This War of Mine

This War of Mine

Pohled z druhé strany
6

Válka je hotové peklo na zemi. A ne každý je vojákem nebo dokonce oslavovaným hrdinou. Většina lidí se prostě nějak snaží přežít. Polští autoři nám v této ukazují právě ten druhý pohled, který připomíná spíš postapokalyptický svět. Je ovšem mnohem reálnější než by se mohlo zdát. Díky této hře už vím, jaké to je se schovávat v ostřelovaném městě.

Válka nám příliš moc neříká. Ano, viděli jsme spoustu filmů, občas zahlédneme v televizi, že válka skutečně někde probíhá a dost možná jsme hráli spoustu her, ve kterých jsme s jedním hrdinou rozhodli o osudu celého světa. To není válka. Vždy platilo, že vojenský konflikt za sebou nechává spousty mrtvých. Nikdo už ale nebude tvrdit, že to jsou převážně vojáci. A že jen a pouze vojáci mohou za mrtvé. A tento přístup reflektuje dnes recenzovaná hra od polských vývojářů.

This War of Mine – videorecenze

Ne každý je vojákem

Zasazení této hry nemá daleko k postapokalyptickému titulu. Ono na tom vlastně něco bude. Když jste ve válkou zasažené oblasti, tak to často vypadá jak na konci světa. Představte si, že neustále dopadají bomby, domy jsou pobořené, nefunguje elektřina, neteče voda a vy si nemůžete jít nic koupit. Vlastně není vůbec bezpečné vylézat z domu. Takové události lidi změní. Ne každý je totiž neohroženým supervojákem, který sám porazí celou armádu, jak nám často ukazují válečné hry.

Obyčejní lidé umřou hlady, onemocní a nikdo jim nepomůže, budou ležet na zemi a strachy se nebudou moci ani hnout. Proč to tolik rozebírám? Protože je to zásadní. Nejen pro pochopení hry, ale i pro uvědomění si vážnosti situace, protože nejde o žádné scifi. Také nejde o nic, co by existovalo jen v televizi, ale skutečně se to děje. A vy si díky této hře můžete vyzkoušet jak byste v takovém prostředí obstáli.

Přeživší

Už vám tedy došlo, že nebudete ovládat vojáka, ale naopak se ujmete civilistů, kteří se prostě jen snaží přežít ve městě, které je totálně zničené a stále na něj ještě dopadají bomby. V mojí hře se Marko, Bruno a Pavle se rozhodli, že ve třech budou mít větší šanci přežít a usadili se v rozpadlém domě. A vaším cílem bude udržet je naživu. To není tak snadný úkol, jak by se mohlo zdát. V první řadě musí jíst, ale kde seženete jídlo, když si pro něj nemůžete zajít od obchodu?

Přes den pracujete v domě, opravujete místa kudy se k vám dostanou banditi, vyrábíte předměty z věcí, které jste našli, a vyklízíte zasypané místnosti. Také odpočíváte po náročné noci. Může to být opravdová nuda, kdy se jen snažíte naladit rádio a nemyslet na to, že vám kručí v žaludku. V noci se situace otočí, kdy jeden z trojice vyrazí na průzkum. V tu chvíli přijde strach. Nikdy nevíte, co se může skrývat v ruinách domů.

Přítel nebo nepřítel?

Nikdy nevíte, kdy je jiný přeživší přítel nebo nepřítel. Je ozbrojený? Co když mě napadne? Pokusů ale nemáte mnoho, a pokud jste dva dny nejedli, tak budete riskovat. Hra před vás bude stavět opravdu těžká rozhodnutí. Není to jen o tom, kdy se rozhodnete někomu pomoci. Využijete ale moci nad někým slabším? Vykradete pár důchodců? Zabijete člověka, abyste se dostali k jídlu?

This War of Mine

Vzhledem k tomu, že každá vaše postava bude psát unikátní příběh, tak se vás jejich osudy budou značně dotýkat. A špatná rozhodnutí ve vás budou ještě dlouho vřít. Jeden z mých svěřenců umíral a já musel sehnat léky. Zabil jsem člověka a on díky tomu přežil. Nikdy jsem si to ale neodpustil. A byl jsem neuvěřitelně rád, že takové rozhodnutí nemusím dělat ve skutečném životě. A o tom celá hra je. Ano, bojujete s dalšími, vylepšujete dům, staráte se o své svěřence, ale to není důvod, proč je to skvělá hra.

This War Of Mine není levnou hrou a je tedy pochopitelné, že s koupí budete váhat. Mně ale přinesla neuvěřitelně silný emocionální zážitek a postavila mě před řadu těžkých rozhodnutí. Recenze hru vychvalovaly už po vydání na PC a mě velmi těší, že se port pro tablety také povedl. Hra se skvěle ovládá a funguje jak na Androidu, tak na iPadu. Chybí mi tu akorát nějaký úvodní tutoriál. Pokud se rozhodnete ty peníze do hry vložit, tak získáte nový pohled na válku, který je mnohem reálnější než byste čekali.

Stáhnout This War of Mine

90%
  • nově pojaté téma