Češi nechtějí být za burany. Dbají na mobilní etiketu

14

Mobilní telefony se staly nedílnou součástí našich životů. V některých případech však mohou nastat situace, kdy je telefonování nevhodné. Čechům nedělá problém dodržovat mobilní etiketu. V tom, co je nepřípustné faux pas se liší podle věku. Všichni se však shodnou, že špatné zprávy je vhodnější zatelefonovat než napsat do SMS.

Pro seniory ve věku 60 až 70 let je nejvíc nepřijatelné telefonování v čekárně u lékaře, což vadí téměř polovině z nich. Naproti tomu ve skupině dospělých ve věku 18 až 50 let je to výrazně méně a podíl těch, kteří to považují za prohřešek je jen 23 procent. Dalším prostředím, kde vnímají senioři telefonování okolních lidí jako velice obtěžující je hromadná doprava. Hlasité telefonování spolucestujících vadí pětině z nich. Mladší lidé jsou v tom to případě smířlivější a za nepřijatelné ho považují pouze čtyři procenta respondentů ve věku 18 až 50 let.

SAZKAmobil

Opačná situace je v případě kulturních akcí, kde mladší lidé spíše dbají, aby nerušili ostatní. „Telefon si vypíná více než polovina z nich, zatímco seniorů necelá pětina,“ řekl Jan Schmiedhammer, ředitel virtuálního operátora SAZKAmobil, pro kterého vypracovala průzkum chování českých uživatelů společnost NMS Market Research.

Mladším respondentům ve věku 18 až 50 let také výrazně vadí brzké telefonáty před devátou hodinou ráno, které považují za neslušné dvě třetiny z nich. Naproti tomu to u seniorů vadí pouze třetině dotazovaných. Naopak obě věkové skupiny se shodnou u pozdních telefonátů po 22:00 hodině. Ty nevadí pouze deseti procentům seniorů a šesti procentům ostatních. Shoda panuje i v tom, jak sdělit špatnou zprávu. Většina lidí dává přednost tomu zatelefonovat jí místo psaní do SMS. V případě seniorů je podíl těch, kteří raději volají 80 procent. U mladších lidí je to pak 56 procent.

Zdroje: TZ SAZKAmobil

Diskuze ke článku
blue.sun
Co by ti mladi delali, kdyby meli od sedmi rano pracovat? To by se asi zhroutili...
Petr
Senioři jsou fakt zvláštní. Byl jsem tuhle u lékaře, čekalo se 4 hodiny! Dovnitř šel někdo jednou za 15-20 minut a mezitím bylo v čekárně jak v hrobě, nuda, nevyužitý čas. Naprosto nevím, proč by člověk nemohl vzít telefon. Co jim jako vadí, že je někdo vytrhne z civění do země? A pak přijde bába, potká jinou a už jedou. Takže mluvit s někým ok a mluvit do telefonu ne? Měli by si to srovnat v hlavě.
Ondřej Kalman
Ondřej Kalman
Mně osobně docela vadí lidi co nahlas a dlouho telefonují v MHD nebo ve vlaku a to o naprostých kravinách. Opravdu mě nezajímá, kdo kdy dostal krámy nebo jaký všechny vyšetření v nemocnici musel dotyčný podstoupit. Opravdu to nepovažuji ta tak akutní informace, které by se nedaly nechat na doma.
Samozřejmě pokud se někdo snaží vyřídit hovor co nejrychleji stylem "zavolám ti pak" tak proti tomu nemám nic, stejně jako proti kátkému pracovnímu hovoru.
klak
IMO hlavním problémem telefonátů na veřejnosti je nepřiměřená hlasitost mluvení do telefonu, kdy podvedome přizpůsobujeme svou hlasitost tomu jak slyšíme druhého ve sluchátku. Tlumeny hovor vetsinou nikomu nevadi a duchodci v cekarne ho mozna vubec neuslysi ;-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze