Apple iPhone 6s Plus

Apple iPhone 6s Plus

Překvapující v mnoha ohledech

Apple iPhone 6s Plus je tu a s ním přichází i nové otázky. Jaký vlastně je inovovaný displej s technologií 3D Touch, jak je to s výrazným nárůstem hmotnosti a jak se povedl vylepšený fotoaparát? Všechny tyto otázky, včetně mnohých dalších, si zodpovíme v dnešní podrobné recenzi, navíc objektivně zhodnotíme naše dlouhodobé zkušenosti s větší z obou novinek od Applu.

Fotoaparát: nadstandardních 12 Mpx

Fotoaparát nabídne nově vyšší rozlišení, to povyskočilo z 8 Mpx na rovných 12 Mpx. Jak ale víme, nejde ani tak o počet megapixelů, jakožto spíše o kvalitu výsledných snímků. Ač iPhone 6s Plus není nejlépe fotografujícím smartphonem na trhu, snímky jsou velmi povedené. Výsadou iPhonu 6 Plus byla optická stabilizace obrazu, nic se na tom nezměnilo ani v případě následníků s přídomkem „s“. Optická stabilizace je vítaná především u videa, kdy větší iPhone díky přítomnosti optické stabilizace logicky natáčí méně roztřesené snímky.

Apple iPhone 6s Plus

Další novinkou jsou již zmíněné „Live Photos“, respektive živé fotky. To není taková novinka jak se může na první pohled zdát, živé fotky uměly před lety už Lumie, ovšem s novými iPhony opět přichází na řadu „zdokonalování již objeveného“. Těsně před a po pořízení fotky se zaznamená krátké video se zvukem a dohromady utvoří již zmíněné živé fotky. Takové fotky jsou samozřejmě na paměť náročnější, konkrétně zhruba dvojnásobně. Pokud tedy chcete zpětně vzpomenout na atmosféru při daném pořízení fotografie, lze novou funkci označit jako přínosnou. Výsledek působí poměrně efektně, jen je nutné pamatovat na to, že funkci máte zapnutou, a dle toho také fotografovat. Z milé fotky by jinak mohlo vzniknout fiasko. Živé fotografie lze nastavit i jako tapetu, spustíte ji již zmíněnou funkcí 3D Touch. Pokud funkci „Live Photos“ nepotřebujete, stačí ji vypnout, a to rovnou v aplikaci Fotoaparát.

Apple iPhone 6s Plus Samsung Galaxy S6 edge+ Huawei Mate S Meizu MX5 LG G4
Primární fotoaparát 12 Mpx 16 Mpx 13 Mpx 20,7 Mpx 16 Mpx
Světelnost f/2,2 f/1,9 f/2.0 f/2,3 f/1,8
Sekundární fotoaparát 5 Mpx 5 Mpx 8 Mpx 5 Mpx 8 Mpx
Optická stabilizace obrazu ano ano ano ne ano
Videokamera 3 840 × 2 160 px 3 840 × 2 160 px 1 920 × 1 080 3 840 × 2 160 px 3 840 × 2 160 px

Kompletní srovnání naleznete v našem katalogu.

Vylepšena je i sekundární kamera pro videohovory, ta nabídne 5 Mpx a i v tomto směru Apple dotahuje konkurenci. Původní kamerka s rozlišením 1,2 Mpx sice neprodukovala vyloženě marné snímky, ovšem na obrazové kvalitě se zvýšený počet megapixelů rozhodně podepsal kladně. Libůstkou, kterou znají především majitelé MacBooků, je funkce blesku displeje. Funguje to zcela jednoduše - při záblesku se displej iPhonu rozsvítí až na 300 % svého běžného svitu, a tím tedy skvěle osvítí vaši tvář. Není třeba žádného sekundárního blesku ani diody, vše obstará samotný displej. Nebyl by to Apple, aby celou myšlenku nedotáhl ještě o kus dále. Barva svitu se tak mění podle toho, v jakém prostředí se nacházíte. Pokud je slunečný den, je barva více do modra, pokud je naopak velmi tmavé prostředí, světlo jde více do žlutých odstínů. Vaše tvář tak vypadá vždy přirozeně.

