Mazda 3 přebírá krásný dynamický KODO design z většího modelu 6, a to nejen v exteriéru, ale i interiéru, ve kterém nalezneme nejnovější verzi systému Mazda Connect. Ladné křivky exteriéru pokračují tedy i v interiéru, který je typicky japonský. Máme zde mnoho ovládacích prvků, odvážně ztvárněné budíky a k tomu head-up displej, který se při nastartování efektně vysune vzhůru.
Dobrý displej se skvělou grafikou
Centrem dění, které nás zajímá, je 7palcový dotykový displej, ideálně umístěný na vrchu přístrojové desky, takže je pěkně na očích a není nutné příliš sklápět oči. Je dobře čitelný za všech podmínek, má živé barvy a zobrazení je tak celkově povedené.
Mazda navíc ideálně kombinuje obě možnosti ovládání – dotykové i pomocí tlačítek. Zatímco při zadávání textu určitě sáhnete na displej a písmenka rychle vyťukáte pomocí pohodlné QWERTY klávesnice, při běžném ovládání budete většinou používat šikovně umístěný kruhový otočný ovladač, který lze, stejně jako u BMW nebo Mercedesu, navíc vyklápět do čtyřech směrů.
Auta a mobily – Mazda Connect
Ovladač je obklopen tlačítky pro krok zpět, přechod na oblíbené položky a také trojicí kláves, která vás hned přenese k nejpoužívanějším funkcím – hudbě, navigaci a samozřejmě do hlavního menu. Pohodlné je i dotykové ovládání, displej je citlivý, klávesnice na zadávání textu intuitivní a není mu co vytknout. Základní telefonní funkce a samozřejmě hlasitost si můžete regulovat i na volantu.
Pozitivní je i přehledná a elegantní grafika systému, který vás nepřehlcuje informacemi, ale poskytuje vše podstatné zabalené do dobře vypadajícího kabátku. Pochválit musím také jeho rychlý běh i plynulé animace. Ani jedno nebývá u automobilů obzvláště střední a nižší třídy vůbec samozřejmostí a zde musíme Mazdu pochválit. V systému se velmi snadno zorientujete, je svižný a dobře se používá.
Připojíte takřka vše
Poměrně široké jsou i možnosti propojení. Pokud chcete poslouchat hudbu, můžete kromě běžného audiovstupu využít i jeden ze dvou USB portů. Kromě flashky můžete připojit i telefon, Mazda si totiž poradí i s protokolem MTP, bohužel ale ne vždy. Zatímco s Androidem si poradí, u Windows Phone máte smůlu. Samozřejmostí je ale připojení a spárování přes Bluetooth. Zde má naopak navrch Windows Phone, u kterého automobil zobrazí přímo hudební obsah telefonu rozdělený podle kritérií, to u Androidu možné není.
Poté můžete kromě poslechu hudby, kde musím pochválit rychlé reakce na přehrání další nebo předchozí skladby, využívat i telefonní funkce. Procházení telefonního seznamu, vytáčení čísla i samotné telefonování je velmi pohodlné, při rychlé konverzaci se ale ne vždy dostatečně rychle systém přizpůsobí a první slova druhé osoby někdy mohou zaniknout. Systém umí dokonce zobrazovat a předčítat SMS zprávy z připojeného telefonu, odpovídat na ně a dále s nimi pracovat, opět ale pouze v případě, že máte telefon s Androidem.
Mazda vám přečte Facebook
Systém se zeleným robotem umožňuje i dvě multimediální funkce. Na displeji palubního systému můžete využívat i dvě zajímavé aplikace Aha a Stitcher. Data pro ně tahá systém ze stejnojmenných aplikací, které si do telefonu stáhnete z Google Play. A co umí? Aplikace Aha vám předčítá pomocí syntezátoru obsah z vybraných zdrojů, například světové zprávy nebo si můžete vybrat i přímo internetovou rozhlasovou stanici. Zajímavostí ale je, že vám umí předčítat i statusy z Facebooku nebo Twitteru. Velmi užitečné pak je vyhledávání restaurací nebo hotelů ve vašem okolí. Ty, které vám systém najde, vám nahlas i s hodnocením přečte a rovnou se k nim můžete odnavigovat. K dispozici je i předčítání informací o počasí.
I když je však systém v češtině, aplikace Aha umí jen anglicky a tak pro vás bude užitečná, pouze pokud máte většinu obsahu v tomto světovém jazyce. Aplikace Stitcher pak slouží ke stahování a poslechu podcastů, zpráv a dalších audio souborů. Ovládání obou aplikací je poměrně svižné a pohodlné, na žádné problémy jsme nenarazili, jen je nutno počítat s prodlevou v místech s horším signálem a samozřejmě vyššími nároky na data a baterii v připojeném telefonu.
Systém umí internet využívat i pro stahování dopravních a dalších informací, pro tyto účely je ale nutno připojit telefon skrze Wi-Fi. Bohužel však zatím není dostupná Google Earth nebo Google StreetView, hodil by se i slot pro SIM kartu přímo v automobilu, aby nebylo nutno pro internetové funkce připojovat telefon. To některá konkurence, jako například Volkswagen, zvládá i ve střední třídě.
I tak jsou ale možnosti na střední třídu neobvykle široké a Mazda si v testu vedla velmi dobře. Potěší také velmi povedený displej, který je navíc dobře umístěný, a intuitivní systém s elegantní grafikou a snadným ovládáním. Mazda tak má se svým systémem Connect dobře našlápnuto do budoucnosti.