Brickies

Brickies

Cihličky, co mají duši

Před čtyřiceti lety vyšla hra Breakout. Od té doby se mnohé změnilo, ale stále vycházejí hry, které její hratelnost následují. Třeba dnes recenzovaný titul Brickies. Autoři do něj zamíchali spoustu nových a vlastních prvků, takže hra jistě má nárok na své místo pod sluncem. Jak ale obstojí v silné konkurenci? Překračuje svůj žánr dostatečně?

Rok 1976, vzpomínáte? Ne? Já taky ne, ale vím, že tehdy vyšla hra Breakout. Proč nás to zajímá? Protože ovlivnila herní scénu na další desítky let. I dnes vycházejí nové hry, které se tváří jako samostatné tituly, ale hratelností se často vrací ke zmiňované hře. Asi by se dalo říci, že základ těchto brick-breakerů je stále stejný. Navíc i Breakout měl svůj vzor. A tím byl Pong. Na úvod je to hodně historie. Ta se nám však v případě této hry bude hodit.

Brickies – videorecenze

Brick-breaker

Znáte to? Na spodní straně je pálka, kterou odrážíte kuličku. Ta lítá po úrovni a rozbíjí cihličky. To už tu bylo mnohokrát a teď to přichází znovu ve hře Brickies. Ta však slibuje zásadní změny v hratelnosti. První změna bude viditelná už na první pohled. Pálka není jen na spodní straně, ale také na té horní. Musíte tak sledovat celý displej a ještě k tomu si hlídat co se děje uprostřed. S tím tak trochu souvisí druhá zásadní změna.

Už se nemusíte bát o životy, jako v dalších takových hrách. Nyní si musíte dávat pozor na čas, který nemilosrdně utíká (jak už to čas mívá ve zvyku). Když kuličku necháte propadnout, tak se vlastně neděje nic, akorát se do dalšího odrazu stává neaktivní, čímž přijdete o čas. A ten je v této hře opravdu tíživý. Někdy bych řekl, že až nespravedlivě. Ale zase přidává hratelnosti nový rozměr. Už to není jen o bezhlavém odrážení (náhoda se o to postará), ale budete muset opravdu mířit.

Bonusy

Jenže míření v této hře není vůbec snadné a kolikrát prohrajete jen proto, že se nebudete moci trefit na poslední zbývající cihličku. Kvůli tomu budete opakovat nejednu hru. Musím dodat, že i tak se zde jistá náhoda projevuje. Když máte štěstí, tak hned na začátku dostanete ten správný bonus na správné místo a místnost můžete vyčistit během mžiku. A to se mi také stalo mnohokrát. Některé z nich určitě stojí za zmínku.

Určité bonusy totiž dovedou zcela změnit hru. Snad nejužitečnější je výbušný, který likviduje cihličky v malém okruhu. Navíc se může kombinovat třeba s pilou, která dovede cihlami projíždět. A tak stačí pár odrazů a za krátkou chvilku je po všem. Dobrý je také ten, během kterého ovládáte kuličku prstem. Tím třeba snadno trefíte poslední zbývající překážky. Čím více bonusů si odemknete v kampani, tím více jich pak budete mít v nekonečném módu.

Na body

Hru můžete hrát ve dvou režimech. Buď budete procházet připravené výzvy a odemykat si další bonusy a kapitoly, nebo si zarelaxujete u nekonečného módu. I tam se vám odečítá čas, ale za každou trefu nějaký dostanete zpět. Vyplatí se hrát až když máte už něco odemčeno. Teď však přichází zásadní otázka – přesvědčilo vás toto vše o tom, že se jedná o výjimečnou hru v rámci svého žánru? Změny jsou. A jsou opravdu dobré. To ale nic nemění na tom, že je to „jen další brick-breaker“.

Brickies

Dobře je ale zpracovaný free-to-play model, který je doslova zdarma. Najdete tu pár reklam, které můžete vyvolat třeba tím, že si na jednu hru prodloužíte čas. Není tu prémiová měna nebo možnost nakoupit si spoustu zbytečností. Grafika hry je hezká. Opravdu je. Ale ani zde nejsem úplně přesvědčen. Je vidět, že autoři chtěli jednoduchost, ale už si nejsem jistý, zda dosáhli roztomilosti. Na to je vizuál přeci jen příliš strohý.

Autoři vám nelžou, když tvrdí, že přináší změny do zavedeného žánru. Skutečně je přináší a díky tomu se hra může řadit na vrchol… svého žánru. Stále je to však brick-breaker a úplně z řady také vystoupit nedokáže. A věřím, že vystoupit z řady se dá vždy (viz You Must Build A Boad). Hra je rychlá a nabízí skvělé bonusy, snaží se vás naučit mířit, ale od náhody se také úplně neodtrhnete. Graficky je povedená, ale roztomilosti Threes! nedosahuje.

Stáhnout Brickies

75%
  • bonusy