Miliarda dolarů. Tato neuvěřitelná suma se objevila v médiích, když Facebook kupoval populární sociální síť pro sdílení fotografií Instagram. Vyplatila se mu taková investice? Instagram sám o sobě nedokázal nijak vydělávat, a rentabilita této transakce tak byla minimálně pochybná. Už dlouho se spekulovalo o vyřešení této situace nasazením nějakého obchodního modelu, reklam a podobně. A po dlouhém testování přichází kýžený výsledek. Instagram už ví, jak na to a nasadí reklamy.
Již nyní existuje seznam minimálně třiceti zemí, kde na reklamy uživatelé narazí. Do konce září se má zobrazování reklam dotýkat všech, tedy i nás. Instagram má nyní základnu 300 milionů uživatelů, což pro inzerenty není vůbec malé číslo. Jak to bude fungovat?
Podobně jako Facebook sám se ani Instagram nezaměří jen na velké inzerenty, ale nabídne prostor i mnohem menším subjektům. Očekávat tak můžeme téměř cokoliv – reklamu na nové aplikace a hry, televizní pořady, módu i další obchody. Osobně mám navíc podezření, že nedávné opuštění čtvercového formátu souvisí s příchodem reklam. Inzerent mnohem raději publikuje videoupoutávku v tradičním formátu 16:9, než aby již hotový obsah ořezával do sice zajímavého, ale nestandardního formátu.
S inzercí souvisí také další ústupek. Inzerenti mohou nahrávat videa dlouhá 30 sekund, na rozdíl od běžných patnácti. V tomto případě však změna neovlivní všechny uživatele. Alespoň nyní je to podle vývojářů technicky nemožné.
Instagram také představuje nový formát, kterému říká Marquee (jakýsi vývěsný štít), díky kterému bude možné v jeden okamžik zacílit na ohromné množství uživatelů. Tuto možnost bude mít pravděpodobně vždy jen jeden inzerent v dané období, kdy se zpráva zobrazí pravděpodobně všem uživatelům. Prvním takovým příkladem je upoutávka televize FOX na nový pořad Scream Queens, kterou mohou vidět uživatelé vybraných zemí.
Instagram nabízí inzerentům nejen cestu k vybraným cílovým skupinám, ale také možnost získat nové zákazníky okamžitě. A to díky několika tlačítkům, které se pod sponzorovanými příspěvky mohou zobrazit. Mezi nimi naleznete „Koupit“, „Instalovat“, „Zaregistrovat se“ nebo „Zjistit více“.
Reklamy jistě otráví mnoho uživatelů, kteří mohli spatřovat kouzlo Instagramu právě ve svobodě a čistotě. Ta teď svým způsobem zmizí, ale vždy je potřeba mít na paměti, že jednoho dne to přijít muselo. Vše bude záležet na tom, jak si Instagram se zobrazováním reklam poradí, zda bude otravovat své uživatele příliš, zda zvládne dobře cílit apod. O tom se budeme moci přesvědčit již v dalších měsících.
Stáhnout Instagram
Zdroje: techcrunch.com