Prune

Prune

Výbava správného hipstera
3

Ve hrách nejde jen o to zabít tisíc nepřátel. Také to není o nekonečném běhání nebo bourání konstrukcí. Prune je hra, kterou jste ještě nikdy nehráli, a to je něco, co nemohu říci každý den. Staráte se v ní o strom, který roste směrem ke světlu. Jste jeho průvodcem a strážcem. Je to ještě vůbec hra? A měla by vás vůbec zajímat?

Wolfenstein, Singularity nebo Call of Duty. Co se o těchto hrách většinou neříká? Že by měly nějaký výrazný umělecký přínos. Prune je něco jako jejich přímý protiklad. Joel McDonald začínal jako úspěšný moder hry Quake, aby se dostal na pozici level designera třech zmiňovaných her. Svou začínající kariéru vývoje AAA her ukončil, aby se mohl postavit na vlastní nohy. A přinesl hru, která je maximálně nepodobná tomu, co dosud dělal. Přinesl totiž Prune.

Prune – videorecenze

Růst

Prune znamená prořezávat. A to je přesně to co ve hře děláte. Neděláte to ovšem bezduše. Smyslem je pozdější růst. A pokud má něco růst, tak se to nesmí dusit. Potřebuje to prostor. To ví každý zahrádkář. A dozvíte se to i vy. Zvolil tedy Joel správný název pro svou hru? Ano i ne. Prořezávání je vaší téměř jedinou možností, jak hru ovlivnit, takže ho nesmíme brát na lehkou váhu. Pojďme ale konečně přestat chodit okolo horké kaše.

Ze země vytáhnete strom, který bude postupně růst vzhůru. Bez světla na něm ale nic nepokvete. A proto ho musíte dostat do slunečního záření. Uříznout zdravou a silnou větev může být tvrdé. Máte se o ten strom starat, ne ho likvidovat. I na to se dá dívat různě. Pokud odstraníte jednu větev, tak dáte ostatním novou sílu k růstu. Právě o tom z velké části hra je. Sledujete strom růst a odřezáváte správné větve tak, aby se koruna dostala k záři slunečních paprsků.

V rozkvětu

Ani to neděláte bezdůvodně. Jen na slunci mohou v koruně vyrůst květy. Pouze ty znamenají opravdový život a váš cíl. Kolik jich potřebujete je dáno počtem hvězd na pozadí. Ne vždy se tak stačí osvětlené plochy pouze dotknout. Některá kola dokonce budou vyžadovat, abyste se dostali do jednoho určitého místa, které růst urychlí a změní i barvu vašich květů. Bez něj úroveň nemůžete udělat, takže buďte pozorní.

Hra se normálně dělí na úrovně, které máte za úkol plnit. Pokaždé na vás čeká několik věcí ke zvážení. Je to samozřejmě startovní půda, ze které s i vyberete směr růstu. Pak také prostředí a překážky, nechcete si přece zlámat větve o skálu nebo je spálit od červeného kola (nebo je to slunce?). Velký vliv má také vítr, který je různě silný a vaše větve bude nejen ohýbat, ale také ovlivňovat jejich růst.

Bez frustrace

Hra se vás nesnaží otrávit, takže není zbytečně těžká. I tak se ovšem stane, že čas od času nějakou úroveň neuděláte na první pokus. To je samozřejmě v pořádku. A pokud by se vám to nedařilo delší dobu, tak vám hra dovolí ji přeskočit. Jestli se něčemu autoři chtěli vyhnout, tak právě frustraci. Strom přímo neovládáte, jen ho chráníte před okolím tím, že dáváte sílu správným větvím. Nejste tím stromem, ale snažíte se ho dovést do cíle.

Prune

Prune není tou hrou, kde máte za úkol být nejlepší. Kde máte postřílet co nejvíc nepřátel, uběhnout co nejdál a zničit co nejvíc konstrukcí. Nehoníte se tu za hvězdami a určitě s nikým nesoupeříte. Díky Prune si můžete od toho všeho odpočinout a uvědomit si, že čas od času je třeba se uklidnit, vydechnout a zpomalit. Tomu pomáhá i atmosférická hudba a velmi jemný a minimalistický design, který pracuje spíše s odstíny a barvy používá skutečně s citem.

Prune je hra, kterou jste ještě nikdy nehráli. A to dnes můžeme říci o málokterém titulu. Je to úplně něco jiného, než na co jste zvyklí. Nebudete tu honit hvězdy ani zabíjet miliony nepřátel. Budete se starat o strom, který poroste za světlem. Díky hře si uvědomíte, že občas nemá smysl soupeřit, ale vydechnout a uklidnit se. To vše v atmosférickém a velmi příjemném grafickém zpracování. Pokazí se to akorát ve chvíli, kdy vám hra spadne, což se čas od času stává.

Stáhnout Prune

Google Play App Store Microsoft Store

90%