Check Point Research zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky v 1. čtvrtletí 2021. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
.@_CPResearch_ issues the Q1 Brand Phishing Report for 2021, highlighting the leading brands that hackers imitated in attempts to lure people into giving up personal data. Get the details in our latest report: https://t.co/JjL20TVH3T #brandphishing #phishingattacks pic.twitter.com/bcQLmuDXQm
— Check Point Software (@CheckPointSW) April 15, 2021
Microsoft byl i v prvním čtvrtletí 2021 nejčastěji zneužívanou značkou. 39 % všech phishingových útoků zneužívajících známé značky se týkalo právě tohoto technologického giganta (jedná se o mírný pokles oproti 43 % ve čtvrtém čtvrtletí 2020). Vysoký počet podvodů souvisí s koronavirovou pandemií, hackeři se totiž zaměřují na zaměstnance pracující na dálku. Ani na druhém místě nedošlo ke změně, DHL bylo napodobováno v 18 % phishingových podvodů. V ČR se se hackeři vydávali například za Českou Poštu, jak jsme vás informovali již dříve. Zločinci se i nadále snažili zneužívat rostoucí závislost na online nakupování.
Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických organizací, následují dopravní společnosti a banky vystřídaly na třetím místě maloobchod. Banky Wells Fargo a Chase jsou mezi desítkou nejčastěji zneužívaných značek. Útočníci přizpůsobují své techniky a taktiky a reagují na prudký nárůst online plateb a s ohledem na koronavirovou pandemii celkově větší závislost na online bankovnictví, nakupování a doručování.
„Na začátku roku jsme zaznamenali nárůst podvodů, při kterých kyberzločinci napodobují známé značky. Útočníci navíc přizpůsobují své taktiky aktuálním trendům a událostem, takže pro uživatele může být často složité rozpoznat, že se jedná o nějakou hrozbu,“ říká Peter Kovalčík, Regional Director, Security Engineering EE v kyberbezpečnostní společnosti Check Point. „Hackeři se snaží zmást důvěřivé uživatele a vylákat z nich cenná data. Často je to mnohem jednodušší, než se nabourat do nějaké organizace. Uživatelé by si vždy měli pečlivě rozmyslet, než někam zadají své informace a přihlašovací údaje nebo než kliknou na odkaz nebo přílohu v podezřelých zprávách.“
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech v 1. čtvrtletí 2021
- Microsoft (39 %)
- DHL (18 %)
- Google (9 %)
- Roblox (6 %)
- Amazon (5 %)
- Wells Fargo (4 %)
- Chase (2 %)
- LinkedIn (2 %)
- Apple (2 %)
- Dropbox (2 %)
Check Point Brand Phishing Report vychází z informací z Check Point ThreatCloud, největší sítě pro spolupráci v boji s kybernetickými hrozbami, která přináší data o hrozbách a trendech z celosvětové globální sítě senzorů. Databáze ThreatCloud analyzuje každý den více než 3 miliardy webových stránek a 600 milionů souborů a každý den identifikuje více než 250 milionů škodlivých aktivit.