Něco o společnosti
Aplikace HOPIN má svoje kořeny na Slovensku, konkrétně v Bratislavě. Nestojí za ní desítky a stovky technických mistrů, do značné míry jde o projekt několika lidí, kteří byli nespokojení s taxislužbami v Bratislavě. Svoje počátky lze datovat někdy do roku 2012, až v roce 2014 se však služba rozrostla do komerční sféry. V současné době HOPIN zastřešuje celkem 500 řidičů (1/4 všech taxikářů) v rámci Bratislavy, z čehož zhruba polovina jezdí pouze pro HOPIN a druhá polovina svoje jízdy dělí mezi HOPIN a centrální dispečink. V současné době HOPIN v Bratislavě uskuteční zhruba 70 000 objednávek měsíčně, což dělá více než 2 000 objednávek denně. Třeba ale zmínit, že na Slovensku, konkrétně v Bratislavě, nefungují konkurenční služby (Uber, WunderCar) jako v Praze. To, že je HOPIN na Slovensku opravdu oblíbený dokazuje i vítězstvím v celonárodních soutěžích Apps Rulezz 2014 a Android Code 2014.
Nově (konkrétně zhruba 2 týdny zpátky) začíná aplikace HOPIN působit také v Praze, kde chce rozšířit počet svých spokojených zákazníků. Ambice do konce roku jsou 100 000 objednávek měsíčně a minimálně 600 spřátelených taxi (v současné době jich po Praze jezdí zhruba 6 000). Samozřejmostí je plán rychlé expanze do dalších měst. Podaří se jí to? Vše záleží na vhodně zvolené strategii a přístupu k potencionálnímu zákazníku, HOPIN dle nás má ale velkou šanci.
Hlavně jednoduše
Primárním plusem HOPINu je jeho jednoduchost. Ať už mluvíme o Uberu nebo WudnerCaru, vždy se jedná o aplikace, kde je v první řadě povinná registrace. HOPIN na to jde jinak, pokud bychom se nesoustředili na doplňkové možnosti, od objednání taxi vás dělí celkem čtyři kroky: instalace malé aplikace (velikost okolo 2 MB a dostupnost pro platformy iOS, Android a Windows Phone i PC), spuštění aplikace, nalezení polohy a zadání požadavku. Žádné vyplňování jména, adresy kam směřujete, nebo dalších podrobností.
Třeba zmínit, že HOPIN na rozdíl od Uberu a WunderCar sdružuje certifikované taxikáře, nejedná se tedy o spolujízdu. Platba je v současné době možná pouze hotově (případně kartou u řidiče, pokud má na palubě terminál), čímž odpadá ona nutnost registrace. V blízké budoucnosti (v horizontu týdnů) se však aplikace naučí platit také on-line, v takovém případě však již bude registrace pochopitelně povinná.
Další možnosti
Pokud se rozhodnete využít všech doplňkových možností, můžete třídit dostupné taxi podle ceny za ujetý kilometr, podle hodnocení, podle jazyku a pohlaví řidiče a také podle typu auta. Oblíbené taxikáře si můžete ukládat mezi oblíbené a ti co odpovídají vámi zadaným parametrům se následně zobrazí na mapě zvýrazněnou formou. Mezi další preference patří možnost převozu zvířat, preference nekuřáka, podsedák pro děti nebo možnost přepravy invalidního vozíku. Samozřejmě, čím více požadovaných preferencí, tím menší pravděpodobnost rychlého odvozu. Plánované jízdy bohužel zatím chybí.
Jedeme
Vyberete preference, zadáte požadavek (s možností rovnou zadat výstupní místo) a čekáte. Na mapě vidíte přijíždějícího řidiče, on vidí vaši polohu. Dle zástupců zákazník čeká v průměru 3 až 4 minuty, v závislosti na nastavených preferencích. Dojezdová vzdálenost pro zákazníka se většinou drží pod 1 kilometrem, čímž chce HOPIN zredukovat náklady řidičů.
