Každý má občas nějaký ten problém. Vlastně každá hra vám představuje závažný problém, který jako hráč musíte pokořit. Nejprve tomu musíte přijít na kloub a pak své řešení aplikovat. Pokud to dopadne, tak dobrý a jdete dál. Pokud ne, tak se pokusíte znovu. Ale nebudeme tu zabředávat do teorie gamedesignu. Chtěl jsem říci, že máme vlastně dva druhy her – ten první stojí na postupné komplikaci problému a tlačí na vaše neustálé zlepšování, ten druhý v podstatě klade stejné nároky stále a stále dokola, čímž vás nezabaví na dlouho, ale na chvilkové hraní je optimální. A takovou hrou je i Miner Problem.
Miner Problem – videorecenze
Jeden velký problém
Jak už jsem psal v úvodu – každý má nějaký problém. A horníkův problém přichází ve chvíli, kdy se začne bořit důl a on se musí dát na útěk. Jasně, už vám to došlo, v této hře nejde v podstatě o nic jiného než o nekonečné běhání. Jelikož je důl místo nebezpečné, tak je plné nástrah, překážek a propastí. To abyste občas taky museli skákat. Pro skok stačí tapnout kamkoliv na levou stranu displeje. Ale nemyslete si, že to bude takhle snadné.
Základní hratelnost je jasná – skáčete z plošinky na plošinku a stále utíkáte kupředu. Veliká škoda je, že důl je nekonečný a nikdy nevyběhnete ven. Uklidňující může být to, že když vás to tedy zavalí, tak můžete běžet znovu. To se vám v normálním životě nestane. Aby to byl správný a moderní důl, tak musí mít i nějaké ty miny. To abyste si občas museli na něco dávat pozor. A kromě toho taky proti vám občas vyrazí nějací ti nepřátelé – třeba hořící netopýr.
Vylepšený superhorník
Vše, co jsem zatím jmenoval, jsou pouhé srandy, jádro hratelnosti je ve vylepšeních a převlecích. Některé hry po vás chtějí nějaké sbírání, běhání, skákání a jednou za čas třeba dostanete nějaký bonus (v Subway Surfers vylétnete nad mapu a podobně). Zde to funguje jinak a právě zmíněné bonusy jsou důležitou součástí hry samotné. V podstatě v jednom kuse máte na sobě nějaký přístroj a většinou ho vyměníte rovnou za jiný.
Těch možností máte několik. Nemůžete si ale vybrat, dostáváte je náhodně. V první řadě můžete získat jetpack. Aktivujete ho stejně jako ostatní přístroje, stačí tapnout na pravou část displeje. A zde není co vysvětlovat, držíte a horník letí vzhůru. Druhou možností je skate, což je v podstatě hoverboard, který funguje podobně jako jetpack, akorát vás nenese vzhůru, ale protáhne vzdálenost letu. Druhou možností je síla. Obléknete se za fotbalistu a po tapnutí vyrazíte kupředu. Čtvrtou přeměnou je zbraň, kdy můžete sestřelovat nepřátele. Pětka je velmi zajímavá, dostanete do ruky ovladač gravitace a budete moci měnit, zda je dole nahoře a nahoře dole. Jistě chápete. Předposledním vylepšením je laser, který vystřelíte pod sebe (vznesete se a zraníte nepřátele pod sebou). A poslední je robot. Do toho si vlezete, máte v sobě jakýsi jetpack a navíc můžete střílet.
Pixelový problém
Důležité je zmínit, že každý převlek má určité omezení – u jetpacku je to třeba baterie, kterou doplníte sebráním baterie v úrovni. Pokud to ale používáte s rozmyslem, tak se vždy dokážete dostat k dalšímu bonusu s tím původním. Během hraní sbíráte mince a drahokamy. Ty pak mají dvojí využití. Buď za ně kupujete vylepšení, která jsou trvalá nebo před každou misí jednorázové bonusy, jako jsou dvojité skoky nebo popohnání kupředu.
Nemůžu moc chválit za audiovizuální zpracování, protože úrovně vypadají dost chudě, prostředí se nemění, celé je to hnědé a pixelový retro vzhled začíná být dost ohraný. Zajímavé jsou ale efekty při sebrání efektů. Také mi přišlo dost zbytečné upozornění na každou překážku. Pokud hraju postřehovou hru, tak bych očekával, že to o postřehu bude. Tady vás vykřičník upozorní na nutnost skoku, na blížící se překážku i na nepřítele. I přesto ale hra není vyloženě primitivní a doběhnout nějak daleko není také úplně snadné.
Závěrem
Miner Problem je jednou z té masy her, která vás klidně může úplně minout. Nenabízí nic extra navíc, nemá skvělou grafiku, nemá originální nápady ani prudce chytlavou hratelnost. Je to prostě taková oddechovka, která vás asi zrovna neurazí. Zajímavé je použití prvku „neustálého bonusu“, podle kterého se i mění mapa, ale táhne to dolů prázdná úroveň, minimální obsah a malá motivace hrát znovu a znovu. Přesto, chcete-li opravdu jednoduchou instantní zábavu, tak proč ne.