Otázky jsme položili panu Michalu Šrajerovi, který je spolumajitelem společnosti, a zároveň v ní pracuje na pozici "Chief Happiness Officer" (o co jde, se dozvíte dále).
Jak dlouho se již zabýváte vývojem aplikací pro moderní multimediální zařízení, a jak jste se vůbec k této činnosti dostali?
Aplikace pro chytré telefony děláme od počátku existence Inmite, tedy něco přes 3,5 roku. Vše pro nás začalo s ohlášením systému Android - v té době jsme už byli zkušení Java vývojáři, a šance využít Javu pro tvorbu plnohodnotných mobilních aplikací se nám moc líbila. Když jsme se ponořili do Androidu více, už jsme se nedokázali odtrhnout - vše uvnitř systému bylo hezky a logicky navrženo, a také proto jsme už od začátku Androidu věřili, i když nás mnozí odrazovali, a málokdo dával "otevřenému" systému šanci. O dva roky později se ukázalo, že jsme vsadili na správného koně :).
Mezitím jsme cestou ještě vybudovali tým skvělých iOS vývojářů, zkusili jsme si aplikace pro BlackBerry, Badu či Symbian, a v poslední době pokukujeme také po HTML5, které začíná být pro vývoj některých typů aplikací čím dál lepší volbou.
Co všechno je třeba k tomu, aby mohl člověk začít vyvíjet aplikace (speciální znalosti, zařízení, finance)? Jaké vývojové prostředí používáte? Kolik času vám zhruba zabralo programování konkrétní aplikace pro ČT?
Hodně záleží na tom, do jaké platformy se chcete jako vývojáři pustit. Pro Android můžete začít tvořit své aplikace prakticky hned, stačí stáhnout Android SDK a ADT plugin pro Eclipse, a hurá do toho. Pro pohodlný vývoj pro iOS budete potřebovat počítač se systémem MacOS, a vývojové prostředí Xcode od Apple.
Druhá věc je ale následná distribuce aplikací - pro tu už je potřeba registrace v Android Marketu (za $25) případně developerský účet od Apple ($99 za rok). Android aplikace sice na Marketu závislé nejsou, je to ale určitě stále ještě nejlepší distribuční kanál. U iOS je registrace nutností (ovšem přináší s sebou i mnoho výhod).
Kolik členů má vývojářský tým?
Aktuálně je nás 25, pokud bychom počítali i kolegy, kteří pracují na nižší než plný úvazek. Kdybychom se spočítali v FTE (Full-Time ekvivalent), je nás 18.
Existuje mezi vývojářskými týmy rivalita?
Je pravda, že menších firmiček které do oblasti mobilního vývoje naskakují přibývá jako hub po dešti, každý cítí velkou příležitost. Firem, které jsou na trhu už delší dobu, a které vybudovaly větší a stabilnější týmy, zatím ale mnoho není. Navíc rozhodně zastáváme názor, že zdravá konkurence je skvělá věc. Občas se sice objeví někdo s představou, že se kolem něj točí svět, dlouho mu to však typicky nevydrží :). Přestože jsme vlastně přímá konkurence například s uLikeIT, skvěle spolu vycházíme. Dokážeme si nejen předat konstruktivní kritiku, ale už jsme uspořádali i několik společných sportovních klání. Takhle si myslím, že by měla konkurence na našem malém českém rybníčku vypadat.
Pokud se ptáte na rivalitu mezi týmy uvnitř Inmite, tak tu nemáme vůbec :). Jednou z vůbec nejdůležitějších motivací, proč všichni v Inmite děláme je vize, že práce musí člověka především hodně bavit. A to úzce souvisí také s tím, jaké jsou vztahy mezi kolegy. Všichni se proto snažíme budovat kompaktní tým lidí, kteří si rozumí a dobře spolu vycházejí. Ostatně - má pozice v Inmite je "Chief Happiness Officer", za úkol jsem si totiž dal hledat cesty, jak spokojenost nás všech zlepšovat. Proto se nám také daří budovat společnost svobodných a zodpovědných lidí, jež dělají práci která je baví, s lidmi, se kterými si rozumí.
Jak probíhá vývoj a následné testování aplikace? Testujete pouze na emulátoru nebo máte k dispozici řadu testovacích telefonů? Jaké modely používáte?
Vždy už v hodně raných fázích vývoje začínáme testovat přímo na zařízeních. U iOS je situace poměrně jednoduchá, je v principu jen pár verzí iPhone a dva iPady, takže vyzkoušet aplikaci na všech zařízeních není velký problém.
Háček trošku ale je v testování aplikací pro Android - zařízení mají velmi rozdílný výkon, různé rozlišení a hustoty displejů, a taky mnohdy všelijaká softwarová vylepšení. Snažíme se proto postupně vybudovat bázi testovacích zařízení tak, abychom byli schopni testovat na všech důležitých skupinách Androidů, což znamená mít čím dál více různých telefonů a tabletů.
Aplikace testujete sami, nebo máte nějaký tým externích betatesterů?
U menších aplikací probíhá hlavní testování interně mezi kluky, kteří se na testování specializují. U velkých aplikací (například aplikace pro finanční instituce), je ale testování o řád důkladnější - nejen řadou testerů, ale děláme například také testy uživatelského rozhraní na reálných uživatelích atd.
Dá se nějak všeobecně říci, jaké aplikace dnes patří k nejžádanějším a nejstahovanějším?
