Evoland

Evoland

Průlet historií RPG her

Jaké by to asi bylo vydat se zpět v čase a připomenout si éru dávno zapomenutých kořenů RPG her (a nejen těch)? Originální hra Evoland nás tam vezme a připomene nám takové klasiky jako Legend of Zelda, Diablo, Pokémon nebo Final Fantasy. Hra se nám neustále bude měnit pod prsty a kromě toho se nezalekne ani slušné porce humoru.

Tato hra nevznikla speciálně pro mobilní platformu, ale již v roce 2013 vtrhla na počítače. Nyní vyšla i pro mobilní platformy iOS a Android. Nás to vlastně už ani nepřekvapuje. Na tabletech a telefonech si dnes můžeme zahrát spoustu her z konzolí i počítačů. A jsou to tituly starší, aktuální nebo i vyloženě retro. Dnešní hra je sice aktuální (co jsou to necelé dva roky?), ale stejně je tak trochu retro. Stane se totiž naším průvodcem historií RPG her.

Evoland – videorecenze

Lekce z historie

Na začátku hry se budete pohybovat pouze v horizontální úrovni a váš hrdina bude mít jedinou schopnost. Zvládne chůzi vpravo. Hned jak narazí na první truhlu, tak v ní objeví i novou schopnost. Chůzi vlevo. Nejprve se tímto způsobem budete muset naučit základní pohyb postavy i obrazovky. A jelikož nás hra bere na výlet do historie, tak se budeme učit věci postupně. Nejprve se obraz bude posouvat staticky, když přijdete za okraj. Později se naučíte plynulé posouvání. A to bude právě včas, jinak by vás začala bolet hlava.

Stejným způsobem se bude zlepšovat i grafika hry. Bude se zvětšovat rozlišení, přidají se barvy a o poznání později přejdete na jednoduchou 3D grafiku, která se opět vyvine do modernější podoby. A to je hnacím motorem celé hry. To je hlavní důvod, proč se o Evoland zajímat. Protože si díky němu budete moci zavzpomínat na doby dávno minulé. Ani to ale není dotažené k dokonalosti. Vůbec by mi nevadily nějaké kontextové informace a odkazy na konkrétní hry. Chci data, chci místa a chci jména! Tak by hra mohla posloužit i hráčům, kteří tyto staré hry nehráli.

Hratelnost stranou

Nemění se jen postava nebo grafika, ale přidávají se i možnosti okolo. A mění se také hratelnost. Jednou to bude RPG ve stylu Pokémonů, později se dostaneme k Zeldě, tahovým soubojům ve stylu Final Fantasy a budeme kosit hromady pavouků jako v Diablu. Hratelnost sama ale už nijak objevná není. A všimnete si toho hlavně ve chvíli, kdy se úrovně začnou znatelně natahovat. Zatímco první střetnutí s nepřáteli bude bolestivé a často budete umírat, tak tahové souboje v kombách jsou až nepříjemně snadné.

Úvod je opravdu svižný a pravděpodobně vás pohltí. Neustále se něco mění, grafika se vyvíjí a vy skutečně cítíte změny. Těšíte se na každou novou bednu. Pak ale hra zpomalí a z těšení na bednu se stane strach před dalším nepřítelem. Ne kvůli obtížnosti. Jen vás to už prostě nebude bavit. Zdá se tedy, že si vývojáři vystříleli všechny trumfy na začátku a druhá část hry je tak o poznání pomalejší. Mohu ale říci, že ke konci to zase nabere fajn obrátky, ale prostřední část mě bavila snad nejméně.

Parodie

Evoland se nám nesnaží jen připomenout „staré dobré“ časy, ale také nás pobavit. A to se v mnoha ohledech skutečně povede. Hra se totiž snaží RPG žánr také parodovat. Nesmí tu tedy chybět absolutně generický příběh o temnotě, která ohrožuje mírumilovný svět. Příběh navíc autoři vychválí jako skutečně propracovaný. A cokoliv si odemknete, tak se neobejde bez komentáře. Ano, jak jen ta grafika z roku 1990 vypadá realisticky! Ach.

Evoland

Světlých momentů je opravdu spousta. Kromě bojování (ať už v reálném čase nebo tahovém systému) se tu objeví také řešení logických úloh. Ty ale zpravidla nejsou příliš složité a určitě byste se u nich neměli zaseknout. Jelikož jsme tu v RPG, tak nesmí chybět inventář, životy, rozhovory a občasné rozhodování (někdy s vtipně vynucenou odpovědí). Hru jste schopni projít za tři hodinky, ale to nejlepší vás stejně čeká na začátku.

Evoland je oříšek. Pokud máte za sebou éru dávných RPG kousků, hraní na prvních gameboyích, prošli jste Pokémony, trávili noci u Diabla a víte, že ten zelený mužík se nejmenuje Zelda, ale Link, tak zde dostanete pořádnou nálož nostalgie, která funguje skvěle. Hra začne perfektně, ale už v půlce jí dojde dech a do cíle běží s vyplazeným jazykem. Přesto to bude skvěle strávených několik hodin, kdy budete sledovat vývoj RPG v čase. U mladších hráčů by mohl být problém a Evoland by jim asi přišel jako ošklivý, primitivní a zvláštně fungující kousek, který jim vlastně nenabízí nic.

Stáhnout Evoland

75%
  • viditelný vývoj