Goat Simulator

Goat Simulator

Váš splněný sen
4

Pakliže je vaším tajným snem stát se kozou, tak už nemusíte pouze snít. S touto hrou se v jednu proměníte a pustíte se do demolice menšího městečka. Hra je to vyloženě absurdní, což má svoje klady i zápory. Rozhodně se ale jedná o jeden z nejpodivnějších titulů na trhu. Pojďme už se ale vtělit do kůže zlobivé kozy.

Občas si prostě musím postěžovat. Recenzovat některé hry je neuvěřitelně těžké. Obecně platí, že každý má jiný vkus, a to co mně přijde skvělé, může klidně ostatní nudit. Naopak obecně přijímaná hra mě neohromí. Pak jsou tu online hry, které se těžko recenzují, protože se neustále vyvíjí a dávat jim konečnou známku tak v podstatě nejde. Hry navíc nejdou porovnávat mezi sebou – jak srovnáte Modern Combat a Flappy Bird? No a pak je tu ještě jedna kategorie – hry, které nedávají smysl. A ty se recenzují prosím jak?

Goat Simulator – videorecenze

Hra bez smyslu

Jaký je smysl života? Otázka, na kterou se nedá odpovědět. Jaký je smysl této hry? Těžko říct… Ale ano, řekněme, že vás má na chvíli zabavit. Takový cíl má nejedna hra. Spousta vývojářů se na to snaží jít nějak sofistikovaně. Goat Simulator si s nějakou hratelností vůbec neláme hlavu. Hra vlastně vznikla jako fór. Jen takový interní humor, na kterém si vývojář chtěl vyzkoušet práci s novým enginem a fyzikou.

Video z tohoto herního vtipu se však dostalo na YouTube, kde se okamžitě stalo hitem. Doslova davy lidí vyžadovaly, aby z toho vznikla skutečná hra. K výzvě se přidali i někteří novináři. A tak se skutečně stalo, že Goat Simulator vyšel pro PC. Na to, jak hloupá a bezobsažná hra to je můžeme brát průměrné hodnocení 62 % jako silně přestřelené. I když došlo k vydání samostatné hry, tak se titul nevyhrabal z toho, že jej musíme označit za pouhý vtip. A dost možná to bylo záměrem.

Koza bez smyslu

Nyní si tento vtip můžete pořídit na iOS nebo Android a vyjde vás na necelých 120 Kč. Pojďme si ale říci, o co v ní vlastně jde. Hrajete za kozu. A není to simulátor. Jste prostě koza v malém městečku a demolujete vše v okolí. Nabíháte do lidí, narážíte do aut, lezete po střechách nebo na svém dlouhém jazyku taháte věci. A o tom to celé je – jste prostě koza a děláte absurdní věci. Ono to vlastně ani nemusí být na škodu. Hry by jednou za čas klidně mohly být hloupé. Hlavně, že se u nich dobře pobavíme.

A zde se chvíli pobavíte. U hry vás chvíli udrží i úkoly, které se snažíte plnit. Není to vždy úplně snadné, musíte třeba vyletět 50 metrů vysoko, stát se kozí královnou nebo vydržet ve vzduchu 9 sekund. Tyto úkoly vás chvíli potáhnou. Dobrou půlhodinku vám hra může sebrat. Zjistíte, že jde vykolejit vlak, zničit místní Goathenge nebo odpálit benzínku. Na malé ploše je koncentrováno poměrně hodně rozličných míst. Ale co pak?

Ovládání bez smyslu

Že hra nedává smysl? Že vám příliš dlouho nevydrží, protože po chvíli už nebudete moci dělat nic nového? Přes to se teď přeneseme. Další mrzutou stránkou hry je ovšem její zpracování. A to je katastrofální. V jednom kuse se o něco budete zasekávat. Aktivní prvky (jako je třeba katapult) nebudou pořádně fungovat a ovládání samotné kozy je také otřesné. Trefit se třeba na žebřík je poměrně složitý úkol.

Goat Simulator

Nemluvě o tom, že sama koza má problémy s chozením a zakopává v podstatě o vše. Pokud chcete, tak ji klidně můžete rozhodit rovnováhu sami tlačítkem a sledovat, jak se sune k zemi. A o tom je vlastně celá hra. Bavíte se nad tím, jak koza padá z výšek, jak bourá do aut, jak nahání dělníky. Bavíte se tím, že prostě pobíháte okolo a děláte blbosti. Stále se ji snažím pochopit, ale nejde to. Autoři k tomu prostě přistoupili stylem: „What the hack, we don’t give a shit.“ A mně to vlastně ani nevadí, jen škoda, že to ani není parodie, protože v podstatě nic neparoduje.

Chvíli plníte úkoly, chvíli si hrajete s dalšími postavami (tučňák, spider-koza nebo třeba žirafa) a pak to prostě vyprchá a hru už jen tak nepustíte. Už v ní nebudete mít co dělat. Navíc se špatně ovládá a příliš dobře nefunguje. Dost možná se u ní nasmějete nad absurditami, které tato koza dokáže, ale po půlhodině vás to přejde a začnete si říkat, že jste asi utratili 120 korun za absolutní nesmysl. Ta cena je vlastně stejně nesmyslná jako celá hra.

P. S. Celý počin je natolik absurdní, že se nedá normálně hodnotit. Hra je to špatná a vědí to i tvůrci, proto vám radí, abyste ty peníze raději utratili za cihly nebo skutečnou kozu. S odstupem si začínám říkat, jestli se autoři vlastně nevysmívají lidem, kteří si tuto hru koupí.

Stáhnout Goat Simulator

50%
  • úkoly