Prostředí aplikace Fotoaparát a galerie fotografií

Prostředí aplikace Fotoaparát je poměrně přehledně rozděleno do několika bloků, v primárním režimu můžete standardně fotografovat, nastavit HDR, samospoušť, blesk, Live Photos, můžete zapnout některý z barevných filtrů či efektů anebo fotoaparát „otočit“ (fotit přední kamerou pro videohovory). Mezi další možnosti snímání patří režim čtverce, takovéto fotky se hodí například pro upload na Instagram, případně jinou sociální síť, kde je čtvercový formát vhodnější, i když u Instagramu již povinný není. Mezi další režimy můžeme zařadit časosběr. Pokud podržíte spoušť fotoaparátu déle, začne se automaticky pořizovat sled snímků, v Galerii pak snadno vyberete ten nejpovedenější a ostatní se automaticky smažou. Je příjemné, že sled snímků se ukládá pod jednu položku, takže zbytečně nezabírá místo v Galerii.

Výsledné snímky jsou opravdu perfektní, za ideálního světla se nám dostávají plné, barevně věrné a ostré snímky, které se mohou rovnat s nejlepšími smartphony na trhu. Špičkové je rovněž makro, iPhone 6s Plus ostří již zhruba od vzdálenosti 8 centimetrů. Pochválit musíme i snímky za zhoršeného osvětlení, i když zde už se ve větší míře projevuje zašumění a ubývající ostrost směrem k okrajům. Zde pomůže dvoubarevná přisvětlovací LED. Stále se ale jedná o velice povedené snímky. Pochválit musíme rovněž rychlost snímání a ostření - vše je bleskurychlé a neunikne vám tak žádný důležitý moment.

Vytvářet můžete i panoramata, u iPhonu 6 Plus až v rozlišení 43 Mpx. Dvojité zabarvení pomůže při fotografování osob v noci, kdy nedochází k přílišnému přesvětlení, a tedy znehodnocení snímku. Kvalitu ukázkových snímků můžete koneckonců posoudit sami na následujících příkladech.

Ukázkové fotografie v plném rozlišení

Videokamera: 4K konečně i na iPhonech

Apple iPhone 6s Plus můžete využít i jako záložní videokameru, vylepšena totiž byla i ona. Za dobrých světelných podmínek je kvalita videa na špičkové úrovni, o čemž se můžete sami přesvědčit. Telefon při 30 snímcích za vteřinu zvládá nahrávání videa ve 4K rozlišení (3 840 × 2 160 pixelů). K dispozici je opět i optická stabilizace obrazu. iPhone 6s Plus se dočkal také speciálního slow-motion režimu (natáčení zpomalených videí), ve Full HD rozlišení můžete nahrávat videa při 120 snímcích za vteřinu, respektive 240 v případě rozlišení HD.

Rozlišení Datová náročnost (minuta)
HD, 30 fps 60 MB
Full HD, 30 fps 130 MB
Full HD, 60 fps 200 MB
4K, 30 fps 375 MB
Full HD, 120 fps 375 MB
HD, 240 fps 300 MB

Praktický přínos této funkce je na zvážení, jistotou ovšem zůstává, že výsledné záběry působí opravdu skvěle. Lehce mrzuté ale je, že mezi režimy videokamery nelze přepínat přímo v aplikaci Fotoaparát, vždy musíte zavítat do nastavení (Nastavení – Fotky a Fotoaparát). Pro úplnost připomeneme také datovou náročnost videoklipů.

Apple iPhone 6s Plus – testovací video, exteriér (2160p)

Navigace: rychlá a přesná

Apple iPhone 6s Plus může posloužit i jako navigace. Integrovaný je nejenom GPS modul, ale také ruský GLONASS. Fixace je s povoleným internetovým připojením bleskurychlá, do 5 vteřin je poloha zobrazena, přesnost je také na velice dobré úrovni, a to i v městské zástavbě. Pokud nemáte povolené datové připojení, fixace satelitů je otázkou zhruba 10 vteřin. Záleží, na jakém prostranství se zrovna nacházíte a jestli se jedná o „studený“ start mapové aplikace, nebo ne. Když už mluvíme o navigační aplikaci, máme samozřejmě na mysli Mapy od Applu.

Navigace Mapy

Ty ušly pořádný kus cesty, přesto jsou na některých místech satelitní snímky stále velmi špatné. Hlasová navigace je však příkladná a zobrazení změny trasy velice přehledné. Zvolit si můžete jak 3D, tak i klasické 2D zobrazení, ženský hlas navigace je také poměrně příjemný. Nic však nebrání doinstalování například Google Map, které fungují špičkově již několik let. V každém případě však bude zapotřebí internetové připojení minimálně pro plánování cesty (část map si do Google Map můžete předběžně uložit), opět ale platí stejná situace a bez problému si můžete dokoupit plnohodnotnou off-line navigaci v podobě například oblíbeného Sygicu, případně sáhnout po alternativě zdarma v podobě aplikace HERE. Díky citlivému čipu je iPhone vhodný také na geocaching.

Stáhnout HERE WeGo