Need For Speed Most Wanted - pirátem silnic snadno a rychle (recenze)

12

Před několika dny vydala společnost Electronic Arts nový díl nesmrtelné herní série Need For Speed. Má podtitul Most Wanted. Zahrajete si ho na telefonech a tabletech s iOS a Androidem, těšit se můžete na špičkové grafické zpracování a dynamické závody. Hru jsme podrobně otestovali a v tradičním sobotním softwarovém okénku vám přinášíme její recenzi.

Série závodních her Need For Speed nás provází už od roku 1994. Celkem bylo vydáno 20 různých pokračování, díl Most Wanted z tohoto roku je pokračováním číslo 21. Pokud se v této sérii trochu orientujete, pak víte, že podtitul Most Wanted měla již tato hra v roce 2005. Nevím proč tvůrci recyklují starší názvy, není to ale rozhodně poprvé, to samé udělali v roce 2010, kdy znova vyšel díl s podtitulem Hot Pursuit.

Ačkoli Need For Speed Most Wanted vychází pod hlavičkou Electronic Arts, za vývojem stojí společnost Firemonkeys. Říká vám toto jméno něco? Firemonkeys pracují na hře Real Racing 3, která má být nejreálnější mobilní závodní hrou. Dá se proto předpokládat, že tyto nové Need For Speed jsou postavené na stejném grafickém enginu, jako očekávaný Real Racing 3. Určitě nevyužívají celý jeho potenciál (to by vývojáři šli sami proti sobě), ale nepředpokládám, že by stejná společnost pro dvě různé závodní hry, co vyjdou relativně brzy po sobě, programovala dva zbrusu nové grafické enginy.

Příběh: staňte se tím nejlepším pirátem silnic

Hra Need For Speed se odehrává ve fiktivním městě Fairhaven City. Jste účastníkem nelegálních závodů a musíte vyhrát nad deseti ostatními nejlepšími závodníky ze žebříčku „Most Wanted“. Začínáte tedy na jedenácté pozici, cílem je hry je se umístit na příčce první. Protivníci jsou ale zkušení, nenechají si nic líbit a vždy mají o chlup lepší auto, než máte vy.

Mimo protivníků si ještě musíte dávat pozor na policejní auta, které se vás budou snažit zastavit a zatknout. Budou vás nejen pronásledovat, ale znepříjemní vám jízdu i silničními zátarasy. Pronásledovaného policejního vozu se zbavíte tím, že do něj šikovně nabouráte.

Hratelnost: nudit se rozhodně nebudete

Po několika odehraných hodinách musím říct, že mě Need For Speed Most Wanted hodně baví, a to mnohem více, než předchozí díly. Oproti nim je vidět značný posun v grafickém zpracování a ovládání, nic z toho vás nefrustruje, po každém odehraném závodu máte chuť ještě na další, a tak to má u správné závodní hry být.

Pokud od hry čekáte reálnou simulaci jízdy autem, potom se raději poohlédněte například po Real Racing 2. Série Need For Speed si nikdy na reálný simulátor nehrála (až na díl s podtitulem Shift), vždy šlo o arkádové závody. Auta se určitě nechovají jako ve skutečnosti, cílem hry je „pobavit“ co nejširší okruh hráčů, proto jsou fyzika i ovládání zjednodušeny, abyste si mohli dosyta užívat zběsilého závodění.

Aut je ve hře několik desítek

Zajezdit si budete moci v několika desítkách různých (celkem jsem jich napočítal 46) aut, některé dostanete za vyhrané závody, jiné si budete moci koupit za vydělané peníze. Auta se vám budou objevovat ve vaší garáži, kde se jimi pak můžete kochat. Jsou tam vidět i auta, která nevlastníte, s možností si je koupit. Ta auta, která koupit nejdou, u sebe mají napsáno, co musíte udělat pro to, abyste je vyhráli.

Chybí volná jízda po městě a okolí

Tratí je ve hře deset, ale s tím, že se jdou hrát i pozpátku, čili celkový jejich celkový počet je 20. Jsou situované do různých grafických prostředí, užijete si zběsilé honičky ve městě i mimo něj. Nejde vždy jen o klasické závody, to by vás přestalo asi brzy bavit, závodních disciplín je ve hře více (například jízda na čas v rámci několika checkpointů a podobně) během jízdy musíte ujíždět policistům, kteří se vás snaží zastavit a zatknout.

Oproti novému Most Wanted pro konzole a počítače je zde jeden podstatný rozdíl. Android a iOS verze nenabízí volnou jízdu, nemůžete se jen tak projíždět po městě a jeho okolí. Vždy si musíte na mapě vybrat konkrétní závod.

Destrukční model: částečný

Ve hře je přítomen i částečný destrukční model, což nebývá obvyklé, v mnoha závodních hrách jsme se setkali s tím, že ať bouráte jak chcete, auto je vždy jako nové. Je to tím, že skuteční výrobci, kteří poskytují licenci na své vozy do hry, nechtějí vidět svá auta jakkoli poškozená.

