Zdržení. To je slovo, které v HopOnu opravdu nemají rádi a svým řešením s ním chtějí bojovat všemi prostředky. Jen v Tel Avivu a okolí se každý den zdrží při nastupování autobusy souhrnně o 4 miliony minut. A to jen proto, že každý člověk při nástupu předními dveřmi musí přiložit bezkontaktní kartu nebo si dokonce prostřednictvím hotovosti koupit jednotlivou jízdenku. A stejná situace je v mnoha dalších městech. Problematické jsou například také turnikety na MetroCard v New Yorku, se kterým HopOn také jedná o nasazení svého řešení, které díky zrychlení nástupního nebo vstupního procesu dokáže ušetřit stovky milionů dolarů ročně.
Přes Bluetooth i ultrazvuk
Princip je překvapivě jednoduchý. Do každého autobusu, tramvaje, turniketu v metru nebo obecně dopravního prostředku, v kterém je potřeba si koupit jízdenku, se umístí takzvaný Beacon. Ten umí komunikovat s okolními telefony s aktivovanou aplikací přes Bluetooth, při velkém množství lidí ale Bluetooth naráží na své limity v počtu a rychlosti vyhledání a obsloužení vysokého počtu zařízení v jeden moment. Řada lidí navíc Bluetooth vypíná pro úsporu energie, aby se jejich telefony vůbec dočkaly večera. Jak to vyřešit?
V HopOnu přišli s geniální, a zároveň jednoduchou metodou. Využívají zvuku, konkrétně ultrazvuku. Zatímco dítě může slyšet zvuky o frekvenci zhruba 18 až 20 kHz a starší člověk výrazně nižší frekvence, mikrofon každého mobilního telefonu zvládne zaznamenat zvuky spolehlivě až do frekvence zhruba 24 kHz. A přesně toho HopOn využívá. Beacony totiž kromě Bluetooth vydávají i vysokofrekvenční zvuk neslyšitelný pro lidské ucho, ale který zachytí mobil s aplikací.
Výhody jsou nasnadě. Beacon jednoduše vysílá identifikátor konkrétního dopravního prostředku nebo stanice, ve které se nachází turniket, a bez toho, aby se musel s čímkoliv párovat, předá takto jednoduše skrze mikrofon mobilního telefonu informaci do na něm běžící aplikace. Ta hned ví, do kterého autobusu nastupujete, a proběhne nákup jízdenky přes vaše datové přenosy. Jízdenku na displeji následně ukážete řidiči nebo revizorovi a nástup se oproti nutnosti vytahovat kartu a přikládat ji na terminál, a zejména oproti platbě v hotovosti, zrychluje.
Lístky z kapsy
Zatímco nyní je potřeba pro nákup jízdenky vytáhnout telefon a spustit HopOn aplikaci, do budoucna start-up plánuje, že na Androidu bude možné nakupovat jízdenky takzvaně z kapsy. Aplikace totiž bude mít přístup k mikrofonu a bude moci poslouchat vysokofrekvenční zvuk na pozadí a jízdenku si tak budete moci koupit bez toho, abyste museli telefon vůbec vytahovat z kapsy. Na iOS a Windows Phone, pro které má HopOn rovněž aplikace, toto z bezpečnostních důvodů možné není, protože tyto systémy nepovolují aplikacím používat mikrofon na pozadí z důvodu možnosti zneužití.
HopOn systém nechce využívat pouze pro hromadnou dopravu, ale i pro individuální, konkrétně pro kola. Na ulici může být beacon umístěn u stojanů s koly k zapůjčení a po zakoupení pronájmu z telefonu se vám do několika vteřin odemkne kolo před vámi. Bez vyplňování identifikátorů nebo chození k automatu.
Není to sci-fi
A co je na tom nejlepší? Že to již funguje. V izraelském Tel Avivu jsme vyzkoušeli půjčení kol a HopOn zde funguje i v autobusech MHD. A nejen v Tel Avivu, ale v dalších 20 izraelských městech a nyní HopOn míří za hranice. Třeba do Česka. Těsně před podpisem je údajně smlouva s dopravním podnikem z menšího města nedaleko Prahy. Sdílnější ale zástupci HopOnu zatím nebyli.
Provozovatelé kromě uspoření nákladů mají v HopOnu i výhodu v podobě poměrně detailních analýz chování zákazníků. Díky Beaconům přesně vědí, kde cestující nastoupili, jak dlouho jeli a kde vystoupili. HopOn poskytuje kromě klientských aplikací i systém pro provozovatele s množstvím statistických informací, které předtím získávali velmi obtížně nebo vůbec.
HopOn dostal celou řadu ocenění, například od amerického Verizonu nebo v soutěži W2NYC a kromě nejmenovaného českého města se bude rozšiřovat i do dalších evropských měst, což je vzhledem k dvouletému stáří start-upu opravdu úctyhodný výkon a jde o další příklad zajímavého start-upu z neobyčejně bohatého IT odvětví v Izraeli, stejně jako například Yallo, o kterém jsme vás informovali nedávno.