Přenositelnost mobilních čísel: vše co vás zajímá

4

15. ledna 2006 byla spuštěna přenositelnost čísel mezi mobilními operátory. Pokud tedy nejste spokojeni u současného operátora, můžete od něj nyní odejít i se svým číslem. Jak samotná přenositelnost funguje? Jak dlouho trvá a kolik stojí?

Přenositelnost mobilních čísel: vše co vás zajímá

Kdo za to může?

Česká republika svým vstupem do Evropské unie zavázala své mobilní operátory ke zprovoznění přenositelnosti čísel mezi sebou. 15. ledna byla služba zprovozněna a my se nyní podíváme, jak funguje a co vše pro přenesení svého čísla musíte učinit. Musíme však upozornit na to, že se jedná skutečně pouze o přenesení čísla, nikoli aktivovaných služeb, výhod ani neprovolaného kreditu. Dokončením procesu přenositelnosti jste se svým původním operátorem nenávratně zpřetrhali veškerá pouta, zůstává jen a pouze vaše staré telefonní číslo.

1.krok: Roztáčíme kola přenositelnosti

Pokud si definitivně rozmyslíte, že u stávajícího operátora nejste spokojeni a chcete přejít k jinému, zajděte do nejbližší značkové, nebo autorizované prodejny vašeho BUDOUCÍHO operátora. Nezáleží přitom na tom, zda používáte paušál, nebo předplacené karty. Není problém přejít například z paušálu Eurotelu na Oskartu a naopak.

U nového operátora sepíšete objednávku k přenesení vašeho stávajícího čísla. Operátor vám mimo jiné předá i jedenáctimístné identifikační číslo, kterým se v průběhu celého procesu přenosu budete u obou operátorů prokazovat. Součástí smlouvy je i plánované datum přenesení. To vám určí operátor, nebo (pokud chcete pozdější termín) si jej zvolíte sami. Nesmí to však být za dobu delší než 3 měsíce. Operátor si s vámi také domluví formu komunikace (SMS nebo email), pomocí které vás bude o průběhu procesu informovat. Tento krok by mělo být možné vyřídit i po telefonu a emailu, ale zvláště v prvních dnech fungování doporučuji kvůli různým komplikacím a prozatím nezkušenému personálu navštívit operátora osobně. Již hned na začátku si navíc u Eurotelu můžete vybrat tarif, nebo GO sadu, kterou můžete okamžitě začít používat. Je na ní prozatímní tel.číslo, které se v den přenesení změní.

2.krok: Sbohem, operátore

Od podání žádosti u nového operátora máte 10 dnů na to, aby jste svému stávajícímu operátorovi podali výpověď. Ten má poté lhůtu 5 dnů na přezkoumání vaší žádosti. Hlavní je, aby jste vůči němu neměli žádné závazky, například v podobě stále platné smlouvy na dobu určitou. V takových případech je nutné počkat, nebo se „vykoupit“, čímž se ale přenesení čísla značně prodraží. Překážkou je také, pokud je váš kredit na předplacené kartě v záporných číslech. Neprovolaný kredit se ale nepřevádí, takže jej doporučujeme před přenesením čísla provolat.

Poté, co vám váš stávající operátor oznámí, že je vše v pořádku, nic již nebrání tomu, aby jste s vaším identifikačním číslem zašli k novému operátorovi, vybrali si u něj tarif, případně podepsali novou smlouvu a převzali prozatím neaktivní SIM kartu.

3.krok: Vítej, nový vládče

V den samotného přenesení bude vaše stará SIM karta mezi 0:00 a 2:00 deaktivována a nebude ji možno dále používat. Současně vám bude nejpozději do 6:00 aktivována SIM karta nového operátora a tím se stáváte jejím uživatelem. Od této chvíle jste uživatelem sítě nového operátora se všemi podmínkami, závazky a výhodami. Se starým operátorem vás již nic nepojí.

Co potom?

Cena za volání je do každé sítě u některých operátorů odlišná. Aby se předešlo zmatkům, bude před hovorem každého volaného, jehož číslo bylo přeneseno, přehráno krátké upozornění, do které sítě bylo číslo přeneseno.

Kolik to celé stojí?