V Most Wanted je to ale jinak. Své auto v kolizích s ostatními závodníky, policií či s běžnými auty na silnicích můžete poškrábat, poškodit mu skla, zlomit zrcátka nebo mu urvat nárazník (částečně nebo úplně). Nikdy sice z auta neuděláte hromádku plechu, ale pro arkádové závodění je tento destrukční model plně dostačující.

Grafické zpracování: pastva pro oči

Need For Speed Most Wanted je další hrou, jejíž grafika se blíží kvalitě, kterou známe z konzolí Playstation 3 nebo Xbox 360. Hned po prvním spuštění vás grafika uchvátí, markantní je to hlavně na velké obrazovce nového iPadu.

Hodně se vám budou líbit hlavně odlesky vody na silnici, ty jsou zpracované naprosto špičkově. Pěkné jsou i odlesky na samotných autech. Dále se můžete těšit na hru světel a stínů, propracované modely aut, hezké ztvárnění okolí trati. Jezdit se bude nejen ve dne, ale i v noci či při soumraku.

Co se týče plynulosti, tak po většinu času běží hra plynule bez jakéhokoli cukání, ale najdou se i situace, kdy se počet snímků o poznání sníží a následuje drobné trhání obrazu. Nestávalo se mi to přímo ve hře, bylo to v převážné většině ve scénách, které předcházely závodu nebo se zobrazily po jeho skončení. Není to ale nic dramatického, nestává se to často, herní zážitek vám to nezkazí.

Ovládání: pohybem či dotykem

V nastavení si můžete vybrat ze dvou způsobů ovládání. První je pohybem, respektive nakláněním telefonu či tabletu, druhý je dotykem, kdy máte v levém spodním rohu virtuální volant, kterým točíte. Ovládání směru je ještě doplněno klasickou brzdou, pro její použití se stačí prstem dotknout displeje v levé části. Též můžete zabrzdit ruční brzdou, pro ni je vyhrazena pravá část displeje. A ještě tu máme nitro, to se aktivuje pohybem prstu po displeji zespoda nahoru. Akcelerace vozu je automatická.

Je škoda, že chybí ještě třetí, hodně rozšířený, způsob, kdy se pro zatočení stačí dotknout displeje v jeho levé nebo pravé části.

Stejně jako u předchozích dílů vám bude ovládání předvedeno s podrobným vysvětlením po prvním spuštění hry, kdy si ho vyzkoušíte v jednom závodu nanečisto. Osobně mi nejvíce vyhovuje ovládání pohybem, v porovnání s předchozími díly Need For Speed mi přijde toto ovládání znatelně lépe zpracované a přesnější.

Tuning aut: zapomeňte na něj

Změnou oproti jiným dílům, která nepotěší spoustu hráčů, je nemožnost tuningu vašich aut. Jediné, co můžete změnit, je barva. Později přibude možnost aplikovat na vaše auta modifikace. Auto pak bude odolnější, rychleji se mu bude nabíjet nitro, lépe sedí. Problém je, že investice do každé z těchto modifikací platí jen na jeden jediný závod.

Auta, na které ve hře narazíte, jsou licencované modely skutečných vozů různých značek, používají i stejné názvy.

In-game nákupy: u takto drahé hry by být nemusely

Need For Speed Most Wanted patří k těm dražším hrám, co se v App Store nachází, stojí v přepočtu kolem 140 Kč. Přesto však vývojáři do ní integrovali in-app nákupy. Kupovat se budou virtuální peníze, za které pak můžete ve hře kupovat lepší auta. Ulehčíte si tím hru, nebudete muset pro vydělání potřebného množství peněz odjezdit tolik závodů a můžete si koupit své vysněné auto hned.

Hra se dá samozřejmě dohrát i bez in-game nákupů, jen vám to bude trvat déle. Budete muset více závodit a vyhrávat, abyste si potřebné peníze vydělali.

Podporované platformy: iOS a Android

Hra vyšla současně pro iOS i Android, stáhnout si ji můžete na App Store a Google Play. Velikost instalačního balíčku je necelých 600 MB, po instalaci si ovšem hra ukousne 1,7 GB.

Stáhnout Need For Speed Most Wanted z App Store

Stáhnout Need For Speed Most Wanted z Google Play

Já jsem hru testoval na novém iPadu, kde fungovala naprosto bezproblémově.

Need For Speed Most Wanted je hrdým pokračovatelem této závodní série a nemusíte se bát, že by šlo o nějaký propadák. Lví podíl na tom mají vývojáři z Firemonkeys, kteří nás snad už brzy překvapí třetím pokračováním hry Real Racing. Most Wanted má spád, jde o dynamické arkádové závody, které vás nebudou nudit. Špičková grafika hry jde ruku v ruce s dobrou hratelností a ačkoli hra nepatří k těm nejlevnějším, tak investované peníze za to stojí.

Hodnocení: 9/10

• Částečný destrukční model
  • Několik desítek licencovaných vozů