Jako zákazník čekající na domluvené taxi máte možnost řidiči zavolat, případně mu dokonce poslat zprávu skrze integrovaný messenger. Ten funguje podobně jako jakýkoliv jiný messenger, můžete do něj napsat například to, že se o 5 minut zpozdíte, případně i řidič zde může popsat nastalé komplikace během cesty za vámi. Přímo v aplikací navíc naleznete nejčastější odpovědi (typu: budu mít 5 minut zpoždění, už na vás čekám a podobně...) Další možnost, která působí trochu komicky, je možnost ohlásit se pomocí žlutě blikající obrazovky. Pokud je tedy večer, vy přijdete na smluvené místo a zde se nachází hned několik taxi, spustíte možnost oznámení a na řidiče telefonem zkrátka zamáváte. Ať je tato možnost jakkoli komická, ve výsledku ušetří nepříjemné čekání a hledání toho „správného taxi“.
Po dokončené cestě přichází na řadu jak placení, tak také hodnocení. Pokud jakožto zákazník ohodnotíte řidiče jednou nebo dvěma hvězdičkami, automaticky se znemožní, abyste v budoucnu dostali toho samého řidiče. Aplikace si vaše zadání zkrátka pamatuje. Stejně tak ale může hodnotit řidič. Pokud vám dá jednu nebo dvě hvězdy, automaticky se mu od vás nebudou dostávat upozornění a žádosti o odvoz. Samozřejmostí je následné řešení problémů, kdy tvůrci aplikace takováto hodnocení ověřují a vyloučit mohou jak řidiče, tak také zákazníka – zákazníka především za nevhodné chování, řidiče za různé prohřešky (nadceňování, hrubé chování, zbytečné prodloužení trasy) – ve všech těchto případech navíc můžete kontaktovat zákaznickou podporu, která problémy spravuje a se zákazníky je řeší.
A výhody pro řidiče?
Stále se tu bavíme o zákaznících, ale co řidiči? U těch je situace také dobrá, minimálně do konce roku 2015 totiž HOPINu nemusí odvádět žádné poplatky. Od 1. 1. 2016 (případně později) se bude zavádět fixní poplatek pouze 15 Kč z každé jízdy. Pro srovnání, Uber požaduje 25 %, WunderCar zhruba 13 % z každé jízdy. Fixní bude také poplatek 500 Kč měsíčně za využívání služeb aplikace. Jak už jsme ale zmínili, do konce roku je možnost přiřazení pro HOPIN bezplatná. Smlouva zde funguje na živnostenský list.
Pro řidiče je jistě důležitá také správa „falešných poplachů“. Pokud zákazník nedorazí na smluvené místo a řidič jede zbytečně, může tuto skutečnost nahlásit a takový zákazník pak může být zcela vyřazen z komunity HOPINu.
Další informace
Co se týče navazování nových styků z taxikáři, zástupci firmy vždy ověřují, v jakém stavu automobil je a jestli splňuje kritéria pro bezpečný odvoz. HOPIN se také angažuje ve firemní sféře, prozatím alespoň na Slovensku, později i v Praze. Jak? Jednoduše, s firmami se domluví na využívání služeb a podle toho se pak upraví některé podmínky dle dané dohody. Tato možnost bude v Praze až po delší době, kdy se zde HOPIN trochu zavede.
Možná úskalí, závěr
HOPIN na to jde jinak, má své odlišnosti, které ho neřadí po bok WunderCaru ani Uberu, ale spíše po bok Liftaga. I když ani s tím nemá společného tolik, jak by se mohlo zdát. V následujícím výčtu si tedy uvedeme PRO a možná PROTI.
Výhody
- není nutnost registrace
- není nutnost zadávat výstupní bod
- platba jak hotově, tak kartou (do budoucna navíc on-line)
- vyhledávání taxi podle různých kritérií
- rychlý dojezd za zákazníkem
- možnost přímé komunikace s řidičem
Nevýhody
- v Praze začínající projekt – zatím není k dispozici tolik řidičů
- platba on-line bude k dispozici až během několika týdnů
- menší základna lidí, kteří se na správě aplikací podílí – možné zdržení při odpovědích na různé dotazy, případně neschopnost řešit aktuální stížnosti
- při platbě v hotovosti se budou obtížněji dokazovat různá (cílená) pochybení řidiče, například prodloužení cesty
HOPIN v České republice startuje, je tak prozatím na nějaké soudy brzy. Co se týče situace na Slovensku, je zcela pochopitelné, že se tam aplikaci drží, nemá totiž téměř žádnou konkurenci. V Praze je však konkurence více než dost a tak bude jistě zajímavé sledovat, jak se HOPINu poradí.