Určitě ještě stále platí pravidlo, že zdaleka nejvíce se stahují hry. Silnou skupinou jsou ale také mediální aplikace, kde hraje důležitou roli obsah. Ne náhodou patří mezi vůbec nejstahovanější české aplikace naše sada televizních přehrávačů pro ČT24 a ČT4.
Jaká doba uplynula u této konkrétní aplikace pro Českou televizi, od přihlášení do Marketu, do jejího schválení, a nasazení do Marketu?
Na Android Marketu to jde ráz na ráz - od odeslání do možnosti aplikaci stáhnout stačí počkat doslova pár minut. U iOS je to trošku komplikovanější - schvalovací fáze uvnitř Apple trvá typicky týden (i když se nám už v jednom případě podařilo přesvědčit Apple ke schválení během 24 hodin :).
V případě aplikací pro ČT už jsme vydali mnoho verzí a aktualizací, a publikace vždy spadala právě do těchto rozsahů.
Můžete přiblížit náročnost schvalovacího procesu a obtíže? Jak poté probíhá update aplikací na market?
Pokud si před odesláním do AppStore důkladně pročtete aktuální verzi pravidel schvalování, neměl by nastat žádný problém. Složitější to je u komplexnějších aplikací, kde je například potřeba napojení na komplexnější backend. V takovém případě je potřeba do Apple vysvětlit mechanismus registrace, a také připravit testovací účty, na kterých je možno aplikaci vyzkoušet.
Máte nějaké ohlasy uživatelů, jak jsou s aplikacemi spokojení? Jakým způsobem nakládáte s názory na aplikaci, které publikují uživatelé na marketech. Promítáte je do aktualizací?
Ohlasy určitě máme a pozorně je sledujeme. Skvělé je, že jde v drtivé převaze o ohlasy velmi pozitivní. Pokud se ale i tak objeví nějaká výtka, snažíme se co nejdříve odhalit podstatu problému a naplánovat jeho vyřešení. V tomto je trošku škoda, že markety nenabízejí možnost komunikovat s uživateli, kteří komentáře posílají.
Komentáře tedy do aktualizací rozhodně promítáme, snažíme se vždy vysledovat, které nové funkce jsou nejžádanější, a ty postupně implementovat. Snažíme se taky sami proaktivně měřit používání našich aplikací, abychom dokázali zlepšit ovládání nebo více posílit funkce, které jsou nejoblíbenější.
Kolik aplikací se vám již podařilo za celou dobu existence vytvořit? Kolik aplikací vytvoříte v průměru ročně?
Na Androidu se už blížíme ke třicítce aplikací, a podobně na tom jsme i u iOS. Pro ostatní platformy (až už jde o mobilní web, Badu, BlackBerry či Symbian) to jsou spíše jednotky aplikací.
Jaká je podle vás budoucnost ohledně aplikací na mobilní telefony a tablety? Chystají se nějaké převratné novinky?
Rozhodně bude v nejbližsích měsících zajímavé sledovat HTML5. To už začíná mít slušnou váhu - nové smartphony a tablety si s ním hravě poradí, a pro některé typy aplikací je to opravdu ideální "platforma". Díky HTML5 může vzniknout skvěle vypadající, i dobře funkční aplikace, která bude dostupná pro uživatele Androidu, iOS ale třeba i Windows Phone 7.
WP7 je druhá věc, kterou pečlivě sledujeme, a pomalu si na ni brousíme zuby. Každou chvíli se určitě vyrojí telefony společnosti Nokia, a spolu s uživatelským rozhraním Metro může jít o hodně zajímavou kombinaci, která si třeba najde široké spektrum uživatelů. Microsoft na prosazení svého systému rozhodně sílu ještě má, takže se nechme překvapit.
Jak hodnotíte proměnu trhu s aplikacemi v posledních letech po příchodu "Marketů"?
Myslím že až s markety a app-story se věci opravdu raketově rozhýbaly. Když Apple svůj AppStore představil, trvalo sotva pár měsíců, než byl na světě Android Market, a brzy po něm i další. Dnes už je market samozřejmostí pro každou smartphone platformu.
Jde o skvělý kanál, jak dostat svou aplikaci mezi velké množství uživatelů, bez velkých nákladů. I když každá mince má dvě strany - v marketech je dnes už tolik aplikací, že není vůbec snadné se prosadit, zvlášť ve světovém měřítku. K tomu je potřeba aplikace nejen bezchybná, ale také skvěle vypadající, a s originálním obsahem nebo nápadem.
Sledujete po příchodu Marketů, a tím pádem snadnějšího přístupu k aplikacím, menší počet jejich nelegálního / legálního stahování z jiných zdrojů?
Stahování naších aplikací z nelegálních zdrojů sice jednou za čas monitorujeme, tvoří ale velmi nevýznamnou část "prodejů" aplikací. Pro uživatele je mnohem pohodlnější zaplatit za aplikaci pár dolarů, než stahovat z pochybných zdrojů s rizikem, že jde o něco nekalého. Pokud by naše aplikace stály desítky dolarů, bylo by to možná jinak, zatím nelegální zdroje ale řešit prakticky nemusíme.
Moc děkuji za sadu zajímavých dotazů, donutil jste mne zamyslet se nad mnoha věcmi. Dovolte mi závěrem ještě pozdravit Vaše čtenáře s prosbou, ať neváhají psát své připomínky k našim aplikacím například na adresu prusvihy@inmite.eu (případně máme připravenou i pochvaly@inmite.eu, kdyby měl někdo zájem :)).
Zdroje: picasaweb.google.com
the information is very helpful thanks because already share