Již několik dní se internetem šíří záhadné zprávy o tom, že Apple začal cenzurovat obrázky a ikony ve svém obchodě s aplikacemi AppStore. Povídali jsme si o tom také v posledním mobilecastu. Stále více vývojářů se rozhořčeně vyjadřuje k tomu, že Apple nyní odmítá nové verze jejich her na základě obrázků, které třeba jen několik dní zpět schválil. Podle všeho přitom nemělo dojít ke změně žádných pravidel. Některých zásahů si můžeme povšimnout přímo v obchodě, další postřehy přinesl například zahraniční server Pocket Gamer.
Střílečka bez zbraní
Co se vlastně stalo? Jako tradičně jsem se šel podívat na nové hry v obchodě, když jsem si všiml zajímavé akční hry Tempo, která byla promována hned na úvodní stránce v prvním a největším banneru. Po otevření na mě ale čekalo překvapení. Na několika obrázcích jsem nenašel ani jednu zbraň. Až na druhý pohled jsem si všiml, že tu jsou, akorát jsou rozpixelované. Jak to vypadá? Směšně.
To ale není vše. Například nedávno recenzovaná hra Gunslug 2 se dostala do problémů, když Apple odmítl schválit její aktualizaci kvůli obrázku, na kterém je prý zobrazované násilí vůči lidské bytosti. K tomu se váže několik zajímavých otázek. Jak je možné, že Apple o dva týdny dříve ty stejné obrázky schválil bez problému? I tady platí, že pohodlné podnikání může fungovat jen tehdy, když jsou pravidla jasně dána a rozhodnutí jsou konzistentní. Bez toho nutně přichází nejistota.
Druhá otázka je složitější a nad jejím zodpovězením by se přeli nejen právníci. Jak přesně vypadá násilí proti lidské osobě ve hře, která má jednak naprosto primitivní pixelovou grafiku a zároveň naprosto absentuje jakýkoliv realismus. Kdyby mi někdo tvrdil, že hlavní postavy jsou skutečně slimáci, tak bych mu to bez problému věřil, protože z těch čtyřech pixelů to jasné rozhodně není.
Pravidla jsou pravidla
Nynější rozhodnutí Applu cenzurovat obrázky na AppStore vychází z pravidel, které nejsou nové. V nich stojí, že ikony, screenshoty ze hry a preview videa musí splňovat věkový rating 4+, jinak bude hra odmítnuta. A to i v případě, že aplikace sama má rating vyšší, takže se v ní násilí bez problému může objevovat. To dává smysl v případě, že detail aplikace si může zobrazit i dítě, přestože si potom hru kvůli věkovému omezení nestáhne.
Otázkou ale zůstává, nakolik může jeho mravní vývoj ohrozit například taková zbraň nebo jakési těžko rozlišitelné násilí v několika pixelech. U té zbraně je otázka ožehavější. Je zbraň sama o sobě násilná? Může zobrazení zbraně ohrozit mravní vývoj, ať už vypadá sebereálněji? Například hra Rooster Teeth vs. Zombiens musela změnit ikonu, protože v ní hlavní hrdina držel laserovou zbraň. Ta přitom vypadala spíše jak vodní pistole. V nové ikoně, kterou Apple schválil, už drží postava baseballovou pálku a vše je evidentně v pořádku.
Problém zaznamenal i update hry Tap Army, kde musela být změněna ikona i screenshoty hry. Ikona je dle mého subjektivního názoru tím nejsnesitelnějším, kde se podobná cenzura dá ještě chápat, pokud by šlo o vyloženě násilné příklady. U screenshotů je ještě ten problém, že mají předně ukazovat produkt. A z vlastní zkušenosti vím, že nejlepší jsou ty obrázky, které mi ukáží hru takovou, jaká je. Protože jedině tak nekupuji zajíce v pytli. Zdá se ovšem, že s tím je nyní amen.
Vždy se rozlišovalo (a vidět je to u televizní zábavy) podle neškodného fantasy násilí, animovaného nebo realistického. V tom je zásadní rozdíl, který Apple pravděpodobně přestal vnímat a pokud nejde o krátkodobý výkyv, tak se s tím budou muset vydavatelé a hráči smířit. Mezitím si můžete zajít do obchodu s hračkami a podívat se na plastové napodobeniny zbraní, které dítě nemá šanci rozeznat od těch reálných.
Zdroje: pocketgamer.co