Poplatky platíte vašemu novému operátorovi

Eurotel: Přenesní čísla je zcela zdarma. Platíte samozřejmě pouze aktivační poplatek, případně jiné platby spojené s uzavíráním nové smlouvy či kupováním GO sady a GO sady mini.

Oskar - Vodafone: Situace je v podstatě stejná jako u Eurotelu. Za přenesení čísla na paušální i předplacené programy zaplatíte symbolickou 1Kč .

T-Mobile: Zde se za převod na paušální program platí také 1Kč, ale při přechodu na Twist musí zákazník zaplatit 199 Kč a k tomu dalších 300Kč za přednabitý kredit na nové Twist SIM kartě.

Na závěr ještě vyjádření tiskového mluvčího Oskara-Vodafone na naši otázku, kolik zákazníci při přechodu k Oskar-Vodafonu zaplatí:
"Cena za převod pro zákazníka je 1Kč, ale je třeba brát v potaz i výši mezioperátorských poplatků. V případě, že budou mezioperátorské poplatky za přenos příliš velké, hrozí nebezpečí, že dotaci poplatku za přenesení čísla pocítí zákazníci v budoucnu buďto přímo na vyšším zpoplatnění služby nebo snížením jiných subvencí, například za nový mobilní telefon nebo za jiné finanční zvýhodnění služeb. Oskar Vodafone navrhl, aby částka kterou si operátoři budou za přenos platit nepřevýšila 65 Kč." (konkurence vyčíslila náklady v rozmezí 1 500 - 2 000 Kč. Spor je v současné době na ČTÚ, který musí výši mezioperátorského poplatku stanovit. pozn. red.)

Máte otázky? Ptejte se.

Pokud máte další otázky týkající se přenositelnosti mobilních čísel, ptejte se. Otázky můžeme případně tlumočit přímo operátorům a dostat tak odpovědi přímo „ze zdroje“. Pokud jste již zkoušeli číslo přenést, podělte se s námi o zkušenosti.

Diskuze ke článku
disser
to bude docela narocny. 20 tisíckrát behat na pobocku. taky by to mohli vymyslet tak, ze nastavajicimu operatorovi podepisete jeho smlouvu a zaroven u nej vyplnite vypovedni smlouvu pro stareho operatora a sami by si to mohli vyresit a predat. takhle je to skoro horsi nez na uradech. jenom se vam nechce zvracet z jejich otravenejch tvari...
Martin Pultzner - šéfredaktor
Do budoucnosti by to mělo jít i přes infolinky operátora, ale je pravda, že dnes by bylo skoro lepší si vzít na vyřízení všeho půldenní dovolenou.
Nik
Rozhodl jsem se převést své telefonní číslo od O2 k Vodafonu. Z počátku se zdálo, že vše probíhá jak má. Na můj dotaz mi po deseti dnech O2 oznámil, že vše je na nejlepší cestě. Nebylo. Po 14 dnech přestalo platit jedenáctimístné identifikační číslo a já pro něj musel znovu k Vodafonu. Prý z důvodu problémů u O2. Na podruhé se převod podařil. Tedy, ano i ne. Pokud mi volal někdo od Vodafonu nebo T-mobilu, dovolal se. Volalo-li se však od O2, dotyčný se dozvěděl, že volané číslo není dostupné. Obdobně je tomu i u SMSek. Kdopak asi za to může? No já, protože jsem si naivně myslel, že odchod od O2 je snadný a beztrestný.
Občan ČR
Vážení(é) pánové(í),přenositelnost telefonních čísel jaksi neuvažuje a nepředpokládá přenositelnost nomadických čísel! Dotazem na operátory jen zjistíte nemožnost si ponechat Vám přidělené nomadické číslo.
Opět lze jen konstatovat,že instituce dávající podklady k zákonu a zabývající se"odborně" touto problematikou, nejen že nepostupují s vývojem techniky,ale už vůbec né k prospěchu zlepšení postavení zákazníka.Nejhorší je na tom fakt,že si takové experimentující diletanty a paskviláře draze platíme z daní a jejich počiny a výsledky rozhodování směřují do kapes a pro blaho monopolu stávajících operátorů !!!
Prostě křivák rovnou čáru nenakreslí, jenom a opět jen polodotažený experimentální paskvil.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze