Předčasné ukončení smlouvy se sankcí za 1/5 závazku je tu

13

Novela Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), veřejností známá též jako „Husákova novela“, která snižuje pokutu za předčasné ukončení smluvního závazku na pětinu, nabyla účinnosti 8. srpna minulého roku. Od té doby začala běžet 6 měsíční lhůta, ve které museli operátoři změnu uvést v praxi. T-Mobile má svoji premiéru už za sebou, zákazníci Vodafone a O2 se dočkají poslední možný den.

Nepřehlédněte:

Velká telekomunikační revoluce je tu

Novela Zákona o elektronických komunikacích, zkráceně ZoEK, vzbuzovala již od svého vzniku spoustu emocí. Mezi operátory pochopitelně hlavně ty negativní, mezi zákazníky naopak veskrze pozitivní. Tak či tak, od 8. února nejpozději se stává realitou i pro běžné zákazníky, v tento den totiž O2 a Vodafone aplikuje změny v praxi (pro O2 je to navíc poslední den, kdy mohou vzhledem ke změně VOP bez sankcí operátora opustit). T-Mobile si svoji „slavnostní premiéru“ odbyl jako první ke sklonku minulého měsíce, konkrétně 26. ledna.

Pětinová smluvní pokuta

Mezi zákazníky je tato novela vítaná především z toho důvodu, že případné vypovězení závazku bude zpoplatněno pokutou ve výši maximálně 1/5 zbývajícího závazku k doplacení, případně minimálního měsíčního plnění. Existují samozřejmě jisté výjimky. Například pokud máte tarifní zvýhodnění/paušál se slevou (kterou jste získali v rámci nějaké akce), operátor vám vždy vyčíslí zbývající částku z ceníkové částky tarifu. Dalším úskalím je například situace, kdy jste si k tarifu vzali zvýhodněný telefon nebo tablet za sníženou cenu. V takovém případě budete muset doplatit částku mezi zvýhodněnou cenou a plnou cenou zařízení podle katalogové ceny, v takovém případě je tedy vhodné si předčasné ukončení závazku dobře rozmyslet.

p) výše úhrady v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, výpovědí ze strany účastníka nebo podnikatele nebo dohodou obou smluvních stran, přičemž výše úhrady nesmí být vyšší než jedna pětina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedna pětina součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, a výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek,

Zdroj: Předpis č. 127/2005 Sb. Zákon o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), § 63 (1) p) (plné znění)

Rekapitulace

  • maximální výše smluvní pokuty při předčasném ukončení je 1/5 zbývajícího závazku k doplacení, respektive minimálního měsíčního plnění
  • v případě, že máte na tarif se slevou (akční nabídka atp.), pětina pokuty se vypočítává z katalogové ceny tarifu, ne z ceny zvýhodněné
  • v případě, že jste si k tarifu vzali přístroj za zvýhodněnou cenu, bude nutné doplatit rozdíl mezi zvýhodněnou a katalogovou cenou daného zařízení

T-Mobile

8.3 Pokud Smlouva skončí před uplynutím sjednané doby určité z jiných důvodů než z důvodu prodlení s úhradou peněžitých dluhů, jste povinen(-na) Operátorovi zaplatit úhradu ve výši úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které Vám bylo poskytnuto za zvýhodněných podmínek a současně úhradu ve výši 20% součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby jejího trvání (rozhodující je přitom základní cena měsíčního paušálu s DPH naposledy vyúčtovaného ve Vyúčtování, která je uvedena v Ceníku), nebo 20% součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, přičemž v této části úhrady se má za to, že tato představuje paušální odškodné za předčasné ukončení Smlouvy, která byla mezi smluvními stranami původně sjednána na dobu určitou. V případě, že Vám Operátor bude účtovat úhradu nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, je Vám oprávněn tuto část úhrady vyúčtovat samostatně.

Zdroj: Všeobecné podmínky společnosti T-Mobile Czech Republic a.s., kapitola 8.3 (plné znění)

Telefónica O2

13.5 Předčasné ukončení Speciální nabídky: Pokud Účastník požádá o zrušení Služby ke dni, který předchází poslednímu dni Doby trvání Speciální nabídky, je O2 oprávněna mu vyúčtovat úhradu za předčasné ukončení (paušální odškodnění). Účastník se zavazuje toto paušální odškodnění zaplatit. Pro Účastníka využívajícího Služby za zvýhodněnou cenu činí výše této úhrady jednu pětinu součtu měsíčních paušálů (podle aktuálního paušálu včetně DPH) zbývajících do konce Doby trvání Speciální nabídky. Účastník, který za zvýhodněnou cenu získal zboží, uhradí za předčasné ukončení rozdíl mezi zvýhodněnou kupní cenou a standardní cenou zboží u O2 podle ceníku.

