Do městské džungle
Nissan své SUV se zvláštním názvem Qashqai, který je lehké vyslovit, ale těžké napsat, pozicuje jako auto do městské džungle. Do Česka dorazilo v nové generaci, která vypadá i jezdí lépe, stále si ale zachovává svůj typický charakter, který se prolíná i asijským vnitřkem, avšak s výrazně evropskými rysy.
Interiér je kvalitní, s dobrým zpracováním i materiály a řidiče nic nepřekvapí. Vše je na svém místě a logicky uspořádané, Nissan se nepouštěl do žádných výstřelků a Qashqai je naprostým mainstreamem, co se týče ovládání. Volant padne dobře do ruky a nese celou řadu ovládacích prvků, které slouží zejména k ovládání malého barevného displeje mezi budíky.
Ten má klasický hranatý tvar, líbí se nám jeho grafika a celková srozumitelnost nabídek, která je lepší, než u mnoha konkurentů. Zamrzí ale, že na displeji není možnost češtiny, a to i přesto, že hlavní displej ve středovém panelu ji zobrazit umí. Také bychom uvítali vyšší jas nebo kontrastnější zobrazení malého displeje. Pokud na něj totiž svítí slunce, není příliš dobře viditelný.
Tlačítka na volantu jsou velmi pohodlná a dobře nahmatatelná a kromě tempomatu s nimi můžete ovládat i multimediální funkce nebo telefon. Co mi zde chybělo, byla možnost pozastavit skladbu nebo hudbu ztlumit. Tato tlačítka se dokonce nenachází ani nikde jinde, přitom rychlé ztlumení nebo pozastavení hudby je často používaná funkce. Vždy jsem tak volil hlavní tlačítko pro vypínání systému. Poslední výtkou k malému displeji je neexistence možnosti na něm ovládat hovory – i po použití tlačítek na volantu se sluchátky se zobrazí nabídka na tom velkém, ke kterému musí člověk zbytečně klopit oči.
Pokud vám však někdo volá, zobrazí se hovor i na malém displeji a přijmout jej můžete tlačítkem na volantu, stejně tak odmítnout. To je praktické a intuitivní. Na malém displeji se dále zobrazují podrobnosti o přehrávané skladbě, navigační informace formou šipek, rozpoznané dopravní značky a další informace o vozidle. Zajímavostí je, že Nissan si hlídá prostor všude kolem sebe, skutečně 360 stupňů a upozorní na přibližující se předmět v jakémkoliv směru, což pomáhá nejen při parkování, ale i v běžném provozu. Informace se také v případě nutnosti zobrazí na malém displeji a v případě nebezpečí začne auto výstražně pípat a dokáže i samo brzdit.
Technická Tekna se sedmi palci
Nissan Qashqai jsme měli na test zapůjčen v nejvyšší výbavě Tekna, kterou s nejnižším motorem pořídíte zhruba od 600 tisíc Kč, v případě akčních cen i o 40 tisíc levněji. V této výbavě už dostanete 7palcový dotykový displej a veškerou multimediální výbavu s 6 reproduktory, AUX vstupem, USB portem pro připojení flashky s hudbou či telefonů nebo MP3 přehrávačů. Oba vstupy jsou umístěné v loketní opěrce. Qashqai si samozřejmě poradí i s iPody a spustí speciální režim s možností procházení a výběru hudby přímo na displeji automobilu, což přispívá bezpečnosti. Stejně to funguje i u iPhonů nebo telefonů s Windows, u Androidů ale bohužel nikoliv.
Velký displej má povedenou grafiku a slušné rozlišení, potěší také matná úprava a dobrý jas. Díky této kombinaci je displej radost používat za jakýchkoliv podmínek. Jen by mohl být umístěn výše. Takto k němu musí řidič zbytečně klopit oči, což odvádí pozornost od řízení. Protože je rezistivní, nereaguje na letmý dotyk a vždy je potřeba provést stisk poctivě, nicméně reaguje velmi dobře a s ovládáním nebudete mít problémy.
