Monument Valley – Forgotten Shores

Monument Valley – Forgotten Shores

Skvělé pokračování
3

Původní příběhovou adventuru Monument Valley jsme hodnotili téměř sto procenty. Princezna Ida se v ní vydává opuštěnými monumenty a navrací do nich geometrii. Hra měla perfektní grafiku, silnou atmosféru i hluboký příběh. Může na to rozšíření stačit? Nepůjde jen znovu o to samé? A je vůbec možné, aby nás hra ještě něčím překvapila?

V dubnu tohoto roku jsme vám přinesli recenzi hry Monument Valley. Tehdy jsem si byl naprosto jistý, že hra je skvělá (jak značí i téměř stoprocentní hodnocení) a jen se snažil o tom přesvědčit i vás. A pokud hra stojí sto korun, tak to není vůbec snadné. Dnešní recenze bude věnovaná rozšíření, které si do této hry můžete koupit. Na začátek tak budu citovat sám sebe, protože to stále platí: „Pokud jste se přistihli, že nejraději hrajete Subway Surfers či dokola spojujete drahokamy, tak do této hry radši neinvestujte. Doporučit ji ale musím lidem, kteří mají rádi zážitky a silné příběhy.“

RECENZE hry Monument Valley

Monument Valley - Forgotten Shores – videorecenze

Budované napětí

Navazovat na skvělý zážitek, který měl velký filosofický a umělecký přesah je těžké. Monument Valley nás překvapil. Může se zdát, že tu hru vynáším do nebes, ale ona si to zaslouží. Takové hry na tabletech a telefonech prostě nejsou. A znáte to pravidlo, které říká, že každé pokračování musí být jedině horší? S něčím podobným jsem do recenze tohoto rozšířením šel. Osm nových kapitol? Opět s Idou v hlavní roli? A překvapí nás tu ještě něco?

Troufám si tvrdit, že s podobnou myšlenkou do toho šli i vývojáři. A hned v první kapitole dávají vědět, že rozhodně mají co nabídnout. Ida sestupuje do jakési sopky. Cestou míjí řadu dveří a do žádných se ne a ne dostat. Klesá níž a níž, propadají se s ní plošinky, padají celé kusy mostů a na samém dně se vaří láva. Spíš než hudba na pozadí roste takové to Nolanovské burácení a hučení. Už už to vypadá, že do posledních dveří skočí, když se zřítí most a…

Zapomnětlivá princezna

Samozřejmě opět platí, že hru musíte hrát v klidu a se zvukem, jinak dostanete sotva poloviční zážitek. To je důležitá poznámka, protože hru nemůžeme zaškatulkovat do kategorie logických her. Už první úroveň to dává najevo – autoři vám chtějí vyprávět příběh a budovat atmosféru, která je dokreslována logickými prvky, které ovšem nehrají prim. Počítá se s nimi, jsou tu, ale nejsou vlastně vůbec obtížné.

Že by rozšíření jen vyprávělo příběh a nic jiného nenabídlo ale také není pravda. První kapitola je možná jen o atmosféře, že hned ta druhá vám nabídne úplně nové přemýšlení nad úrovní. Zatímco dříve jste mohli věcmi otáčet nebo je posouvat, tak nyní s nimi můžete i kroutit. Díky tomu se dostanete na další políčka. Samozřejmě zůstal zachován ten princip optického klamu. Když se něco tváří, že na sebe navazuje, tak to na sebe skutečně navazuje.

Překvapení

Stále tak můžete přejít mezi dvěma sloupy, které jsou sice vzdálené, ale opticky se tváří, že jsou vedle sebe. Přejdete jedno pole, otočíte úrovní a rázem jste úplně někde jinde. Kromě zmiňovaného kroucení ale hra přidává i další prvky. A právě je hezky kombinuje s atmosférou, kdy jedna kapitola je zaměřena na vyprávění příběhu a obsahuje řadu překvapivých momentů (ano, občas si skutečně řeknete: „Cože?!“ – v dobrém slova smyslu) a druhá nabízí nějaký nový prvek.

Monument Valley

Po kroucení přichází úroveň s pronásledováním vrány. Pak na vás čeká další nová mechanika, a pak kapitola se silně emocionálním závěrem. Ale to vám už prozrazovat nebudu. Pokud bych měl něco vytknout, tak to jsou opět některé ovládací prvky, třeba pro otáčení plošinek. Opět jsou velmi citlivé a často se nebudete moci správně trefit.

Za osm nových kapitol v rozšíření (nebo chcete-li DLC) Forgotten Shores zaplatíte 40 korun. To je lehce přes hodinu hratelnosti. Já si hru opět zahrál rovnou dvakrát a časem se k ní zase vrátím. Stojí hodina za 40 korun? Naprosto bez debaty. Zajímavé je, že toto rozšíření obsahuje snad více překvapivých momentů než původní hra a ještě lépe balancuje atmosféru a hratelnost s logickými prvky. Pokud se vám prvních 10 kapitol líbilo, tak tady to nebude jinak.

Rozšíření stáhnete přímo v původní hře přes mikrotransakci. Zatím jen pro iOS a Android má následovat „velmi brzy“.

Stáhnout Monument Valley

95%