Hackeři v ČR se vydávají i za Českou Poštu, světově nejčastěji za Microsoft

Hackeři v ČR se vydávají i za Českou Poštu, světově nejčastěji za Microsoft
Fotografie: pixabay.com
  • 39 % phishingových útoků zneužívajících známé značky se maskovalo za Microsoft
  • Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických organizací, následují dopravní společnosti a banky

Check Point Research zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky v 1. čtvrtletí 2021. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.


Microsoft byl i v prvním čtvrtletí 2021 nejčastěji zneužívanou značkou. 39 % všech phishingových útoků zneužívajících známé značky se týkalo právě tohoto technologického giganta (jedná se o mírný pokles oproti 43 % ve čtvrtém čtvrtletí 2020). Vysoký počet podvodů souvisí s koronavirovou pandemií, hackeři se totiž zaměřují na zaměstnance pracující na dálku. Ani na druhém místě nedošlo ke změně, DHL bylo napodobováno v 18 % phishingových podvodů. V ČR se se hackeři vydávali například za Českou Poštu, jak jsme vás informovali již dříve. Zločinci se i nadále snažili zneužívat rostoucí závislost na online nakupování.

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických organizací, následují dopravní společnosti a banky vystřídaly na třetím místě maloobchod. Banky Wells Fargo a Chase jsou mezi desítkou nejčastěji zneužívaných značek. Útočníci přizpůsobují své techniky a taktiky a reagují na prudký nárůst online plateb a s ohledem na koronavirovou pandemii celkově větší závislost na online bankovnictví, nakupování a doručování.

Na začátku roku jsme zaznamenali nárůst podvodů, při kterých kyberzločinci napodobují známé značky. Útočníci navíc přizpůsobují své taktiky aktuálním trendům a událostem, takže pro uživatele může být často složité rozpoznat, že se jedná o nějakou hrozbu,“ říká Peter Kovalčík, Regional Director, Security Engineering EE v kyberbezpečnostní společnosti Check Point. „Hackeři se snaží zmást důvěřivé uživatele a vylákat z nich cenná data. Často je to mnohem jednodušší, než se nabourat do nějaké organizace. Uživatelé by si vždy měli pečlivě rozmyslet, než někam zadají své informace a přihlašovací údaje nebo než kliknou na odkaz nebo přílohu v podezřelých zprávách.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech v 1. čtvrtletí 2021

  1. Microsoft (39 %)
  2. DHL (18 %)
  3. Google (9 %)
  4. Roblox (6 %)
  5. Amazon (5 %)
  6. Wells Fargo (4 %)
  7. Chase (2 %)
  8. LinkedIn (2 %)
  9. Apple (2 %)
  10. Dropbox (2 %)

Check Point Brand Phishing Report vychází z informací z Check Point ThreatCloud, největší sítě pro spolupráci v boji s kybernetickými hrozbami, která přináší data o hrozbách a trendech z celosvětové globální sítě senzorů. Databáze ThreatCloud analyzuje každý den více než 3 miliardy webových stránek a 600 milionů souborů a každý den identifikuje více než 250 milionů škodlivých aktivit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze