Her Story

Her Story

Detektivní experiment
5

Nestává se každý den, abyste dohráli hru a mluvili o ní ještě dlouho poté. A už vůbec se to nestává u mobilní hry. Jenže Her Story je jiná. A to ve všech směrech. Je to precizně vystavěný detektivní příběh, který sledujete s odstupem několika let. Hra je protkána řadou záhad, během jejichž odhalování se ale vyrojí spousta dalších otázek.

V titulku svých recenzí upřesňuji, že se jedná o recenzi hry. Zdá se to jako banalita, ale zde vyvstává zásadní otázka. Je Her Story hra? Co přesně definuje hru? Jedná se o interaktivitu? To by asi úplně nestačilo. Objektivní definice by asi nikdy nemusela obstát a jistě by vyřadila spoustu skvělých experimentálních her. Třeba jako je tato. Ačkoliv se to nebude zdát, tak by byla ohromná chyba ji jen tak přejít.

Hra je v tuto chvíli dostupná jen pro iOS, ale autor na Twitteru slíbil, že se pokusí přinést i verzi pro Android.

Her Story – videorecenze

Uzavřený případ

Hned na začátku vás musím upozornit, že hra sama je v podstatě příběh a vyhledávání. Nic jiného v tom není. A proto je extrémně důležité, abych neprozradil nic zásadního ze zápletky. Budu se o to tedy snažit. Celé je to poměrně velká záhada. Sedíte u starého policejního terminálu, ve kterém jsou digitalizované záznamy jednoho konkrétního případu z roku 1994. Jsou to nekompletní záznamy z výslechů jedné ženy, která postrádá svého manžela.

S tou ženou nekomunikujete, případ už je roky zavřený, ale vy stejně potřebujete projít záznamy. Něco se vám nezdá. Něco není v pořádku a vy zjistíte co. A to se vám povede díky terminálu. Jestli jste sledovali True Detective, tak konečně zjistíte, jaký je to pocit procházet staré případy a hledat spojitosti. Budete dokola sledovat jeden záznam a pozorovat chování ženy, která právě zjistila, že její muž byl pravděpodobně zavražděn. Každé její zaváhání, každý její pohled a kolísání hlasu. Nic vám neunikne.

Vyhledávač

Nejprve by se mohlo zdát, že většinu času sledujete stará videa, ale později budete stále více a více zírat do terminálu. Databáze má totiž menší problém, vyhledávat v ní musíte podle slov, které zazní v záznamech. Vždy se vám ale objeví jen prvních pět výsledků. Když napíšete „Simon“, tak databáze najde přibližně 60 shod. Abyste si ona videa mohli pustit, tak musíte být přesnější. A proto musíte pečlivě poslouchat (nebo číst titulky) a hledat jména, místa, důležité objekty nebo cokoliv, co vám pomůže.

Dokonce se vám může stát, že celkem náhodou narazíte na určité video, které otevře úplně novou kapitolu. Začne se vyprávět o dosud nezmíněné osobě a vy se vydáte po stopách tohoto příběhu. Abyste to měli snazší, tak si můžete vybrané klipy ukládat a opatřovat je vlastními štítky. Velmi nápomocná je také ikona zobrazující zda jste už video viděli. Některá videa jsou méně důležitá, ale občas narazíte na důležitou stopu. A to pro vás bude ta pravá odměna.

Příběh a jen příběh

Nejsou tu herní prvky jak je znáte. A hra vás ani nijak explicitně odměňovat nebude. Nedostanete achievement za to, že jste se něco dozvěděli. Terminál je prostě jen terminál a jste to vy, kdo chce odhalit příběh. A pokud se něčemu dostanete na stopu, tak nebudete chtít přestat. Videí je asi 200 a můžete je zvládnout projít za čtyři hodiny. A budou to velmi napínavé čtyři hodiny.

Her Story

Skoro mě mrzí, že až na konci recenze chci vyzdvihnout herecké schopnosti hlavní představitelky. Viva Seifert zde předvádí velmi emocionální a přesvědčivý výkon. Není to jen oblečení, co se na ní postupem dní mění. A troufám si tvrdit, že nebýt jejího precizního výkonu, tak hru možná ani nebudete chtít dohrát. Její případ se vás ale začne dotýkat. Ta žena a její příběh vás začnou zajímat. A na hru budete myslet i dlouho po jejím dohrání.

Občas na internetu chcete něco najít, ale nedaří se vám to. Víte, že to někde musí být, ale nemůžete nalézt správná klíčová slova pro vyhledávač. Her Story má podobný problém. Dostanete do ruky velmi omezený vyhledávač a s tím i možnost prozkoumat záhadu. Atmosféra hry je dokonale umocněna zvuky a vizuálem. To kazí snad jen iOS klávesnice. Není tak úplně jisté zda je to hra, ale jistě je to ta nejlepší detektivka, kterou na telefonu či tabletu můžete zažít.

Stáhnout Her Story

100%
  • mysteriózní příběh