Celý dojem byl dále umocněn tím, že jsme otestovali prodlouženou, nejluxusnější a zároveň nejsilnější verzi 750Li s takřka maximální výbavou, která vyhnala cenovku automobilu na více než 4,2 milionu korun. A za takovou cenu prostě chcete jen to nejlepší. Přesně to také dostanete.
Auta a mobily: BMW 7
Nová sedmička má monumentální velikost, stále si ale zachovává jistou dávku elegance a sportovního šmrncu, který ji dodávají například chromové prahy vytažené až za přední kola nebo svalnaté a výrazné nárazníky či koncovky výfuků. Do designu vkusně zapadají i nová světla s inovovanou grafikou – mimochodem my jsme měli možnost otestovat rovnou verzi s perfektně svítícími laserovými světlomety. Povedla se také zadní partie vozu.
Dokonalý luxus
Nová sedmička, a její prodloužená verze především, je ale o interiéru, který své pasažéry doslova hýčká. Zároveň také výborně vypadá. Kůže, kov, perfektní zpracování, lícování a měkčené materiály všude, kde s interiérem přicházíte do kontaktu. Interiéry BMW vždy umělo a zde své mistrovské umění dotahuje k dokonalosti. Elegantní křivky nenarušuje přehnaně velké množství ovládacích prvků, BMW co nejvíce funkcí a jejich ovládání schovalo do systému a výsledkem tak je opravdu čistý interiér.
Dokonalé sedačky s masážní funkcí a perfektním nastavením ve všech směrech jsou pohodlné i po čtyřhodinové jízdě a jen podtrhují výborný dojem z interiéru, který útočí i na vaše čichové receptory, obsahuje totiž také funkci parfémování. Dokonce s výběrem ze čtyřech vůní Ambient Air, které si můžete měnit ve schránce před spolujezdcem. Vůně při běžném používání vydrží v průměru šest měsíců. Kvalitu vzduchu rovněž výrazně zlepšuje ionizace kyslíku. Ovládání klimatizace a parfémování vyvedlo BMW v efektním ovládání pomocí dedikovaného dotykového displeje, který se opravdu dobře ovládá díky prohlubním pro umístění prstu. Velmi snadno tak najdete i po hmatu, kde se virtuální tlačítka nacházejí.
Možnost volit si barevné osvětlení interiéru je dnes již celkem běžnou součástí výbavy vozů vyšších tříd, v BMW 7 je však dovedeno, jak jinak, než k dokonalosti. Barevné osvětlení je v interiéru skutečně všude, Kromě různých barev a jejich kombinací (i když do šílených věcí typu napasování zelené do fialové vás nepustí), volení intenzity si dokonce můžete zvolit i podsvětlení reproduktorů audiosystému Bowers & Wilkins Diamond s výkonem 1 400 wattů nebo si hrát s osvětlením svislé lampičky před zadními dveřmi v prodloužené verzi. A vybranou barvou se dokonce prosvětlí i skleněná panoramatická střecha Sky Lounge.
Tím pravým pánem jste vzadu
Asi netřeba připomínat, že zadní, kompletně nastavitelné, sedačky hýčkají svého pasažéra ještě více než ty přední. O dokonale měkké hlavové opěrce nemluvě. Cestujícím na zadních sedačkách je k dispozici kompletní zábavný systém s velkými 10" obrazovkami a ovládáním pomocí dálkového ovladače. Na zadních displejích lze pustit nejen televizi či jiné video, ale ovládat také audiosystém a dokonce třeba také navigaci a vybrané funkce vozu. Svému řidiči tak můžete sdělit místo, kam chcete odvézt aniž byste mu museli cokoliv říct. Zadní systém zahrnuje také přehrávač Blu-Ray disků, připojení HDMI pro mobilní zařízení, stejně jako několik přípojek pro MP3 přehrávače, herní konzole a další příslušenství. Prostřednictvím integrovaného bezdrátového rozhraní lze k zábavnímu systému připojit až trojici sluchátek.
Skrze integrovaný tablet od Samsungu ovládnete vše
Cestující na nejdůležitější sedačce v autě, tedy vzadu vpravo pak má k dispozici malý výklopný stolek potažený černou kůží Nappa. V loketní opěrce se pak skrývá jedna z mnoha zajímavých technologických inovací – odnímatelný tablet Touch Command. Jde o 7" tablet Samsung s Androidem umístěný do speciálního pouzdra. Tablet je přes Wi-Fi propojen s palubním systémem a skrze něj můžete v prostředí se skutečně výbornou grafikou a efektními animacemi ovládat takřka vše. Od kompletního nastavení sedaček, barvy a intenzity osvětlení až po teplotní komfort nebo zatažení všech nebo jednotlivých slunečních clon. Tablet se může proměnit i na velký touchpad, pomocí kterého můžete ovládat zadní zábavný systém. Displeje totiž nejsou dotykové a ovládání pomocí dálkového ovladače je trochu zdlouhavé.
