Back to Bed

Back to Bed

Nebezpečí číhá ve spánku
1

Dánští vývojáři vás vyzývají k tomu, abyste se pohodlně ponořili do spánku. Nemáte se čeho bát, vždyť vás chrání vaše podvědomí. A právě za to budete v této hře hrát. Vaším úkolem bude ochraňovat náměsíčného Boba, který potřebuje dovést zpět do bezpečí své postele. Zajímavý je také výtvarný styl, který vychází z prací M. C. Eschera nebo Salvadora Dalího.

Když se na konci roku 2011 parta dánských studentů rozhodla udělat hru pro zpestření svého CV, tak vůbec netušili, že je čeká poměrně dlouhá cesta. Základ pro hru připravili za pár víkendů a probděných nocí. Pokud ale chcete hru skutečně vydat, tak to vyžaduje o mnoho víc. A jelikož Back to Bed vypadala od začátku slibně, tak si získala přízeň novinářů. Možná i díky tomu uspěla kampaň na Kickstarteru a bývalí studenti se nyní mohli vývoji věnovat naplno. A v roce 2013 vznikla společnost Bedtime Digital Games, která měla za úkol nejen hru dodělat a vydat, ale také začít pracovat na dalších projektech.

Back to Bed – videorecenze

Hlavně nezaspat

Parta kluků si splnila sen a my jsme díky tomu dostali zajímavou hru. Tu bych jistě zařadil do položky logických her, ale pokud bych ji chtěl definovat, tak bych musel sáhnout i po jiných přídomcích. Už z obrázků vám může být něco povědomého. Výtvarný styl a hlavně design úrovní vycházejí z prací dvou významných umělců. Konkrétně M. C. Eschera a Salvadora Dalího. První zmiňovaný je u vývojářů velmi oblíbený, jak dokládá třeba hra Monument Valley.

Jen marně zde ale budete hledat ucelený příběh. Tomu se hra vyhýbá. Místo toho přináší netradiční pohled na spánek. Bob je náměsíčný člověk, který má ohromné štěstí. Stráží ho totiž Subob, který pochází z jeho podvědomí a má za úkol ho nejen chránit, ale také ho dovést zpět do postele. A to bude vaše práce. Vy jste Subob a musíte se postarat o to, aby Bob nikam nespadl, aby se nezatoulal a jednoduše přežil noc.

Nosič jablek

Celý snový svět je rozdělen na šachovnici. A právě po ní se pohybujete se Subobem. Hra vám ukazuje další kroky vašeho svěřence a jasně tak vidíte, kudy půjde. A půjde vždy rovně, dokud nenarazí o překážku a nezatočí. To udělá vždy po směru hodinových ručiček, a když se přiblíží, tak vám to hra dopředu ukáže. Můžete tak snadno plánovat. I vy totiž můžete umisťovat překážky. Konkrétně jablka.

Výhodou je, že jste značně rychlejší, takže můžete jedno jablko použít na několik zatáček. Stačí ho vždy opět sebrat, předběhnout Boba a zase ho rychle umístit. Pokud se vám to nepovede a Bob spadne třeba přes okraj do neznáma, tak se nic neděje, protože se znovu objeví na začátku. Narazíte tu ale i na takové překážky, které vás donutí úroveň restartovat. Třeba když Bob potká budík nebo zahučí do zubaté jámy. Tyto prvky postupně přibývají. I tak ale není hra vyloženě těžká. Alespoň v prvních dvou kapitolách ne.

Noční můra

Když dohrajete první dvě kapitoly, tak se vám otevřou další dvě, které mají přídomek „Nightmare“. Jsou to vlastně ty stejné úrovně, akorát v nich musíte s Bobem sebrat klíč. A kvůli tomu budete muset úplně znovu promyslet strategii. Úrovně tak budou značně obtížnější. Ale asi také zábavnější. Menší výtku mám k ovládání, protože se vám dost často nepovede přesně umístit překážku a Bob tak někam spadne. Chůze i pokládání jsou totiž dost nepřesné.

Back to Bed

Jestli ale něco hře skutečně chybí, tak je to hravost, kterou nabídla třeba právě hra Monument Valley. Potenciál optických klamů zde není vůbec využit a slouží spíš jako pozadí. Vykreslení snového světa ale funguje dobře. Graficky i atmosférou vás hra zaujme. To však může odeznít, když si uvědomíte, že je to pouze kulisa a to co fungovalo u logické hry s princeznou Idou, zde prostě nefunguje. A možná za to může i absentující příběh.

Back to Bed je bezpochyby zajímavou logickou hrou, která by měla potěšit všechny citlivé duše. Není nijak výrazně obtížná a nabídne hlavně hezkou grafiku i příjemné prostředí inspirované pracemi M. C. Eschera nebo Dalího. Občas vás může potrápit nepohodlné ovládání, a pokud jste na stejné vlně se mnou, tak si asi postesknete po výraznějším příběhu. Některé nápady ovšem nejsou špatné a Nightmare úrovně trochu výzvy přinášejí. Ještě kdyby stála o polovinu méně, tak by si říkala o jasné doporučení. Takhle je to na zvážení.

Stáhnout Back to Bed

75%
  • grafika a vizuální styl