REDDEN

REDDEN

Vhled do jiné kultury

Jakoby ve hrách neexistovaly kulturní rozdíly. Často vnímáme tituly z nejrůznějších koutů světa stejně. Západní kultura se totiž často tváří jako jediná skutečná. REDDEN vás však zavede do Země vycházejícího slunce, a pokud se na ten přechod nepřipravíte, tak vám hra může připadat divná. Ona ale není divná. Je prostě jiná. A v tom je její velké kouzlo.

Zábavnímu průmyslu vévodí západní produkce a určitě to není špatně. Zvykli jsme si však na jednotný přístup, ráz i témata. Jakoby neexistovala diverzita a hra dělaná v Evropě už dnes nebude vypadat jinak než ta tvořená v zámoří. Cílí se na „univerzálního konzumenta.“ Mohli bychom tak zapomenout, že existují i jiné kulturní tradice a vzorce. A v této optice by nám dnes recenzovaná hra mohla připadat prostě divná. Zkusme však myslet na to, že je to japonská hra reflektující úplně jinou kulturu.

REDDEN – videorecenze

Odpad s příběhem

U nás nejsme příliš zvyklí na to, že by věci měly nějaký příběh. Příběh přece tvoří lidé. U věcí vidíme tak maximálně jejich předchozí majitele. V zemi vycházejícího slunce existuje však jiný názor. A náš příběh se bude točit okolo několika předmětů, které svému pánovi propůjčily velikost. Příběh těchto věcí je svázán s jejich vlastníky. A stejně se tyto věci sešly na skládce. Znamená to, že si jich někdo nevážil? Ale vůbec ne.

Příběh je složen ze vzpomínek několik předmětů, které se snaží přesvědčit iPhone, že nejsou pouhý šrot, jak se nebohý telefon domnívá. Reflektuje tak tři časové roviny. V té první sledujeme vzestup vládce, který bude svým poddaným dobrým vládcem. A to s velkým přispěním hlavního hrdiny – šípu. Druhá kapitola vypráví o životní lásce jednoho nešikovného samuraje. Posledním předmětem je projektil, který bude hledat spravedlivost.

Jinak, ale přesto stejně

Ačkoliv se tři příběhy dost liší, tak představují velmi podobnou hratelnost. Střela musí najít svůj cíl. A při tom hraje důležitou roli vítr. Vy samozřejmě ovládáte směr letu, ale sledovat musíte také energii. Tu získáváte právě při průletu větrem správným směrem. Také se vám tím odemkne speciální mód, ve kterém jste schopni použít speciální schopnost. V každé kapitole na vás čeká něco jiného. A rozdíl nebude jen vizuální.

Zatímco šíp může přejít do módu, kdy proletí prostředím i nepřáteli, tak třeba shuriken před sebe vytvoří několik kopií, které může použít pro likvidaci, ale sám je stále smrtelný. Každá úroveň představuje slušnou výzvu, kdy musíte překonat celou řadu překážek. Každý level působí unikátně a většinou ho neuděláte na první pokus. Cestu si budete muset projít několikrát, abyste se dostali do cíle. Pokaždé se naučíte jak překonat krátký úsek. A pak další.

Jiné, ale dobré

Ze strany hratelnosti není hra příliš inovativní. Prostě musíte překonat úroveň a zasáhnout cíl. Cestou sbíráte body a obtížnost je poměrně slušná, ačkoliv není úplně konzistentní. V čem se hra zásadně liší je přístup. Nehrajete, „protože chcete mít co nejvíc bodů“, „chcete si odemknout nové postavy“, „prostě zabíjíte čas bezduchým střílením“. Příběh je stěžejním pilířem. A příběhové animace jsou rovnoměrně rozprostřeny mezi běžné úrovně.

REDDEN

Za zmínku stojí také výtvarný styl. I ten se značně liší od toho, co znáte. Ano, jsou tu všemožné efekty rozmazání, fyzika s mrtvolami hází jak s hadrovými panáky, ale je tu jistý prvek klidu a čistoty. Jak jsem se už dávno naučil pozorováním japonského umění – prázdno zde nikdy není prázdnem, že byste ho chtěli zaplnit. Není tu přehnaný spektákl a rozhodně platí, že v jednoduchosti je síla.

Ačkoliv zde sbíráte body a hvězdy, tak ty nejsou nijak zásadní. A můžete je s klidem ignorovat. Hra pro vás má být jistou zkušeností. Můžete v tom najít také zajímavé vyprávění nebo náhled do úplně jiné kultury, která se od té západní liší diametrálně. Má technické mouchy, ale to není stěžejní. Smyslem hry není zaplnění highscore tabulky nebo prosté zabití času. Předkládá mnohem závažnější témata, jako jsou život, smrt (jako kdyby šlo zmínit jedno a druhé vynechat) nebo koloběh života.

Stáhnout REDDEN

85%
  • výtvarný styl