Vzpomeňte si na Crossy Road. Tato hra ukázala, že i free-to-play titul může bez čekacích prvků nesmírně vydělávat. Nadšení z něj byli jak hráči, tak recenzenti. Od vydání uplynula nějaká doba, za kterou se podíval i na Android a Windows Phone a řadou aktualizací také vyladil snad jediný neduh, který jsme mu vytýkali – nedostatek herních prostředí. Proč tuto skvělou hru připomínám? Protože od stejných tvůrců, Hipster Whale, je i dnes recenzovaný PAC-MAN.
PAC-MAN 256 – videorecenze
Slavná chyba
Jestli vám název této hry nic neříká, tak asi nejste opravdovým znalcem herní historie. Odkazuje totiž k legendární chybě z původního PAC-MANa v levelu 256, kdy se úroveň ztrácela ve změti znaků. Tato chyba vás bude provázet i dnes recenzovanou hrou, která je velmi podobná v úvodu zmiňovanému titulu. Tak jako Crossy Road představil moderní zpracování Froggera, tak nyní tu tvůrci pracují s modernizací PAC-MANa. A opět nás čeká jedna nekonečná úroveň.
Představte si, že je možné zachovat esenci původního PAC-MANa i ve formě nekonečné hry. Jsou tu body ke žraní, jsou tu duchové a ještě navíc vás honí zmiňovaná chyba. Je tu i ovoce pro násobení skóre. A pokud sežerete větší tečku, tak získáte možnost duchy požírat. Opět je tu taktika a opatrné vybírání cesty. Každý duch má své specifické chování a vy ho po nějaké době odhadnete. To staré stále funguje skvěle i v moderním pojetí. Ale tím to nekončí, autoři se do hry rozhodli vnést i spoustu svého.
256
Když už jsme u těch čísel, tak 256 je i teček, které náš žlutý přežvýkavec musí spořádat v řadě bez přerušení, aby získal bonus, tedy vyčištění celé obrazovky od nepřátel. To není tak snadné, protože tečky často končí, takže musíte vybírat cestu opatrně a plánovat kudy kam zahnout. Často tím ale přijdete o zlaťáky, které se po místnosti válí. Za ty si ovšem nebudete kupovat nové postavy, jako tomu bylo u Crossy Road. To by v PAC-MANovi nedávalo smysl, když máte hrát za PAC-MANa.
Když ne postavy, tak vás hra nechá sbírat bonusy. A okolo nich je vystavěn free-to-play model, který je mnohem složitější než u Crossy Road, a který se více podobá tradičním hrám zdarma. To říkám trochu s povzdychem. Bonusy si odemykáte hraním a můžete je dále vylepšovat. Za herní měnu. To je v pořádku. Na to vylepšení ale budete čekat, později i několik hodin. Druhou věcí je energie. Tu potřebujete pro plnohodnotné hraní. Když vám dojde, tak si zdarma sice zahrajete, ale budete se muset obejít bez bonusů.
Laser nebo bomba?
Když jednou bonusy dostanete, třeba laser, tak se vám už nebude chtít hrát bez nich. Hra pak působí prázdně. Energii si můžete samozřejmě dokoupit a dokonce je možné se jí za poplatek úplně zbavit. To zní jako skvělá věc, protože se ze hry rázem stane prémiový produkt. Má to háček, tato plná verze stojí 213 korun, což osobně považuji za přehnanou sumu. Pokud srovnáváme se skvělým Crossy Road, tak je to velký krok zpět. Oproti ostatním F2P hrám ale stále můžeme mluvit o férové nabídce.
Hra také dostane nový svěží vzhled, přestože na první pohled vypadá velmi retro. Stará 2D grafika se překlopila do 3D, ale zachovala původní ráz. Veškeré zvuky a animace se také vrací do dob minulých a není to vůbec špatně. Osobně mi už také ta všudypřítomná retro grafika leze krkem, ale ne v této hře. Sem perfektně pasuje a vypadá skvěle. Ovládání je snadné, hra funguje na šířku i výšku a k perfektnímu zpracování jí chybí akorát jednotný postup na více zařízeních zároveň.
Závěr
PAC-MAN 256 opět dokazuje, že je možné oživit starou hratelnost a udělat z ní fungující hit. Jestli bude mít tato hra úspěch jako Crossy Road se neodvažuji tvrdit, ale našlápnuto má k tomu skvěle. To staré funguje stále výborně a nové prvky nepřekáží, ale celý koncept jimi získává svěží vítr. Zpracování je opět na špičkové úrovni a jestli něco stojí za povzdech, tak je to akorát free-to-play model, který už není tak jednoduchý a přívětivý.