Jako přenositelnost telefonních čísel se označuje možnost uživatele telefonních služeb udržet si své telefonní číslo i po změně poskytovatele. Cíl byl a je jasný: zvýšení konkurence a donucení operátorů vážit si každého zákazníka, který by potencionálně mohl v případě nespokojenosti změnit snadno svého poskytovatele.
V rámci zlepšování hospodářské soutěže je přenositelnost v mnoha zemích podřízena zákonem a to včetně České republiky (zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích). Tato možnost má také za úkol ochránit spotřebitele před náklady při změně telefonního čísla.
Od 1. září tohoto roku nabylo účinnosti nařízení Českého telekomunikačního úřadu, které mobilním operátorům ukládá, aby zajistili přenos mobilního čísla během čtyř dnů. Na webových stránkách mobilních operátorů jsme se mohli o chystané změně dozvědět již s předstihem. Dnes si ukážeme návod, jak při změně operátora postupovat.
Přechod se závazkem
Důležitým aspektem při změně telefonního čísla je potenciální závazek u operátora. V tomto případě nastává problém při výpovědi, kdy operátor může požadovat (a samozřejmě to udělá) uhradit zbytek paušálu, respektive minimální měsíční plnění krát počet měsíců, které zbývají do vypršení dané smlouvy.
V červnu však poslanci schválili tzv. Husákovu novelu, která operátorům nařizuje snížení této pokuty za předčasný odstup na 1/5 celkové ceny. Operátoři mají od nabytí účinnosti zákona půl roku, aby změnili smlouvy stávajícím zákazníkům.
To se téměř s jistotou stane až ke konci této lhůty, čili v prvním čtvrtletí roku 2014. Potěšující informací je fakt, že se zákon týká i smluv stávajících, čili od změny smluv operátorem bude mít každý zákazník nárok na přestup při doplacení 1/5 zbývajícího paušálu.
T-Mobile se k celé věci postavil čelem, a od 1. září změnil kromě nařízení ČTU o přenositelnosti čísla za 4 dny také obchodní podmínky, které snižují vyplacení se ze závazku na polovinu.
Přechod k T-Mobile od Vodafone/O2
Pokud se rozhodnete pro nabídku mobilního operátora T-Mobile a momentálně jste u O2 nebo Vodafone, postup je následující:
Krok první: podání výpovědi
Vodafone:
- Závazek: v případě Vodafone máte na výběr hned z několika možností. Ukončit závazek můžete písemnou výpovědí, návštěvou kamenné pobočky a nebo můžete vše vyřídit po telefonu. Stačí vytočit *077. Doplacení případného závazku je V PLNÉ VÝŠI (až do začátku roku 2014).
- Předplacená karta: zákazníci Vodafone vytočí *077.
Telefonica O2:
- Závazek: v případě O2 je nutné poslat písemnou výpověď služeb nebo navštívit kamennou pobočku. Doplacení případného závazku je V PLNÉ VÝŠI (až do začátku roku 2014).
- Předplacená karta: zákazníci O2 vytočí *33.
Váš stávající operátor Vám sdělí tzv. Číslo Výpovědi Opouštěného Poskytovatele služeb (ČVOP), které následně sdělíte T-Mobilu v kroku 2. Tento unikátní identifikátor má platnost 60 dní ode dne vydání.
Krok druhý: uzavření smlouvy nebo přechod na Twist
V tomto kroku si z nabídky T-Mobile vyberete požadovaný balíček a zavážete se smlouvou, případně se rozhodnete přejít na předplacenou kartu (Twsit). Smlouvu můžete uzavřít jak na kamenné pobočce, tak zavoláním na telefonní číslo 603 603 603. T-Mobile Vás také požádá o ČVOP, které jste získali v prvním kroku postupu.
Tento unikátní identifikátor musíte dodat nejpozději 3 dny před samotným přenesením, pokud tedy chcete přenést číslo za 4 dny, musíte tak učinit nejpozději den následující po prvním kroku. Pokud identifikátor zapomenete při uzavírání nové smlouvy s T-Mobilem, máte možnost dodat ho později. a to hned několika možnostmi: SMS zprávou ve tvaru: PRENESENI_CVOP, zavoláním na 800 73 73 73 a nebo dodat osobně na pobočku T-Mobile
Krok třetí: samotné přenesení
V den, na kterém se společně dohodnete s vaším novým operátorem, již stačí vyměnit obdrženou SIM kartu v telefonu, na které již bude Vaše přenesené mobilní číslo. Změna telefonního čísla (deaktivace na staré SIM kartě a aktivace na nové SIM kartě) proběhne dle grafu výše od 00:00 do 06:00 dne přenosu – v tuto dobu bude telefon dostupný pouze pro tísňová volání.
Krok 1 a 2 lze prohodit, čili nejprve uzavřít novou smlouvu a následně zažádat stávajícího operátora o ČVOP. Důrazně však doporučujeme výše popsaný postup, unikátní identifikační číslo ČVOP je totiž jasným signálem uvolnění od stávajícího operátora a vyhnete se tak možným problémům.