Zdroj: Všeobecné podmínky pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., kapitola 13.5 (plné znění)

Vodafone

D.1 Zákazník je oprávněn bez uvedení důvodu ukončit Smlouvu uzavřenou na dobu určitou, a to písemnou výpovědí na speciálním formuláři (dostupném na všech prodejnách a na stránkách www.vodafone.cz), kterou zašle na adresu sídla Vodafone; k výpovědi Smlouvy, která nebude učiněna na speciálním formuláři se nepřihlíží. V případě výpovědi je zákazník povinen zaplatit Vodafone částku odpovídající jedné pětině součtu všech Minimálních měsíčních plnění zbývajících k úhradě do konce sjednané doby trvání smlouvy u příslušného Čísla, která představuje paušální odškodnění za předčasné ukončení smlouvy ohledně příslušného Čísla před uplynutím sjednané doby trvání (náhrada škody vzniklé v důsledku toho, že zákazník nesplnil svůj závazek ze Smlouvy), a dále rozdíl mezi kupní cenou zařízení a jeho zvýhodněnou kupní cenou, za kterou jej od Vodafone zákazník koupil. Výpovědní lhůta činí jeden měsíc a počíná běžet prvním dnem zúčtovacího období následujícího po doručení písemné výpovědi Vodafone, přičemž k ukončení Smlouvy dojde posledním dnem zúčtovacího období. Vodafone není oprávněn ukončit Smlouvu výpovědí. Pro vyloučení pochybností, ukončení Smlouvy dohodou uzavřenou v písemné formě má shodné důsledky jako výpověď Smlouvy zákazníkem bez uvedení důvodu (viz výše).

Zdroj: Podmínky služeb a zboží za zvýhodněnou cenu, kapitola D.1 (plné znění)

Co dalšího?

Novela ale neupravuje pouze maximální možnou výši pokuty, ale i další záležitosti. Tak například automatické prodlužování závazku. Novela umožňuje i nadále aby operátor přidal do smlouvy informaci o automatickém prodlužování, musí však nejdříve tři a nejpozději jeden měsíc před datem prodloužení informovat o možnosti a způsobu jak smlouvu (automatické prodloužení) ukončit. Už by se tedy nemělo stávat, že zákazník promešká možnost zrušit si automatické prodloužení, tedy samotný tarif.

Novela se vztahuje také na smlouvy uzavřené přes telefon, v hlavních rolích zde typicky figurují různá call centra. Po doručení takto uzavřené smlouvy začne běžet čtrnáctidenní lhůta, ve které může zákazník bez jakékoliv sankce a postihu závazek zrušit. Nově už tedy nebude možné, aby telefonát s pracovníkem call centra sloužil jako jediný podklad pro uzavření dodatku ke smlouvě nebo smlouvy samotné bez možnosti bezplatného odstoupení od takového závazku, smluvní podmínky tedy zákazník musí dostat buď písemně nebo elektronicky.

Závěr

Do jaké míry se budou nově operátoři snažit, aby jim zákazníci předčasně neutíkali, zatím není jasné. Jisté je, že nové podmínky přinesou trochu více klidu při podepisování nových smluv a zejména v případě, že se vlivem různých okolností rozhodnete svůj závazek změnit, zrušit či neprodloužit, což bylo mnohdy zbytečně obtížné a spojené s vysokými sankcemi. Na druhou stranu chápeme i nevoli operátorů, řádně podepsaná smlouva (pokud nebyla podepsána za nápadně nevýhodných podmínek) se má zkrátka zkrátka dodržovat, ať už jde o smlouvu nového paušálu, nebo jakoukoli jinou. Jaký je váš názor?

Zdroje: o2.cz, t-mobile.cz, vodafone.cz

Diskuze ke článku
Jack2310
Využil jsem změny ve všeobecných podmínkách, resp. změny v rychlosti po vyčerpání FUP u O2 a odešel jsem předčasně z O2 a nestálo mě to ani korunu.
I tyto pětinové sakce jsou výsměch zákazníkům.
bukvi
No a co v případě, že se přestěhuješ a celý operátor je ti na houby, protože v tom místě nemá pokrytí. Babo raď.
Renata
Vodafone převezme zákazníky LAMA mobile - tenhle virtuál skončí.

Operátor LAMA mobile má drahý tarif než síťový operátor Vodafone, za příplatek 100,- Kč máte slušných 1500 MB dat a neomezené SMS. LAMA mobile asi neviděla nabídku One mobile nebo Voocall.
David PORWOLIK
Vodafone mě dnes neoprávněně odpojil tel.: +4206089x99x0, IČ: x1x52xx4, XXXXX mobike, s.r.o. od 13.1.2014 - 13.3.2014 vše funguje s tarifem RED do všech sítí za 699,- Kč, pořídíte si hardware a střih nůžkami na kabelu. Že by někdo vzal telefon řekl chybí podpis ani náhodou. Neporušuje náhodou Vodafone VOP?!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze