Čekám v pražských kancelářích Uberu, ve kterých se jen nedávno zabydleli jejich (zatím) tři místní zaměstnanci a také jedni z hlavních představitelů této nové služby, Patrick Studener, který řídí expanzi v celém regionu střední a východní Evropy a Rob Khazzam, který má jakožto manažer na starosti právě start v České republice. Ne však na dlouho, Uber opravdu rychle expanduje na nové trhy a oba manažeři jsou v neustálém pohybu a v Praze stráví maximálně pár týdnů a poté se přesunou tam, kde bude služba spouštěna příště.
Rychlá expanze v regionu
Předminulý měsíc například Uber odstartoval v Dűsseldorfu, v červenci pak v Petrohradu. Uber jsme vám představili už minulý týden v tomto článku, nyní je na čase službu, která stojí a padá na propracované mobilní aplikaci, vyzkoušet. S Robem si tak o nové službě samozřejmě nebudu povídat v kanceláři, ale rovnou v pohybu. Ještě lépe řečeno v Uberu.
Rovnou na začátek je ale potřeba si ujasnit jméno služby. Uber sice vychází z německého „űber“ a znamená „něco víc“, „nad očekávání“, ale při výslovnosti se na německé kořeny nedbá. Přehlasované u se ignoruje a správná výslovnost zní zhruba jako „ubr“. To už ale spouštím mobilní aplikaci, která je k dispozici pro Android, iOS, BlackBerry 7 a čerstvě také Pro Windows Phone 8. Grafika je povedená, jen na Androidu zlobí české znaky. Uber o tom ví, již to reportoval do centrály. Je vidět, že Rob není rád, že jsem si toho všimnul, je zřejmě perfekcionista a každá podobná chyba ho mrzí.
V aplikaci je na mapě vidět několik černých Uber limuzín v okolí a vaše aktuální poloha s informací, za kolik minut u vás může některý z řidičů být. Stiskem jednoho tlačítka si lze přivolat vůz, na displeji se vám hned ukáže informace o vašem řidiči s fotkou, typ automobilu a jeho SPZ. V našem případě přijel Mercedes třídy E se sympatickým řidičem Pavlem, který se k Uberu přidal teprve ten den ráno.
V Praze jen černé limuzíny, ve světě i malá auta
Řidiči jsou klíčovou součástí služby, Uber pečlivě vybírá ty s dobrým vystupováním, znalostí jazyka a licencí, kteří pochopitelně musí vlastnit odpovídající vozidlo. Řidiči mají pak s Uberem poměrně volný režim. Je na nich, kdy se do aplikace přihlásí a mohou odbavovat klienty Uberu. Dopoledne tak mohou například jezdit u svého zaměstnavatele, odpoledne pro Uber. V Česku zatím startuje služba Uber Black, tedy nejvyšší verze Uberu zaměřená s cenou 23 Kč na kilometr a nástupní sazbou 40 Kč na spíše movitější klientelu, čemuž odpovídá také vozový park černých limuzín. Ve větších městech v západní Evropě nebo USA však existuje více úrovní služeb. UberX je levnější díky autům nižší kategorie a zajímavý je UberPop, v rámci kterého může jezdit kdokoliv, kdo má automobil. Naopak v některých městech je k dispozici ještě luxusní úroveň UberLux, v rámci které vás vozí pouze ty nejlépe vybavené limuzíny. Úroveň služby, kterou chcete, si můžete jednoduše zvolit před přivoláním auta. To vás ale v Praze trápit nemusí, je zde pouze jedna verze.
V současné době v Praze ještě řidičů není tolik, abyste byli dostatečně rychle obslouženi kdekoliv a kdykoliv si vzpomenete, zejména večer a v noci je to zatím problém. Většinou se ale čas pohybuje kolem pěti minut v centru a do deseti minut v širším centru. Rob tvrdí, že úvodní zájem je opravdu velký a řidiče se snaží nabírat co nejrychleji. Servis odpovídá vyšší kategorii, i když na rozdíl od Tick Tacku nedostanete garantované noviny, vodu nebo internet, to vše závisí na řidiči.
Aplikace je alfou a omegou
Co uděláte vždy jako první, když nastoupíte do taxíku? Samozřejmě, řeknete řidiči, kam chcete jet. S Uberem nemusíte. Při objednávání vozu toto zadáte přímo do aplikace a řidič okamžitě vidí cílovou destinaci ve své Uber aplikaci ještě předtím, než k vám dojede. To bohužel nefunguje u Windows Phonu, pro který je aplikace ještě hodně čerstvá a podobné funkcionality se postupně přidávají.
V průběhu jízdy překvapivě nevidíte žádné informace o ní. Žádný počet ujetých kilometrů, současnou cenu nebo trasu. To mi zde trochu chybí. V neznámém městě tak nemáte příliš jistotu, kudy že vás to řidič veze. Podrobné shrnutí trasy včetně mapy sice vidíte v automaticky generovaném e-mailu, který vám dorazí hned po vystoupení z auta, ale real-time informace by byly určitě vítané.
Už v průběhu cesty je k dispozici jedna hodně zajímavá funkce, a to rozdělení jízdného mezi pasažéry. Všem lidem, které vyberete ze svého seznamu kontaktů, který se v aplikaci zobrazí, dorazí SMS s odkazem, který spustí aplikaci Uberu, ve které sdílení jízdného potvrdíte. Za to si ale Uber účtuje malý poplatek. Velmi se hodí také rychlé sdílení odhadovaného času vašeho příjezdu s vaším vybraným kontaktem.
Prostě vystupte
Konec jízdy je na Uberu to nejlepší. Dorazíte na místo a prostě hned vystoupíte. Žádné otravné hrabání v drobných či zdlouhavé čekání na platbu kartou přes mobilní terminál. Při prvním spuštění aplikace musíte totiž zadat číslo vaší platební karty, ze které se poté platba za jízdu automaticky strhne. Při vystupování ještě musíte povinně ohodnotit řidiče a já jsem samozřejmě udělil 5 hvězdiček, vše bylo totiž v pořádku.
A co je na celé službě nejlepší? Kromě toho, že se kompletně ovládá přes mobilní aplikaci a vy vlastně na řidiče absolutně nemusíte ani promluvit, je největším benefitem pro mnohé lidi globálnost. Limuzína Uberu vás v Praze doveze na letiště a v New Yorku si skrze stejnou aplikaci zavoláte taxi, které vás doveze na jednání.
Vzhledem k široké podpoře investorů a dobrému renomé lze očekávat, že se rychlý rozvoj služby jen tak nezastaví a brzy se dočkáme dalších měst nejen v našem středoevropském regionu, ale po celém světě.
Asi žijeme každý v jiném světě, nebo v Praze do taxíku jen nastoupíte a necháte se dovést na druhou stranu chodníku.