Apple iPhone 5s

Apple iPhone 5s

(r)evoluce jablečného úsilí

Ať už máte telefony od Apple v oblibě, nebo jimi opovrhujete, jedno se jim přiznat musí. Málokterá novinka výrobce mobilních telefonů dokáže vzbudit tolik různých emocí, jako právě Apple se svými iPhony. Dnes recenzovaný Apple iPhone 5s rozhodně není žádnou výjimkou. Opět se můžete těšit na ukázkové zpracování, odladěné prostředí a perfektní navázání na další Apple zařízení a služby. Oficiální cenovka startující na 17 390 Kč bez úvazku za nejnižší paměťovou verzi už však takovou radost neudělá. Otázka zní jasně: stojí tedy vůbec za to?

Fotoaparát

Také fotoaparát prošel menší obměnou. Disponuje sice stejným rozlišením 8 Mpx a senzorem typu BSI od výrobce Sony, změny se dočkal objektiv, který nabízí světelnost f/2.2. K dispozici je také trojnásobný digitální zoom. Samozřejmě nechybí ani přisvětlovací, v tomto případě dvojitá LED dioda, která bude nápomocna při zhoršených světelných podmínkách - pohodlně osvítí prostor do vzdálenosti přibližně 5 metrů. Díky zdvojení je její výkon opravdu nadstandardní, za tento krok musíme Apple pochválit. Navíc každá z LED diod má jinou barvu, díky čemuž je osvit objektů prováděn přirozenější, teplejší barvou. Vedle čočky fotoaparátu, která je opět chráněna minerálním sklem, pak nalezneme druhý mikrofon, který se bude hodit při natáčení videa.

Čočka integrovaného 8Mpx fotoaparátu, sekundární mikrofon a dvojitá LED dioda

Samotné prostředí fotoaparátu navíc doznalo díky aktualizaci iOS 7 několik změn. Díky spodnímu posuvníku si můžete vybrat, jestli chcete natáčet video (nebo slow-motion/zpomalený záběr), fotit klasický snímek, snímek ve čtvercovém rozměru (formát vhodný zejména pro snadný upload na Instagram bez nutnosti snímek ořezávat) nebo jestli chcete fotit již zmíněné složené panorama o celkovém rozlišení 27 Mpx. Nově si také můžeme vybrat jeden ze speciálních efektů - na výběr je jich celkem 8. Efekty nemusíte postupně přepínat a zkoumat, telefon okamžitě přepne obrazovku do sady 9 náhledů (9. filtr přepne zobrazení do klasického režimu bez efektu) a vy si tak snadno můžete vybrat ten nejzajímavější. Procesor telefonu zvládá celou akci bez jakéhokoliv zaškobrtnutí. Na vrchní straně aplikace pak naleznete rychlé přepínače a vypínače, konkrétně se jedná o možnost zapnutí/vypnutí blesku, HDR a přepnutí fotoaparátů. Mimochodem, přední kamera nabízí rozlišení 1,2 Mpx a je mnohem kvalitnější, než například u iPhone 5/4S. Rozlišení je vyšší a snímky jsou kvalitnější a ostřejší, kamerka je navíc citlivější na světlo a proto i při zhoršených světelných podmínkách pořídíte kvalitní záběry.

Prostředí fotoaparátu Apple iPhone 5s

Prostředí celkově působí ''zabydlenějším'' dojmem, než v případě iOS 6. Další podrobnější nastavení chybí, ale i to málo dokáže potěšit. To hlavní je ale kvalita pořízených fotografií. Ty nezklamou, ale ani nijak zvlášť nepřekvapí, jedná se o takový mírný nadprůměr. Doby, kdy iPhony patřily k nejlépe fotícím telefonům, už jsou zřejmě pryč, ani iPhone 5c totiž fotoaparátem vyloženě nezaujal a situace se opakuje u iPhonu 5s. Na trhu je celá řada telefonů, které fotí lépe. Za denního světla jsou snímky ucházející, ostré po celé ploše a s únosným šumem, detaily by ale mohly být lepší a na snímku je vidět i komprese. Všimnout si lze také často fialového nádechu bílé oblohy. Jakmile jsou světelné podmínky horší, jde kvalita snímků rychle dolů, hladina šumu už ale je viditelná, někdy opravdu velmi výrazná. Ostrost je stále velmi dobrá, detaily se ale mezi šumem téměř úplně ztrácí. Pořízení snímků je okamžité, při pořizování více snímků za sebou vás telefon nijak nezdržuje a ''sází'' jeden snímek za druhým. Kategorie makro snímků je pro iPhone bezproblémovou disciplínou, zaostřovací vzdálenost je kolem 8-10 centimetrů. Snímky můžeme pořizovat softwarovou spouští nebo klávesou pro zvýšení hlasitosti, která v tomto případě slouží jako jednopolohová spušť .

Ukázkové fotografie z Apple iPhone 5s
Ukázkový panoramatický snímek v rozlišení 27 megapixelů

Videokamera

Apple iPhone 5s můžete využít i jako záložní videokameru. Za dobrých světelných podmínek je kvalita videa na velice dobré úrovni, o čemž se můžete sami přesvědčit. Telefon zvládá nahrávání videa ve FullHD rozlišení, konkrétně tedy 1 920 x 1 080 pixelů, při 30 snímcích za vteřinu. K dispozici je i softwarová stabilizace obrazu, ta optická, kterou nabízí konkurence, ale chybí. iPhone 5s se dočkal také speciálního slow-motion režimu (natáčení zpomalených videí v HD rozlišení při 120 snímcích za sekundu). 64-bitový procesor Apple A7 má zkrátka výkonu na rozdávání. Praktické využití tohoto záznamu videa je však na zvážení každého z vás. V případě nahrávání videa máme bohužel ještě méně doplňkových možností, než je tomu u pořizování fotografií. Můžeme vypnout/zapnout přisvětlovací LED diodu nebo natáčet přední kamerou pro videohovory, to je vše. Přesto je výsledná kvalita videí nadprůměrná.

