Motion Media: jsme hlavně parta velkých dětí s fousama (rozhovor)

Společnost Motion Media se mimo tvorby webových prezentací a aplikací zaměřuje i na vývoj mobilních aplikací pro iOS, Android a Blackberry. Patrně budete znát její aplikaci iVysílání, která pro vaše mobilní zařízení zpřístupňuje mnohaletý archív odvysílaných pořadů ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4.

Dnešní rozhovor jsme připravili s panem Jiřím Janouškem ze společnosti Motion Media. Ta má na kontě několik mobilních aplikací, z těch nejznámějších jmenujme hlavně iVysílání České televize, jde o archiv odvysílaných pořadů ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4, který obsahuje více než 4 roky video obsahu.

Jiří Janoušek

Jak dlouho se již zabýváte vývojem aplikací pro moderní multimediální zařízení, a jak jste se vůbec k této činnosti dostali?

Vyrostli jsme jako digitální agentura, ale tak po dvou letech nám došlo, že jsme hlavně parta velkých dětí s fousama, který si baví hrát, takže mobilní aplikace byly jasná volba. No a jak to tak vypadá, tak velkých dětí s fousama i bez nich je spousta, protože je o tohle rozšíření naší činnosti solidní zájem.

Co všechno je třeba k tomu, aby mohl člověk začít vyvíjet aplikace (speciální znalosti, zařízení, finance)? Jaké vývojové prostředí používáte? Kolik času vám zhruba zabralo programování konkrétní aplikace pro ČT?

To nedokážu odhadnout, my jsme nestartovali od nuly. Vývoj mobilních aplikací a standardní weby mají hodně společného, takže to pro nás nebyla tak velká změna. Navíc nás to prostě baví.

iVysílání

Kolik členů má vývojářský tým?

Dnes nás je cca 15.

Existuje mezi vývojářskými týmy rivalita?

Myslíte vývojářskými firmami? Jasně, ostatně jako všude, kde je jeden píseček a hodně báboviček chtivých.

Jak probíhá vývoj a následné testování aplikace? Testujete pouze na emulátoru nebo máte k dispozici řadu testovacích telefonů? Jaké modely používáte?

Na začátku se řeší, aby aplikace prostě fungovala. To je doba, kdy je potřeba pozavírat grafiky do klecí, protože se hodiny a hodiny znásilňují a przní jejich návrhy. Pak se začne leštit. Šoupeme pixely tam a zpátky, aby jsme nakonec zase mohli vypustit grafiky a všechno navonět a pocukrovat. V téhle fázi už se zároveň testuje. Na řadu přijdou jak emulátory, tak telefony, manželky, přítelkyně, potomstvo. Je to potřeba hlavně u Androidu, protože u něj na emulátoru nevyladíte všechno.

Aplikace testujete sami, nebo máte nějaký tým externích betatesterů?

Obojí. Mít všechny Androidy prostě nejde, takže tady nastupují betatesteři. Někdy, protože je to baví, někdy protože tuší, že se jinak podobné aplikace nedočkají, někdy, protože jinak se nedočkají kapesného, nebo klidu.

iVysílání

Dá se nějak všeobecně říci, jaké aplikace dnes patří k nejžádanějším a nejstahovanějším?

Nenosím statistiky v hlavě, ale určitě to budou hry. Děti, plus velké děti, plus děti s fousama sou obrovská kupní síla, která potřebuje zlikvidovat nudu okamžitě a nejpozději ihned. Pastelky, oběd i hypotéka počkají.

V případě, že máte aplikaci vytvořenou a otestovanou na příslušných zařízeních, jak těžké je se s ní prosadit do jednotlivých Marketů? Jaké podmínky/poplatky jsou s tím spojeny?

Developerské profily jsou zpoplatněné, platí se symbolický poplatek maximálně kolem sta dolarů. Ale prosadit se, to je úplně jiná. Pokud vyrábíte něco konkrétního, co na lokálním trhu chybí, lidé si pro to dojdou skoro sami. Ale jestli plánujete zasáhnout světový trh, to je úplně jiná liga. To je něco mezi uměním a magií.

Jaká doba uplynula u této konkrétní aplikace pro Českou televizi, od přihlášení do Marketu, do jejího schválení, a nasazení do Marketu?

První aplikace (iPad) nám trvala dobrých několik měsíců. Několikrát jsme mysleli, že jsme byli hotovi. Nebyli. Zpětně si říkám, že přesně to, že jsme nebyli líní vyhodit sporné části a vymyslet je znovu, pomohlo aplikaci k úspěchu. Několikrát jsme toho ale už měli plný brejle. Samotný proces schvalování trval asi 3-4 týdny. Chtěli jsme se pokusit o menší výjimku a nepovedlo se, proto se to oproti standardním cca dvěma týdnům trochu protáhlo.

Můžete přiblížit náročnost schvalovacího procesu a obtíže? Jak poté probíhá update aplikací na market?

Zkoušeli jsme přemluvit Apple, aby aplikaci dovolil přehrávat video i přes mobilní připojení, i když na to ČT nemá požadovaný formát. Jablka ale nediskutují, museli jsme aplikaci upravit, aby videa přehrávala jen na WIFI.

iVysílání

Máte nějaké ohlasy uživatelů, jak jsou s aplikacemi spokojení? Jakým způsobem nakládáte s názory na aplikaci, které publikují uživatelé na marketech. Promítáte je do aktualizací?

Samozřejmě. "Kibic drž klapajznu" u nás fakt nefunguje. Naopak sbíráme kibicy všude, kde to jde. V komentářích, na Twitteru, dokonce chodí i dost mailů, za které jsme taky vděční.

Jaká je podle vás budoucnost ohledně aplikací na mobilní telefony a tablety? Chystají se nějaké převratné novinky?

Těžko něco prorokovat. Apple věří v nativní aplikace. Google věří mobilním webům, navíc budoucnost Androidu je ve hvězdách. My se teď nejvíc těšíme na nové reklamní formáty, které budou obě platformy zavádět v Čechách. To bude teprve sranda.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze