Konec roku je vždy obdobím, ve kterém padají rekordy v počtu odeslaných pohledů, SMS zpráv a ve využití dalších komunikačních nástrojů. Operátor Mobil od ČEZ proto podrobně mapoval, jakým způsobem spolu obyvatelé ČR ve skutečnosti konverzují. Nejčastěji přejeme rodině (97,8 %) a přátelům (94,7 %), kolegům v práci popřeje 56,5 % obyvatel, svým nadřízeným zhruba čtvrtina a 12 % respondentů si vzpomene i na zákazníky nebo obchodní partnery.
„Výzkum jsme si nechali vypracovat jako jeden z analytických podkladů pro rozvoj našich služeb. Vánoční svátky jsou totiž unikátní v tom, že spolu komunikují prakticky všichni – bez rozdílu věku, pohlaví nebo lokality,“ vysvětluje Veronika Svobodová, ředitelka prodejního a segmentového marketingu ČEZ Prodej. „Je velmi zajímavé, že se neustále mluví o absolutní dominanci internetu a sociálních sítích, ale realita je jiná. Z průzkumu je vidět, že lidé jsou v zásadě konzervativní – telefon stále chtějí používat na volání a posílání SMS zpráv. Pro komunikaci s rodinou a přáteli je to jednoznačně nejsilnější a nejvíce důvěryhodné médium,“ dodává.
Hlavní část výzkumu se týkala formy komunikace. Zdaleka nejčastějším nástrojem jsou SMS zprávy, které posílá 93,7 % obyvatel. Druhým nejběžnějším způsobem je telefonická gratulace, využívá ji 82,7 % respondentů. Na třetím místě je e-mail s frekvencí 76,9 %. Až čtvrté skončilo tradiční posílání pohledů s 48,4 % a ve velmi těsném odstupu následují sociální sítě, které používá pro gratulaci 47,5 % dotázaných. Ty jsou oblíbené hlavně mezí mladou populací do třiceti let, v této kategorii je využilo 73,8 % dotázaných. Nejsou ale cizí ani starším lidem – ve věkové kategorii 65+ je uvedla více než třetina respondentů.
Jak blahopřejí Češi k Vánocům
- 94 % - SMS zprávou
- 83 % - telefonicky
- 77 % - e-mailem
- 48 % - pohled / přání
- 47 % - přes sociální sítě
Zajímavé také je, co všechno si lidé navzájem přejí. Za nejdůležitější považujeme jednoznačně zdraví (95,5 %) a štěstí (88,8 %). Často se také přeje klid a pohoda (77,3 %), láska (69,6 %) a spokojenost (69 %). Naopak s velkým odstupem uváděli respondenti výzkumu peníze, které do gratulací zahrnuje pouze 27,6 % dotázaných. S rostoucím věkem si lidé více přejí klid a pohodu, pro mladé je naopak důležitá láska a ve větší míře i peníze.
Výzkum, který provedla společnost STEM/MARK pomocí internetu na více než 500 respondentech, byl vypracován pro operátora Mobil od ČEZ.
Zdroj: TZ Mobil od ČEZ