Apple iPhone 5s (testovací video) – exteriér, 1080p

Zpomalený záběr - Apple iPhone 5s (exteriér) (44,93 MB, MOV)

Multimediální funkce

Telefon samozřejmě není jen na volání, posílání zpráv a občasné focení. Ve chvílích nudy, nebo při dlouhé chvíli potřebujeme společníka, který zabaví. A iPhone 5s vás rozhodně nudit nebude. Důvodů, které tento fakt podporují, je hned několik. Tak například hudební přehrávač, ten je dnes již zažitým standardem. Aktualizace iOS 7 kompletně překopala jeho vzhled, to nejdůležitější - tedy funkčnost a kvalita samotného přehrávače se však nezměnila. Během přehrávání hudby nechybí opakování, náhodná volba i ekvalizér. Hudební přehrávač můžeme ovládat i při uzamčené obrazovce nebo vyvoláním ovládacího centra. Hráči zase ocení nepřeberné množství her, které mohou v Apple Storu nalézt. Je pravda, že zdarma jich je méně, než například na Androidu, kdo má ale na takto drahé zařízení, má i ty drobné na zakoupení her. Možná jde o diskriminaci, možná ne, každopádně je to tak. Herní zážitek je stejný jako na iPhone 5, tedy perfektní. Procesor se činí a tak je vše plynulé a rychlé, za celou dobu testování jsem nezaznamenal jakékoliv záseky, telefon poslouchal jako hodinky i tehdy, když bylo na pozadí spuštěno několik dalších aplikací. To jsou zkrátka takové ty drobnosti, které potěší, i když nad nimi v tu chvíli nepřemýšlíte.

Hudba, Počasí, Kompas a Gyroskop, Game Center, Akcie a Kiosek

Aplikace Game center působí jako pojítko mezi hráči ze všech koutů světa. Hlavním negativem celé aplikace je ale zatím skromná nabídka her a prapodivná, do značné míry nevkusná grafika s barevnými bublinami. U podporovaných her pak mohou hrát hráči proti sobě, komunikovat spolu a získávat body. Tato aplikace je zatím ve svých začátcích, ale v budoucnosti můžeme očekávat její rozšíření, včetně nabídky herních titulů. Vestavěný videopřehrávač levou zadní zvládne přehrávání videí v rozlišení Full HD, kamenem úrazu jsou ovšem striktně dané formáty a kodeky. Nechte si zdát o formátech MP4, avi či kontejnerech xVid či DivX. Apple se striktně drží svého formátu .mov.

Pořízená videa z fotoaparátu mají své místo působnosti v obrázcích. Naopak, nahrávaná videa, ať z iTunes nebo ve formě podcastů, jsou ukládána pod položku videa. Pokud jsem chtěl zkopírovat film s titulky ve formátu .srt, v programu iTunes vyskočila hláška, že titulky nemohou být zkopírovány, protože je iPhone neumí použít. Čili iTunes si neporadí ani s jejich převedením pro do něj srozumitelného formátu. Pokud chceme do telefonu nahrát vlastní videa, děje se pak pouze přes program iTunes, zapomeňte na jednoduché připojení telefonu k počítači a prosté přetažení hudby nebo videí, jako to umí veškerá konkurence, vše je velmi zdlouhavé. Tato omezení bohužel řadu uživatelů od pořízení Apple produktů odrazují a přetrvávají stále. Velmi kvalitní alternativou vestavěného přehrávače je aplikace 8player lite. Ta podstatně rozšiřuje chudé zastoupení formátů o 3gp, avi, mkv, mpg, wmv, flv, ogg i vob. Zároveň podporuje i hudební formáty flac, wma a wav. Díky tomu si otevřete tyto formáty souborů například i z e-mailu nebo po stažení v Safari přímo do telefonu.

App Store v novém

I samotný App Store prošel designovou obměnou, který lépe zapadá do flat designu iOS 7. Nabídky jsou přehlednější, ucelenější, celé prostředí aplikace zkrátka ladí. Popisky jsou nově hůře čitelné, to je ale ''problém'' u fontů v celém systému. Na spodní liště App Store naleznete kategorie Featured, Top Charts, Near Me, Search a Updates. Otravné je však neustálé zadávání hesla jako autorizace. Není to pravidlo, Apple si zkrátka vybere tu ''správnou'' chvíli a požádá vás o zapsání hesla k vašemu účtu. Jelikož se heslo musí skládat z velkých a malých písmen + nějaká číslice, je to poměrně obtěžující. iPhone 5s tento problém vyřešil vestavěnou čtečkou otisků prstů, v tomto případě se jedná o mnohem elegantnější formu. Vestavěná aplikace Facebook a Twitter slouží kromě synchronizace kontaktů a kalendáře i k odesílání fotek na sociální sítě, rozšířené jsou i možnosti pro sdílení, kdy nově můžeme sdílet celá alba nebo je synchronizovat.