Na tabletu můžete sledovat i aktuální rychlost a spotřebu auta. A co je nejlepší? Snadno se můžete přepnout do klasického prostředí Androidu a používat tablet jako jakýkoliv jiný. Třeba na procházení internetových stránek, práci s e-maily a podobně. Tablet si můžete vzít i s sebou – stačí stisknout tlačítko a tablet efektně ze svého pouzdra vyjede.
Bezdrátové nabíjení, NFC a integrované LTE
S mobily si BMW 7 tyká skutečně výborně. V loketní opěrce mezi předními sedačkami je například umístěno pouzdro pro bezdrátové nabíjení telefonu se standardem Qi, nabijete v něm tak například telefony od Samsungu nebo Lumie od Microsoftu/Nokie. Auto vás dokonce před odchodem upozorní na zapomenutý mobilní telefon, pokud si ho pořád nabíjíte. Kromě toho je k dispozici dvojice funkčních USB zdířek, každá až se dvěma ampéry nabíjecího proudu pro rychlé nabíjení mobilních zařízení.
Telefony lze s BMW 7 propojit samozřejmě pomocí Bluetooth, zde je to ale o řád jednodušší. Na palubní desce je totiž umístěno NFC. Stačí tak telefon přiblížit a je spojen. Rychlé a snadné. Pomocí Bluetooth rozhraní mohou být současně připojeny dokonce dva mobilní telefony. Optimální kvalitu hands-free hovorů i ze zadních sedadel pak zaručuje druhý mikrofon se samostatným ovládáním hlasitosti.
Vypíchnu ti oči a ztlumím tak tvůj řev
Výraznou inovací prošel i systém i-Drive s širokoúhlým 10" displejem na přístrojové desce. Vůbec poprvé u BMW ho lze ovládat i dotykem. Hlavní menu tak bylo přepracováno, stejně tak podnabídky jsou větší a názornější. A já mohu jen říci, že bylo na čase. Třeba zadávání textu je nyní mnohem rychlejší, než na touchpadu umístěném v kruhovém ovladači iDrive. Tím lze samozřejmě systém stále ovládat také, a mnohdy je to pohodlnější. Zvláště při jízdě, kdy se k displeji nemusíte natahovat.
Systém je rychlý, grafika výborná a ovládání pohodlné. Potěší opět možnost rozdělit displej na poloviny pro zobrazení různých informací. V BMW si ale řekli, že novinka v podobě dotykového displeje by asi byla málo a tak přidali ještě jednu vychytávku. Bezdotykové ovládání. Vybrané funkce systému totiž můžete ovládat jednoduchými gesty rukou. A pozor, skutečně to funguje! Ztlumení zvuku, přidání nebo ubrání hlasitosti nebo třeba natočení kamery v režimu 3D pohledu při parkování (což je samo o sobě hodně zajímavá novinka) je tak skutečně snadné. A i když jsem si nejdříve říkal, že gesta používat nebudu, opak byl pravdou. Díky tomu, že skutečně fungují, se třeba gesto „vypíchnu ti obě oči“ pro rychlé ztlumení hudby stalo ohromně návykové.
Také na předním displeji se lze dívat na DVB-T televizi, nechybí ani celá plejáda zdrojů audia. Kromě připojeného telefonu přes Bluetooth si ji můžete pouštět i z iPodu nebo USB zařízení, ze kterého si hudbu můžete překopírovat na interní 20GB harddisk. Dokonce je k dispozici i Miracast pro bezdrátové sdílení obrazu a zvuku přes Wi-Fi třeba z telefonu nebo tabletu a počítače. Bohužel se nám ho ale ani z Androidu, Windows telefonu ani tabletu nepodařilo zprovoznit a vždy pokus o připojení skončil neúspěchem.