Přechod k O2 od Vodafone/T-Mobile
V případě, že Vás zaujala nabídka operátora O2, postupujete podobně:
Krok první: podání výpovědi
Podání výpovědi a získání unikátního čísla ČVOP - v případě podání výpovědi u Vodafone postupujete stejně jako v postupu u T-Mobile, v případě výpovědi u T-Mobile kontaktujete zákaznickou linku 4603 (předplacená karta bez závazku), případně navštívíte kamennou pobočku (tarifní zákazníci). Vypovědět smlouvu je samozřejmě možná také písemně (tarifní zákazníci). T-Mobile si v případě zrušení závazku na dobu určitou účtuje doplacení poloviny zbývající částky (MMP).
Krok druhý: uzavření nové smlouvy
Uzavření nové smlouvy s operátorem O2, kterému sdělíte číslo ČVOP – od této chvíle bude celý proces trvat maximálně 4 dny, pokud si vy sami nebudete přát pozdější termín – den první. O2 odešle opuštěnému operátorovi objednávku o přenos mobilního čísla (den první). Opuštěný operátor (Vodafone, T-Mobile) potvrdí správnost identifikátoru ČVOP a telefonní číslo uvolní (den druhý). Číslo bude posléze zapsáno do centrální databáze přenesených čísel (den třetí).
Krok třetí: samotné přenesení
V den, na kterém se společně dohodnete s Vaším novým operátorem, již stačí vyměnit obdrženou SIM kartu v telefonu, na které již bude Vaše přenesené mobilní číslo. Změna telefonního čísla (deaktivace na staré SIM kartě a aktivace na nové SIM kartě) proběhne dle grafu výše od 00:00 do 06:00 dne přenosu – v tuto dobu bude telefon dostupný pouze pro tísňová volání (den čtvrtý).
O2 Vám začne účtovat nové služby až v den aktivace čísla u O2. V minulosti, kdy celý proces přenosu trval zmíněných až 27 dní, O2 vydávalo dočasné telefonní číslo, které začalo zpoplatňovat jeho aktivací – toto dočasné telefonní číslo vydávalo 2 dny od uzavření smlouvy a vy jste tak byli nuceni platit i za toto dočasné číslo. Od září je tomuto nepochopitelnému postupu konec.
Přechod k Vodafone od T-Mobile/O2
V případě, že Vás zaujala nabídka operátora Vodafone, postupujete opět velmi podobně. Opět budete potřebovat ČVOP, které slouží jako unikátní identifikátor pro přenos čísla.
Krok první: podání výpovědi
V případě podání výpovědi u T-Mobile kontaktujete zákaznickou linku 4603 (předplacená karta bez závazku), případně navštívíte kamennou pobočku (tarifní zákazníci). Vypovědět smlouvu je samozřejmě možná také písemně (tarifní zákazníci). T-Mobile si v případě zrušení závazku na dobu určitou účtuje doplacení poloviny zbývající částky (MMP). V případě podání výpovědi u O2 musíte opět navštívit kamennou pobočku nebo podat výpověď písemně na adresu společnosti. O2 si v případě předčasného zrušení závazku účtuje celou zbývající částku MMP.
Krok druhý: uzavření nové smlouvy
V tomto kroku si z nabídky Vodafone vyberete požadovaný balíček a zavážete se smlouvou, případně se rozhodnete přejít na předplacenou kartu. Smlouvu můžete uzavřít jak na kamenné pobočce, tak zavoláním na telefonní číslo 800 777 777. Vodafone Vás také požádá o ČVOP, které jste získali v prvním kroku postupu, stejně jako v případě přechodu k O2 a T-Mobile.
Krok třetí: samotné přenesení
V den, na kterém se společně dohodnete s Vaším novým operátorem, již stačí vyměnit obdrženou SIM kartu v telefonu, na které již bude Vaše přenesené mobilní číslo. Změna telefonního čísla (deaktivace na staré SIM kartě a aktivace na nové SIM kartě) proběhne dle grafu výše od 00:00 do 06:00 dne přenosu – v tuto dobu bude telefon dostupný pouze pro tísňová volání.
Shrnutí
Dle asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), ve které se sdružují Telefónica, T-Mobile, Vodafone a další operátoři stálo zavedení nového systému desítky milionů korun a stovky hodin práce odborníků.
Proces samotný se každopádně zjednodušil, pro přenesení vám většinou postačí získání ČVOP od Vašeho stávajícího operátora a následně zavolat na infolinku operátora, ke kterému chcete přejít. O zbytek se postarají samotní operátoři. Každopádně se jedná o vstřícný krok směrem k zákazníkům a přenesením čísla již neztratíte tolik času.
Tak oproti lupě my ho teda vygenerovali hned (hovor trval 12 min) ale kód má prý platnost jen dnes DO dnes. he.. tak sem zvědavej co na to druhej operátor ;)
Jo a poslali mně ho SMSkou 3x - onani.
Předplacenka se zůstatkem 0,12 kč