K systému lze audio zařízení připojit nejen kabelem, ale samozřejmě i přes Bluetooth. Následné přehrávání hudby přes Bluetooth je spolehlivé a rychlé, k dispozici je ale pouze přeskakování na další či předchozí skladbu, výběr skladeb na rozdíl od konkurence dostupný není. Systém si také z telefonu stáhne kontakty, díky čemuž můžete vytáčet hovory bezpečněji. Ne však rychleji, NissanConnect totiž nenabízí fulltextové vyhledávání jmen a pokud jich máte hodně, bude vám nalezené jména jen podle prvního písmene otáčením pravého kolečka u displeje chvíli trvat. K dispozici je pouze volání, s SMS zprávami si systém neporadí. Užitečné ale je, že si lze zvolit mikrofony, které má při hovoru automobil používat a například vypnout ten u spolujezdce.
Vzhůru na Google
A jak uděláte z NissanConnect ještě chytřejší systém, který se připojí na internet? Stačí připojit Android nebo iOS přístroj kabelem a stáhnout ovládací aplikaci. Pokud chcete využívat všechny aplikace, je potřeba ještě auto dopředu registrovat na NissanConnect portálu, který některé funkce ovládá a přizpůsobuje pro systém.
Systém tedy po připojení telefonu kabelem využívá datové přenosy telefonu, vlastní slot na SIM kartu nemá. Kromě Google vyhledávání je k dispozici TripAdvisor, světové zprávy, Facebook a Twitter. Nejužitečnější bude první zmiňovaná funkce. Na Googlu lze vyhledat nejbližší body zájmu, třeba parkoviště, čerpací stanice nebo restaurace a ihned cíl odeslat do navigace nebo si zobrazit podrobnosti a třeba zavolat. Cíle vaší cesty si můžete do navigace poslat i skrze Google Mapy v prohlížeči na počítači, stačí zadat svoje uživatelské jméno a heslo do systému NissanConnect a po připojení telefonu v autě dojde k automatickému přesunu.
Velmi užitečné je i hlasové vyhledávání v češtině, které funguje spolehlivě, naopak hlasová odezva navigace je místy špatná a neumí přečíst ani základní výrazy jako „most“. Ten pouze vyhláskuje a přečte jako M-O-S-T.
Užitečný je i portál TripAdvisor, který díky své komunitě a databázi zobrazí často taková zajímavá místa v okolí, která Google nezná, opět i s hodnocením. Eurosport zprávy jsou k dispozici jen v angličtině, ale pro základní přehled je to určitě dostatečné. Je škoda, že nejsou k dispozici zpravodajské aplikace reagující na světové dění, například Reuters, CNN nebo BBC. V případě Facebooku a Twitteru si lze procházet nejnovější posty a notifikace. Ne všechny on-line funkce jsou ale v Česku dostupné a například rádio Tune-in si nespustíte, k dispozici není ani webový prohlížeč, který je však pro mnohé v autě zbytečností a jeho absence nám nijak nevadí.
Kamenem úrazu podobných chytrých aplikací u konkurentů je jejich pomalost, na tom ale Nissan zapracoval a odezvy jsou tak vcelku rychlé a ani načítání aplikací vás nijak nezdrží, vždy zabere 3 až 4 vteřiny. Omezující tak je nutnost instalace doplňkové aplikace do telefonu a jeho připojení kabelem, alespoň se vám však nabije.
Povedený standard, který stojí za příplatek
NissanConnect je kvalitně udělaný systém, u kterého musím vyzdvihnout dobrou grafiku u obou displejů, snadnou ovladatelnost a dobré zvládnutí standardních funkcí. Žádné zbytečnosti neobsahuje, pokud z něj chcete udělat ještě chytřejší systém, je nutno připojit telefon, který zabezpečí připojení na internet a pustí do auta vcelku zajímavé funkce v čele s užitečným Googlem. Rozdíl mezi druhou nejvyšší výbavou a nejvyšší výbavou Tekna je pouze pár desítek tisíc a příplatek už se určitě vyplatí – dostanete množství funkcí navíc, které v dlouhodobém horizontu určitě oceníte.