Díky integrované SIM kartě s datovým tarifem a podporou LTE (BMW podle všeho využívá v Česku operátora T-Mobile) lze využívat i další základní aplikace, které už z BMW známe – například počasí, vyhledávání na Googlu nebo třeba čtení nejnovějších zpráv. Pokud jste v Česku, lze používat datový tarif i pro surfování skrze integrovaný webový prohlížeč nebo pro Wi-Fi hotspot. Bohužel většina zajímavých aplikací, jako je Spotify, se zatím v Česku v Connected Drive nenachází. Připojení auta na internet se ale hodí i v běžných situacích, protože se díky němu třeba aktualizuje navigace o aktuální dopravní situaci. Co zatím ani nejluxusnější BMW neumí oproti konkurenci? Chybí podpora Apple CarPlay a Android Auto při připojení mobilního telefonu Tu ale BMW slíbilo integrovat v tomto nebo příštím roce.
Displej je dokonce i v klíčku od auta
Aby v sedmičce nebylo náhodou nic analogového, vyměnili v Mnichově budíky před řidičem za displej tak, jak je dnes zvykem. V BMW ale zvolili trochu netradiční přístup. Na displej přilepili obroučky, které tak omezují možnosti zobrazených informací. V reálu se tak pouze mění grafika a barva ukazatelů v závislosti na jízdním režimu, plus si můžete zvolit pár doplňkových funkcí. Chybí ale třeba možnost zobrazení mapy nebo jiných informací místo zcela zbytečného otáčkoměru. To má Audi nebo Volkswagen vyřešeno ještě o něco lépe. V BMW ale vše napraví špičkový head-up displej.
Digitální zážitek pak nekončí ani po vystoupení z auta. BMW totiž přineslo inovaci i do tak nudné věci, jako je klíček od auta. Ten k BMW 7 má totiž displej a rázem se tak stává užitečným pomocníkem. Můžete si skrze něj zkontrolovat, zda jste auto skutečně zamkli a spustit třeba na dálku topení nebo klimatizaci. V hybridní variantě můžete sledovat i stav nabíjení a za příplatek obdaříte klíček kouzelnou funkcí automatického parkování. Stačí auto nasměrovat na těsné parkovací místo, vystoupit a pomocí klíčku na dálku s autem parkovací manévr dokončit. My jsme novinku vyzkoušeli v Las Vegas a funguje dobře. K autonomním autům to má ještě daleko, je to ale jakýsi pověstný krůček správným směrem, společně s automatickým řízením v kolonách na dálnici nebo držení se v jízdním pruhu, které nová sedmička pochopitelně také ovládá.
BMW 7: automatické parkování – CES 2016
Klíček ale funguje pouze v omezené vzdálenosti od vozu, zhruba nějakých sto metrů. A co se stane, když se vybije? Do auta se normálně pomocí bezklíčkového vstupu dostanete, jen nefungují funkce ovládané skrze displej. Nabíjení klíčku je pak velmi jednoduché. Stačí ho umístit do loketní opěrky tam, kde jindy nabíjíte bezdrátově mobilní telefon a pomocí stejné technologie nabít i klíček. Případně má i microUSB konektor.
A pokud jste od auta dále a potřebujete ho ovládat, díky ConnectedDrive to není problém. Stačí si auto přidat do své virtuální garáže na portálu ConnectedDrive a poté můžete auto na dálku odemknout i zamknout, nastavit nezávislé topení či klimatizaci, sledovat polohu auta, případně ho na dálku rozblikat nebo zatroubit, abyste ho na přeplněném parkovišti zase našli. Do auta lze posílat i trasy a cíle z Google Maps, takže je pak nemusíte znovu hledat v palubním systému. Auto lze na dálku ovládat přes responzivní web nebo pomocí aplikace My BMW Remote, která je dostupná pro iOS a Android a v případě Applu má i aplikaci pro chytré hodinky Apple Watch.
Technologická špička zahalená do elegantního luxusu
BMW novou sedmičkou jasně ukazuje, že hraje první housle, je v čele technologického vývoje a pokud máte tři až čtyři miliony nazbyt a chcete současnou automobilovou špičku po stránce technologií a vychytávek, nic lepšího nenajdete. Možná Teslu, ta se ale na BMW zdaleka nechytá co se komfortu a luxusu týče. BMW si vás bude dokonale hýčkat špičkovým komfortem, jízdními vlastnostmi a designem. Tedy pověstná dokonalá souhra technologií a luxusu.
Zdroje:
No kupovat si nebudu ani Šamšunka ani BMW, navic za ty penize dneska poridite elektromobil!
Ego,je Ego.
Mám takový dojem, že BMW koupil divizi Here od Nokie a narvou tam Android. Ať se potom nediví, že prázdná auta jezdí sama po ulici, až je nějaký Hacker hekne. Jo,jo, Android je bezpečný systém.