochu podobaly a měly stejný koncept ovládání jako zbytek operačního systému a nativních aplikací. V praxi to znamená, že veškeré ovládací prvky aplikací se nachází ve spodní části aplikace, v levém dolním rohu se nachází povětšinou menu aplikací vyjíždějící z levé strany – například přepínání mezi pamětí zařízení, paměťovou kartou a cloudovými službami ve správci souborů a v pravém dolním rohu čeká kontextová nabídka vyjíždějící z pravé strany. Stejně tak se vlevo ukážou kontextové nabídky pro jednotlivé položky v aplikaci, například když podržíte prst na zprávě/textu/souboru a najdete tam možnosti sdílení, kopírování a podobně.

Vyhledávání

Uživatelské prostředí BlackBerry 10 perfektně koresponduje s filosofií operačního systému BlackBerry Flow a odpovídá požadavkům na ovládání přístroje jednou rukou. Rozhodně se nepodobá ničemu, co známe z iOS nebo Androidu, je to zkrátka něco úplně nového, takže je opravdu potřeba, abyste si na nové UI trochu zvykli. Možná nejsnazší přechod by měli uživatelé OS MeeGo, který má s BlackBerry 10 mnoho společných prvků. Takových uživatelů je ale minimum a ostatní si budou muset zvykat, zvykat a zvykat. Jsme zvědaví, zda to pravověrné BlackBerry uživatelé neodradí a neodežene k iPhonům, Androidům nebo Windows Phonům.