The Walking Dead

The Walking Dead

Když světla pohasnou
3

Dovedete si představit, co by se stalo, kdyby najednou propukla zombie apokalypsa? The Walking Dead nám na to dává velmi surovou odpověď, která si nehraje na zábavu a radostné zabíjení nemrtvých. Tato hra je především o přežití. Při tom zjistíte, že udržet si zombíky od těla nebude to nejtěžší.

Zombíci nás stále baví. Důkazem může být jejich častý výskyt v zábavním průmyslu. Baví nás v hororech, akčních filmech a často i komediích. Snad mě nesežerete (tím by se to ale potvrdilo), když si troufnu připodobnit k této mánii i nejtvrdší z odrůd metalu. Snad největší zombie-nadšenci jsou ale hráči. Najdete hry všeho druhu – strategie, závody, arkádovky i adventury, přičemž nejpočetnější budou asi střílečky a akční hry. Není většího prožitku než zaseknutí sekery do zad chrochtajícího nemrtváka. Dnes si představíme hru, jejíž předobraz je v komiksové sérii The Walking Dead. Ta zazářila také jako televizní seriál na stanici AMC. Hra není nejnovější, ale právě vyšla i pro Android.

The Walking Dead – videorecenze

Temný svět

The Walking Dead je příběhová adventura rozdělená do pěti kapitol. V hlavní roli se představuje Lee, odsouzený zločinec, který ale není špatným člověkem. V jeho minulosti je hodně bolesti a špatných rozhodnutí, kterých nyní lituje. Vy je budete spolu s ním odhalovat. Dříve než ale nastoupí do vězení, tak se strhne lavina událostí, které obrátí naruby celý známý svět – zombie apokalypsa. To je něco, co bylo už mockrát ukázáno a popsáno. A přesto je přístup této hry čerstvý a velmi děsivý.

Svět je temné místo a v dobách klidu se rádi přesvědčujeme, že nejsme zvířata. Že jsme civilizovaní jedinci, kteří dokáží fungovat i ve velikém společenství. Že se navzájem nepovraždíme, že si všichni důvěřujeme. Tato představa v apokalyptickém světě padá a z lidí se stávají zvířata. Jedni jsou lovci, druzí zase lovenou zvěří. A přesto nám tato hra ukáže, že si lze uchovat zbytky civilizace a toho, co z nás dělalo lidi. Bude to ale stát velikou cenu.

Sofiina volba

Svět The Walking Dead je temný a krutý. Pro někoho to ale může být nový začátek. Lee v tomto světě našel novou šanci. Potká mladičkou Clementine, kterou začne chránit, a spoustu dalších lidí. Záhy zjistíte, že tato hra je především o postavách a jejich interakci. S Clementine si vybudujete silný vztah, protože je zde vykreslena jako čisté světlo v naprosté tmě. Jako něco, za co je třeba bojovat a klidně i umřít.

Co ale ostatní postavy? Ty jsou často nepřehledné a nedokážete se v nich zorientovat. Hra vás tak staví před spoustu rozhodnutí, kdy se často musíte rozhodnout pro jednu nebo druhou (většinou jsou obě špatné) volbu. Za koho se postavíte? Vstoupíte do situace a vyřešíte ji, nebo budete jen mlčky sledovat vzrůstající napětí? Hra vám dává širokou paletu voleb, které rozhodnou, kdo s vámi zůstane, kdo zemře a kdo vám bude důvěřovat. Často budete svých rozhodnutí zpětně litovat… ale s tím se nedá nic dělat. Život je krutý a stejně tak tato hra. A momenty, kdy se musíte rozhodnout, kterou postavu zachráníte, a kterou necháte zemřít jsou velmi silné.

Vyprávění versus hra

Jestli hra něco dělá skvěle, tak je to jistě vykreslení atmosféry. Ta je často dosti tíživá a dopadne na vás jako v žádné mobilní hře (nezapomeňme, že se jedná o port konzolové/PC hry), ale musíte ji hrát se zvukem a v klidu. Není to hra na chvilku do tramvaje. Vyprávění je její nejsilnější stránkou, ale je tak asi jedinou. Klasické adventurní prvky byly velmi zjednodušeny a používání předmětů nebo hledání v místnostech zde není žádnou vědou. Výhodou je to, že vás nic nezdržuje od zážitku. Hře bych vytkl neintuitivní chození, kdy vidím jen malý výsek z úrovně a vůbec netuším, kam jdu. Nevidím, co kde mám dělat a nemohu nijak hýbat kamerou. Grafická stylizace se vrací ke komiksové předloze a vypadá dobře. Hudba je rovněž povedená, ale zvuky a dabing jsou často nevyvážené, což dokáže být dosti nepříjemné.

The Walking Dead

Na logické hříčky a minihry tak jen stěží narazíte. Zase na druhou stranu hra staví na dialogu a vzájemné provázanosti postav. To kombinuje s důsledně vybudovanou atmosférou roztříštěného světa (každý za sebe) a akčními sekvencemi, které stírají rozdíly mezi hrou a filmem. Ano, i zde můžete umřít, ale často se vám to stávat nebude. Akorát občas musíte včas zmáčknout tlačítko, kterým zarazíte sekyru do hlavy nepřítele. A to nebudou jen zombíci, jak se dozvíte už v druhé kapitole. Těch je tady pět a dohromady za ně zaplatíte asi 500 Kč. Za to dostanete několik hodin (jen první hra vám zabere přes dvě hodiny) prvotřídního vyprávění, ale na mobilní platformu je to stále hodně peněz.

The Walking Dead představuje velmi surový svět, který je temný, ponurý, plný násilí, ale také naděje. Zároveň nám ukazuje zombie hry v úplně jiné perspektivě. Najednou to není zabíjení pro zábavu, za peníze nebo body. Za headshot tu nedostanete bonus. Jen budete žít o chvilku déle. A kromě nemrtvých tu narazíte i na další problémy, které v měnícím se světě vznikly. Herní část stojí na vašich rozhodnutích a vztazích, které si vybudujete s dalšími postavami. První kapitola je zdarma a pokud ji dohrajete, tak nad koupí dalších nebudete dlouho uvažovat.

Stáhnout The Walking Dead

90%
  • silné vyprávění