To, že mají dnes mobilní telefony běžně procesory se čtyřmi nebo osmi jádry neznamená, že mají více výpočetní síly, než měly starší desktopové procesory. Řekněme třeba populární řada Intel Core 2 Duo. Stále se tu totiž bavíme o úplně jiných architekturách. Ačkoliv zůstává jasné, že si na telefonu nezahrajete nejnovějšího Zaklínače (vyjma streamování třeba přes Nvidia Shield), tak starší hry je možné začít portovat. Takové portování jsme viděli u opravdu starých her, jako jsou Brány Skeldalu nebo Baldur's Gate (brány dříve prostě letěly). Dostalo se i na ty trochu novější, třeba Tomb Raider nebo dokonce Bioshock, ačkoliv v obou případech hra utrpěla ovládáním na dotykové obrazovce. Ve skutečnosti hry téměř není možné hrát bez ovladače. Co to ale znamená?
Je možné vzít starší počítačové a konzolové tituly a vydat je pro telefony a tablety a ty si s tím hravě poradí. Opomeňme teď některé moderní tituly, které vychází zároveň pro telefony i počítače nebo konzole, ukázkově třeba adventury od Telltale. Na mysli budeme mít starší áčkové hry, které se dost možná hrají dodnes. Stačí drobná úprava kódu a hra bude fungovat i na vašem Androidu.
Demonstrací toho je projekt předělání Counter-Striku 1.6 pro Android. Stojí za ním nadšenci z týmu SDlash3D, kteří už teď mají bezpečně fungující verzi. S tím omezením, že ještě nevyřešili otázku serveru a tedy i multiplayeru. Jak známo, Counter-Strike by bez hry více hráčů neměl příliš co nabídnout. V tuto chvíli však funguje klient, a to je dobrý start.
Že by Android s drobnou úpravou mohl zvládnout herní engine od Valve (který je znám pro svou snadnou upravitelnost) nám dokládají i hry Portal nebo Half-Life 2, které vyšly pro Nvidia Shield, o čemž si můžete více přečíst zde. Vše záleží také na výkonu zařízení, ale CS 1.6 je dostatečně stará hra s jednoduchou grafikou, s čímž by si měly poradit i ty hůře vybavené telefony. Záleží také, jak se programátorům podaří optimalizovat kód pro mobilní architekturu.
V tomto konkrétním případě však nemůžete čekat, že by se hra jednou objevila na Google Play. Dost možná si budete moci stáhnout *apk na webu tvůrců, ale na 100 % půjde o fandovský projekt bez podpory Valve. Ačkoliv proti šíření instalačního souboru se hrou možná nijak nezasáhnou, tak vydání v Google Play by byl jistě problém a v tom případě by se otázka autorských práv řešila. Tento projekt je ale ukázkou toho, že něco takového je možné. Také se ukáže, zda by o to hráči měli zájem. Dotykové ovládání na displeji pro FPS asi nebude to pravé ořechové, ale s připojeným gamepadem se už můžeme bavit o vážné věci.
Rozhodně si dovedu představit, že se do toho vloží opět Nvidie a dohodne se s Valve na portu pro svá zařízení Shield. A co vy? Myslíte, že má smysl předělávat starší počítačové hry pro mobilní platformu?
Zdroje: androidcommunity.com, sdlash3d.github.io, xda-developers.com