Type:Rider

Type:Rider

Zábavný průlet historií typografie

Občas hra nabízí mnohem víc než jen povrchní zábavu. A nemusí to být ani strhující příběh nebo perfektní technické zpracování. Občas dokáže velmi povedenou formou zpracovat téma naučné. Ale nelekejte se toho, Type:Rider je výborná plošinovka o typografii a provede vás celým jejím vývojem.

Minulá recenze se věnovala velmi silné značce Call of Duty a šlo téměř o konzolový zážitek. Předtím jsme třeba recenzovali hru DaFox, která byla zase naprosto primitivní, byla ve 2D grafice a opravdu se hodila na telefony. Dnes si ale zrecenzujeme hru, která je velmi zvláštní. Není totiž snadné ji zařadit do nějaké škatulky, nemůžeme jasně říct, že je to střílečka, plošinovka, závodní hra nebo tak něco, jako u jiných her. Přesto, nebo možná právě proto, byste se o ni měli zajímat.

Type:Rider – videorecenze

Typografie

Prestižní německo-francouzská televizní stanice ARTE se rozhodla prorazit i do herního průmyslu a ve spolupráci s vydavatelstvím Bulkypix připravila hru Type:Rider. Je to typografická hra, což ale neznamená, že v ní píšete. To vůbec ne, není to ani žádná kvízová hra, která by testovala vaše znalosti písem. Typografie je prostředím hry, která by se jinak dala popsat jako plošinovka s logickými prvky.

Místo plošinek tu jsou ale písmena. Občas narazíte na nějakou cestu, most, „plošinku“, ale většinou to budou právě písmena, která budou tvořit úrovně. Postupně navštívíte deset světů, v každém objevíte nějaké písmo nebo nějaké důležité historické období. Hra vás totiž nemá jen zabavit, ale rovněž vzdělávat. Během hraní tak sbíráte hvězdičky, které vám odemykají kapitoly v knize. A můžete si rovnou během hraní přečíst něco zajímavého o vzniku toho či onoho písma, něco o důležité postavě nebo o důležitém období.

Jedna tečka, druhá tečka

Jelikož jsme řekli, že by to mohla být plošinovka, tak musí mít nějakou ústřední postavu, kterou budeme ovládat a která nás bude provázet světem. V této hře to jsou dvě černé tečky. Nemohou se rozdělit – klidně je můžete přetočit, vždy ale budou držet pevnou vzdálenost. To má pár výhod. Občas se takto můžete zavěsit za roh něčeho a nechat se vytáhnout. Ale pozor, tečky mohou klidně prasknout. Musíte se vyhnout ostrým překážkám. Stejně tak můžete spadnout do propasti. Mezi písmeny často není zem. A pokud si nedáte pozor, tak jednoduše spadnete. Občas je ve hře místo, kde se jednoduše zaseknete a musíte úroveň opakovat. Během hraní se mi to stalo několikrát.

Hra ale není jednoduchá, na začátku vám to tak možná bude připadat, ale pozdější úrovně, do kterých se zapojí více prvků a nástrah, už často neuděláte na první pokus. Nejsou tu prvky vyloženě inovativní, ale hratelnosti to neškodí, naopak je škoda, že tu není víc logických i dovednostních překážek. Narazíte třeba na loďku, kterou roztlačíte po vodě a pak nadskakujete přes překážky a podobně. Nebo musíte pomocí pístů dotlačit kuličku na požadované místo a podobně.

Ne jen hra

U této hry je zásadní, že to není jen a pouze hra. Skoro bych řekl, že výtvarné zpracování a představované informace jsou na stejné úrovni jako hraní samotné. Důležité je, že postupujete chronologicky od začátku – tutoriál vás provede hieroglyfy, čínskými znaky a propracujete se až k latince. Pak na vás čeká Gotika – opisování knih mnichy, Gutenberg, knihtisk a jdete dál, dostanete se ke vzniku Garamondu a postupně přes Times New Roman, Helveticu a pixelová písma dojdete až k Comic Sans.

Type:Rider

Vyprávět příběh typografie by nešlo bez perfektního audiovizuálního zpracování. A pokud umíte dobře anglicky, tak vás tato hra možná naučí více (o písmu) než dějiny umění. Každý svět je jiný, nejen, že obsahuje jiné znaky, ale také je jinak podbarven, nabízí jiné prostředí, některé úrovně jsou třeba pod vodou, na pozadí můžete spatřit kresby zásadních postav, opisy důležitých spisů a podobně. To vše doplňuje kouzelné hudební a zvukové zpracování.

Type:Rider není úplně nejdelší hrou, ale pokud se začtete do přiložených textů, tak vám nabídne pár hodin zábavy. Nadchne vás, pokud máte rádi umělecké zpracování a zajímá vás vývoj typografie. Jak tomu bylo, když neexistovaly žádné tiskárny a všechny knihy se opisovaly? Jak zásadní změnu přinesl knihtisk a jak stará jsou písma, které ještě dnes můžete běžně potkávat? Ale pokud si chcete jen zahrát hezkou plošinovku, tak také neprohloupíte, sem tam narazíte na nějakou těžší překážku a projet úrovní není vždy úplně jednoduché.

Stáhnout Type:Rider

80%
  • Originální námět