V 78. díle našeho seriálu mobilenet.cz před pěti lety se dostáváme do druhé poloviny dubna 2012. Na následujících řádcích si v krátkosti připomene, co významného se tehdy dělo v mobilním světě a u nás na serveru. Mnohdy to je opravdu hodně zajímavé vzpomínání a rovněž důkaz toho, jak dynamické odvětví mobilních telekomunikací je.
První vládce řady One
Ve druhé polovině dubna 2012 jsme v redakci testovali hned tři nové telefony od HTC. Nejvýše postaveným byl model One X, který se pro uvedení na rok stal tzv. vlajkovou lodí. Na svou dobu šlo o opravdového velikána se 4,7palcovým displejem, u kterého se však ještě vyskytovalo „jen“ HD rozlišení. V recenzi jsme si pochvalovalo výkonný procesor Tegra 3, velkou paměť nebo povedené prostředí, které kombinovalo čtyřkový Android s nadstavbou Sense. Naopak jsme si posteskli nad chybějícím slotem pro paměťové karty a radost rozhodně neudělal fotoaparát.
Nokia už není světovou jedničkou
Zásadní událost zatřásla mobilním světem před pěti lety. Tehdy totiž skončila několikaletá nadvláda finské Nokie v prodejích klasických i chytrých telefonů. Čísla několika agentur hovořila jasně. Samsung dokázal za první čtvrtletí prodat 92 miliónů telefonů, zatímco Nokia „pouze“ 83 miliónů. Za velkým úspěchem Samsungu stály samozřejmě modely s operačním systémem Android. Nejistá Nokia se v té době nacházela na rozcestí. Opouštěna Symbian a vše vsadila na operační systém Windows Phone.
Tablet jako noviny
V roce 2012 byla kategorie tabletů velmi sledovaná. Takřka každý výrobce přispěchal se svou troškou do mlýna. A to by snad ani nebylo japonské Sony, kdyby nepřipravilo tablet s velmi originálním vzhledem. Na mysli máme model Tablet S, který připomínal svým tvarem přeložené noviny. Snadno jste jej tak rozeznali od konkurence. Líbil se nám displej, výdrž baterie či certifikát pro službu PlayStation. Ale i kvůli slabšímu hardwaru se zajímavému modelu nepodařilo udělat díru do světa.
Vzestup Huawei
Stále více se v roce 2012 začíná mluvit o čínských výrobcích. Raketový nástup zažívá Huawei, který se v průběhu jara pochlubil 55 milióny prodanými telefony za celý rok 2011, přičemž celých 20 miliónů tvořily smartphony. Huawei tak tehdy zaznamenal meziroční nárůst prodejů o dechberoucích 500 %. Dnes již víme, že šlo jen o začátek stabilně rostoucích prodejů a po pěti letech prodává čínská společnost přibližně dvakrát tolik vlastních telefonů.